(13.30 hodin)

 

Poslanec Jan Babor: Děkuji za slovo, paní předsedající. Kolegyně a kolegové, výbor pro veřejnou správu se na své 3. schůzi dne 8. září usnesl a doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk projednat a schválit, zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu, a pověřuje předsedu výboru, aby usnesení zaslal předsedkyni Poslanecké sněmovny.

Z mého pohledu jako zpravodaje - já si myslím, že pan ministr tady řekl vše podstatné a odpověděl ve výboru na všechny důležité otázky, které se týkaly Roční účetní uzávěrky Státního fondu rozvoje bydlení a Výroční zprávy o činnosti Státního fondu bydlení za rok 2008.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane poslanče. Zahajuji všeobecnou rozpravu. V tuto chvíli nemám žádnou písemnou přihlášku, a proto se ptám, jestli se někdo hlásí do obecné rozpravy. Nehlásí. Končím všeobecnou rozpravu a přistoupíme k rozpravě podrobné. Opět nemám žádnou písemnou přihlášku, takže pokud se ani v tuto chvíli nikdo nehlásí, končím podrobnou rozpravu. Zeptám se, jestli chce mít závěrečné slovo pan zpravodaj. Nechce. Pan ministr? Také nechce.

 

V tuto chvíli tedy dávám hlasovat o návrhu usnesení.

Zahajuji hlasování.Kdo je pro, přihlaste se prosím. Kdo je proti?

Hlasování číslo 23, z přihlášených 123 pro 104, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.

 

Nyní přistoupíme k bodu číslo

 

60.
Roční účetní závěrka Státního fondu rozvoje bydlení za rok 2009
a Výroční zpráva o činnosti Státního fondu rozvoje bydlení za rok 2009
/sněmovní tisk 77/

Opět prosím pana ministra Jankovského, aby se ujal slova.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Kamil Jankovský Dámy a pánové, pokračujeme v historii. Takže roční účetní závěrka a výroční zpráva o činnosti SFRB rovněž byly předloženy Poslanecké sněmovně, v podstatě stejný model. Bylo projednáno ve výboru fondu, v dozorčí radě a opět bylo bez připomínek.

Co se týče příjmů - rozpočet na rok 2009 předpokládal příjmy ve výši miliarda 366 milionů a skutečně dosažené příjmy činily miliardu 480 milionů a byly tak cca o 8 % vyšší, než předpokládal rozpočet. To se stalo díky jednak o 45 milionů vyšším výnosům na depozitních účtech, jednak díky vyšším splátkám z poskytnutých úvěrů. Objem přijatých splátek činil 723 milionů a byl tak o 100 milionů vyšší než očekávaný. Předčasné splácení části poskytnutých úvěrů na druhé straně pochopitelně snížil objem přijatých úroků z poskytnutých úvěrů na hladinu 140 milionů, tedy na 83 % očekávané hodnoty. Splátky bezúročných půjček poskytnutých obcím dosáhly namísto 280 milionů pouze 255 milionů, tedy 91 % předpokládaného objemu. Příčinou byla podobně jako v roce 2008 nepřesná evidence o stavu závazků obcí v dokumentu předaném Ministerstvem pro místní rozvoj. Na druhé straně k pozitivnímu vývoji příjmů v roce 2009 přispěly i rozpočtem nepředpokládané příjmy v objemu 14 milionů z dotací vrácených obcemi na základě rozhodnutí finančních orgánů o porušení rozpočtové kázně příjemci půjček a v objemu 8 milionů z přijatých smluvních sankcí, penále, pojistných plnění.

Co se týče výdajové části, ve výdajích stejně jako v předchozích letech byla nejvýznamnější položkou dotace na rekonstrukce panelových i nepanelových bytových domů, jejichž dlouhodobý vývoj prokazuje jednoznačný úspěch programu Panel jako jednoho z velmi efektivních nástrojů státní bytové politiky. V roce 2009 bylo poskytování této formy podpory rozšířeno i na nepanelové domy. Na druhé straně ovšem bohužel trochu nešťastně bylo zabrzděno prosazením zvýšení koeficientu prostupu tepla Ministerstvem životního prostředí. Toto nešťastné opatření se podařilo spravit až novelou nařízení vlády, až v srpnu roku 2009. V mezidobí však nastal poměrně významný propad uplatněných žádostí o podporu, proto také využití příslušné položky rozpočtu se zastavilo na 76 % celkového objemu. Celkem byly uzavřeny smlouvy o poskytnutí podpory v tomto programu v objemu 2 miliardy 653 milionů korun.

Druhým významným programem bylo poskytování nízkoúročených úvěrů na pořízení bytu mladým domácnostem. Celkem byly poskytnuty úvěry v objemu 800 milionů korun, což představuje zhruba 90 % rozpočtovaných prostředků. Snížení jistiny v souvislosti s narozením dítěte bylo příjemcům úvěrů přiznáno v objemu 87 milionů korun.

Poměrně malý zájem se ale projevil u pomoci obcím a občanům postižených povodněmi. V povodňových programech byly poskytnuty dotace a zvýhodněné úvěry v objemu zhruba 97 milionů korun, z toho 93 milionů korun obcím a necelé 4 miliony ve formě zvýhodněných úvěrů občanům. To představuje zhruba 23 % původně plánovaných prostředků.

Skutečné čerpání finančních prostředků v roce 2009 pak vykazuje i čerpání ze smluv uzavřených v předchozích letech v rámci dříve realizovaných programů. V tomto rámci bylo vyplaceno téměř 136 milionů korun obcím na výstavbu nájemních bytů a malá zbývající část dotací vlastníkům panelových domů na opravy havarijních stavů v objemu necelé 3 miliony korun.

Úvěry bytovým družstvům poskytnuté v roce 2007 byly vyčerpány v roce 2009 v objemu 30 milionů korun a úvěry obcím na opravu bytového fondu v objemu 15 milionů korun. Položka určená na výdaje na zajišťování podpor byla využita z 81 %.

V celkovém pohledu fond smluvně zajistil využití 3,69 % (?) finančních prostředků určených na jednotlivé podpůrné programy. Nižší forma využití rozpočtovaných finančních prostředků byla ovšem způsobena vesměs vnějšími objektivními vlivy. Lze proto říci, že i v tomto roce fond splnil své úkoly, a já navrhuji, aby Poslanecká sněmovna tento materiál schválila. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane ministře. A než dám slovo zpravodaji výboru, panu poslanci Janu Baborovi, tak bych ráda řekla, že pan poslanec Pavel Bém je omluven z dnešní schůze. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Babor: Děkuji za slovo. Jako při předchozím materiálu mi nezbývá po celkem vyčerpávající zprávě pana ministra konstatovat, že výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 3. schůzi po odůvodnění návrhu panem ministrem a po mé zpravodajské zprávě přijal následující usnesení: Doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 77 projednat a schválit. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu, a pověřuje předsedu výboru, aby usnesení zaslal předsedkyni Poslanecké sněmovny. Jako zpravodaj souhlasím s návrhem, který předložil pan ministr.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane poslanče. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Proto se ptám, jestli se někdo do rozpravy hlásí. Nehlásí. Končím všeobecnou rozpravu a můžeme přistoupit k rozpravě podrobné. Opět nemám žádnou písemnou přihlášku, proto - hlásí se prosím někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Končím podrobnou rozpravu. Chci se zeptat, jestli pan ministr nebo zpravodaj chce mít závěrečné slovo. Nechtějí.

 

V tuto chvíli dám hlasovat o návrhu, který je obsahem tohoto materiálu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 24 pro 116, proti nikdo. Toto usnesení bylo přijato.

 

Nyní můžeme přistoupit k projednávání bodu číslo

 

61.
Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2009
/sněmovní tisk 1/

Stanovisko Nejvyššího - nevím, jestli je tady někdo za Nejvyšší kontrolní úřad, měl by tady být František Dohnal. Není tomu tak. Pokud tomu tak není, tak stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1/1. Tento materiál uvede za ministra financí pan ministr Drábek. Prosím, pane ministře, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP