(12.00 hodin)
(pokračuje Kalousek)

My jsme na této implementační normě spolupracovali s Českou národní bankou, která rovněž naprosto souhlasí. Pokládáme to za významný přínos, zejména v oblasti ochrany spotřebitele i větší jistoty regulátora, kterým je v našem případě Česká národní banka. Proto si vláda dovolila požádat Sněmovnu o projednání ve zkráceném režimu.

Naprosto respektuji veto poslanců sociální demokracie. Přesto si pro nekonfliktnost této předlohy dovolím pak požádat v rozpravě o zkrácení lhůty alespoň na 30 dnů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Radim Fiala.

 

Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážený pane premiére, kolegyně, kolegové, dovolte, abych vás ve stručnosti seznámil se svou zpravodajskou zprávou k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti se stanovením kapitálových požadavků a postupů dohledu nad bankami, spořitelními a úvěrními družstvy a obchodníky s cennými papíry, tisk 98. Pan ministr už tady krátce a stručně popsal transpozice evropského práva do české legislativy. Dovolte mi, abych se k tomu ještě velmi stručně vrátil.

Krátce po přijetí směrnic v Evropském parlamentě a Radě nastala potřeba reagovat na krizový vývoj ve finančním sektoru také v oblasti regulace. Z tohoto důvodu Evropská komise v roce 2008 předložila návrh novelizace směrnic o kapitálové přiměřenosti úvěrových institucí. Obecným cílem změn ve směrnici je především posílení finanční stability, ochrany zájmů spotřebitelů, podpora integrace vnitřního trhu, bankovních služeb, modernizace obezřetnostních pravidel a posílení spolupráce orgánů dohledu.

Také bychom si měli říci, kterých zákonů konkrétně se tato transpozice směrnice do českého právního řádu dotkne. Jsou to zákony, které upravují podnikání v příslušných sektorech finančního trhu. Jedná se o zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, zákon č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících, dále je to zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, a zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance.

Cílem, kterého má být dosaženo navrhovanou právní úpravou, je sjednocení české právní úpravy s právní úpravou ostatních členských států Evropské unie v oblastech dotčených směrnicí. Přijetím návrhu zákona a novely vyhlášky bude tedy zajištěna jejich plná harmonizace.

Dále si myslím, že je nutné ještě říci, že gestorem implementace této směrnice v České republice je Ministerstvo financí. Návrh předkládaného zákona byl připraven gestorem ve spolupráci s experty České národní banky.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji panu poslanci Radimu Fialovi a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Proto se ptám, jestli se někdo hlásí. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Braný: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, kolegové, vážená vládo, já za klub KSČM musím potvrdit slova pana ministra v tom, že se jedná o úpravu, která je nanejvýše nutná, a zvažovali jsme zachovat ji v režimu § 90. Protože jsem byl pověřen řešením věci a srovnáním otázek, které tato směrnice řeší, tak z hlediska evropské směrnice, která řeší tuto materii, tak jsem pochopil, a asi pak tudy i povede některá diskuse k opatřením navrženým asi buď někým ze sociální demokracie, nevyhýbám se té diskusi a některým návrhům já osobně, a to je, že jsou přece jenom ještě nejasnosti, jak je zákon připraven ve smyslu směrnice 2009/111/ES, která se mění ve směrnici 2009/49/ES, a to o kapitálové přiměřenosti. Například, možná pan ministr už zareaguje nyní, tato směrnice obsahuje výjimku z povinnosti dodržovat pravidla angažovanosti pro některé kategorie obchodníků s cennými papíry. Je stanovena výjimka v té směrnici, asi o tři okruhy se jedná, kterou nepřejímáme my do této právní úpravy. K té přiměřenosti, co to znamená dodržovat pravidla tzv. angažovanosti. Tato pravidla omezují například výši investic do cenných papírů jedné společnosti nebo skupiny společností, výši pohledávek vůči jedné společnosti apod.

Výše uvedená výjimka, která je v evropské směrnici, v navrženém zákoně není promítnuta. V případě, že by byl zákon přijat v navrženém znění, byla by česká legislativa v tomto přísnější, než požaduje evropská směrnice. Já se tomu nevyhýbám, ale přece jen by bylo dobré, abychom věděli, proč takto činí ministerstvo. Může se ale také stát při přepisu, že to je jenom nějaký problém, který se tam dostal nedopatřením, i to je možné. Takže já bych chtěl na to potom slyšet zejména v rozpočtovém výboru reakci předkladatele, proč toto není řešeno v té materii.

Jinak ostatními věcmi, jak už tady bylo řečeno, vás nebudu zdržovat. Už léta usilujeme o to, aby v této oblasti byl přece jenom ještě větší režim a pořádek.

Tolik z mé strany. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane poslanče. Hlásí se někdo další do obecné rozpravy? Zdá se, že tomu tak není. Já jenom poprosím pana ministra Kalouska, jestli by byl tak laskav a zopakoval nyní v rozpravě svůj návrh na zkrácení lhůty.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Já děkuji za ten diskusní příspěvek. Budeme se mu podrobně věnovat v rozpočtovém výboru. Jenom k tomu řeknu, že ta výjimka ve směrnici je fakultativního charakteru. Vymohly si ji některé státy a my ji nepokládáme za vhodné zavést. Můžeme o tom samozřejmě vést rozpravu.

Jinak si dovolím ještě jednou požádat o zkrácení lhůty na 30 dní.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Pokud se nikdo další nehlásí do obecné rozpravu, tak obecnou rozpravu končím. Chci se zeptat, jestli chce ještě mít závěrečné slovo pan ministr a pan zpravodaj. Nechtějí.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Já se chci zeptat, jestli má někdo jiný návrh. Nemá.

 

Dám tedy hlasovat o přikázání k projednání rozpočtovému výboru.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 37, ze 177 přihlášených pro 139, proti nikdo. Tento návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru.

 

Zazněl tady ještě další návrh ze strany pana ministra Kalouska na zkrácení lhůty ve výboru na 30 dní.

Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 38, z přihlášených 177 pro 137, proti 1. Tento návrh byl přijat. Byla tedy zkrácena lhůta ve výboru na 30 dnů. Tím jsme skončili bod číslo 13.

 

Můžeme přejít k dalšímu tisku. Je jím bod číslo

 

22.
Vládní návrh zákona o státním dluhopisovém programu na úhradu jistin státního
dluhu splatných v letech 2011 a 2012 a na úhradu jistin státních dluhopisů
odkupovaných z trhu v letech 2011 a 2012
/sněmovní tisk 139/ - prvé čtení podle § 90 odst.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP