(9.40 hodin)

 

Poslanec Petr Braný: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, ač nerad, tak musím (s úsměvem).

Vy, co jste tady byli již v minulém volebním období, víte, že jsem byl ten, který předkládal naši určitou restrikci z hlediska platů a náhrad, a zejména mě k tomu potom vedla snaha bývalé vlády, a to balíčku Janotových úsporných opatření. A užil jsem si s touto materií dost.

Pořád si stojím za tím, co je nepsané pravidlo, že ve slušné společnosti se o platech nemluví. Ale když se vlády činí, tak o tom mluvit musíme. A tato vláda už došla k tomu základnímu vyvrcholení, že tady budeme mít myslím tisk 120, tj. platové restrikce, které hýbou společností, a myslím si právem, a potom věci, které řešíme dnes.

Víte, já a spolu i klub KSČM jsme názoru, že k tomu samozřejmě musí dojít a je to nejen symbol, ale i vyjádření toho, že solidaritu a princip solidarity myslíme vážně a upřímně i v oblasti tak nepopulární, jako je příjem člověka. Tady už o číslech zaznělo hodně, takže vás tím nebudu unavovat, ale přesto si dovolím jenom říct, že od roku 2007 do roku 2014 reálné mzdy této kategorie, kterou dnes projednáváme, reálně klesají a budou klesat. Nicméně osobně soudím, že hmotné zabezpečení těchto představitelů je více než dostatečné. Takže já bych se spíš obrátil na pana ministra s některými otázkami.

Za prvé, my jsme problém platu viděli již v minulosti, mluvím za klub KSČM, a nejen někteří, ale i v jiných částech politického spektra. My jsme předkládali potom návrh, který zde předložil kolega Recman a byl usnesením Poslanecké sněmovny přijat. Vázal všechny platy ústavních činitelů, veřejné správy, samosprávy atd. na jasná kritéria, aby byla pochopitelná občanovi, který se o toto zajímá, ale zejména i příjemci tohoto platu nebo těchto požitků. Váš předchůdce, když skočím trochu do historie, pan Škromach, vyvíjel velkou snahu, než odešel z funkce, ale už se nic nestalo. Potom jsme opětovně předložili ještě podobný návrh v rozpočtovém výboru, též byl přijat, a není vůle se do této oblasti pustit.

Já myslím, že tady by se mělo činit. A táži se vás, pane ministře, jak jste připraven činit v této oblasti. Protože vím, že je to velmi nevděčná věc, a teď, jak se tu jedna kategorie vůči druhé vymezuje, jenom to, co teď tu proběhlo v diskusi, dovedu si představit, co jsou ty další. Já jsem si své zkusil v minulém volebním období, té mediální pozornosti. Když se vypnuly mikrofony, novináři se mě ptali, co na to říká moje manželka, že to předkládám. Takže víte, jak se věci někdy posuzují velmi složitě ve společnosti a jak se dívá na to, když my v tom děláme tzv. objektivní úhyby. Takže bych byl rád, pane ministře, kdybyste do konce svého funkčního platu (smích v sále i menší potlesk), pardon, funkčního působení (s úsměvem) - víte, já mám nějak v podvědomí, když jste odcházeli, někteří ministři, že budeme dávat individuálně návrh na úpravu těm ministrům, kteří tu nechtějí sedět (potlesk zleva), ale teď se mi to sem vloudilo, takže se omlouvám. Takže aby se toto nějakým způsobem též řešilo. To je první otázka.

Druhá otázka, zdánlivě s tím nesouvisející, je problematika církví, kdy my taky sanujeme z rozpočtu částečně nebo výrazněji příjmy, a tam v té kapitole, kde je zatím ten základní rámec za námi schválený, se počítá se 7procentním nárůstem v této oblasti. Tím jako ateista nebrojím proti tomu, ba naopak, vždy jsem uvážlivě posuzoval tuto kapitolu, ale je mi známo, nevím jak vám, pane ministře, že těm církvím a hnutím v této oblasti, které se zaregistrovaly a plnily základní povinnost, tj. dávaly nějaký výkaz jednou ročně, teď uplyne desetileté období a budou též ti, kteří mohou své kazatele přihlásit do této kapitoly. Tak se tážu, proč v rámci meziresortní diskuse i tuto oblast neřešíte - tím nechci říct, že mám něco proti imámům a dalším, kteří příští rok budou moct též tyto věci nárokovat.

Tolik mé dotazy a děkuji za případnou odpověď a zejména za konání, protože vím, že to je věc velmi složitá. Děkuji. (Potlesk zleva.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, tohle byl poslední přihlášený, takže já myslím že... ještě se hlásí pan poslanec Jeroným Tejc.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, na téma platy státních zástupců a soudců už tady dnes zaznělo mnohé. Mě proto docela překvapuje, že za mými zády nesedí ministr spravedlnosti, který, pokud se nemůže dnešního jednání účastnit, což mohu pochopit, podle mého názoru měl požádat o odročení projednání, až tady bude. Protože já bych rád z jeho úst slyšel, jaké to může mít dopady na stav resortu justice, jaké to může mít dopady na případné odchody státních zástupců a soudců.

Myslím, že to nejhorší, co se může stát, je, když v tomto systému naučí zkušení státní zástupci, zkušení soudci své mladší kolegy to, jak odhalovat trestnou činnost, jak stíhat pachatele, a nakonec, když je to všechno naučíme, když znají všechny postupy, oni pod dojmem, že nejsou oceněni, že nejsou především motivováni, a pod dojmem, že není zde jasná vize toho, jak v budoucnu se stát k nim a k jejich odměňování zachová, odejdou do soukromé sféry. Protože oni jistě se v soukromé sféře uživí přinejmenším tak jako ve sféře veřejné. Problém nastává, když státní zástupce přejde na druhou stranu a bude jako advokát pomáhat těm, kteří stojí proti státu, bude pomáhat těm, kteří páchají miliardové daňové úniky, bude pomáhat těm, kteří páchají trestnou činnost všeho druhu. Myslím, že to nikdo z nás nechce.

A já bych rád, aby pan ministr spravedlnosti převzal tady na tomto místě odpovědnost za to, že k ničemu takovému po úpravě zákona nedojde, aby převzal také odpovědnost za to, že v případě, že tady budou na stole žaloby ze strany soudců a státních zástupců, že jim vyhoví Ústavní soud a že tady budou další náklady právě vznikající na základě toho, že stát, Česká republika, bude tyto spory prohrávat, tak tady budou tady další náklady. A já bych chtěl vědět, jestli pan ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil si je toho vědom a jestli nám tady dává garanci toho, že tomu tak nebude. A jestli, pokud se ukáže, že zde budou další náklady, že skutečně tak jako často v minulých letech po rozhodnutí Ústavního soudu a soudů obecných tady bylo přiznáno soudcům právo, aby platy snižovány nebyly, prostředky se jim musely stejně zaplatit, takže k žádné úspoře nedošlo, a ještě zde hrozí další penále právě proto, že bychom museli platit jako Česká republika náhradu nákladů. Pokud děláme nějaké rozhodnutí, měli bychom k tomu mít všechny informace. A já bych chtěl požádat pana ministra spravedlnosti, aby alespoň při příštím jednání na toto téma tyto informace tady zazněly.

To, co je skutečně důležité, je, abychom respektovali pravidlo, že státní zástupce je odměňován asi 90 % příjmu soudce. Já se obávám, že to, co tady říkal pan ministr Drábek, úplně pravda nebude, alespoň v těch letech, která budou následovat, že se skutečně ty nůžky mezi platem státního zástupce a soudce budou zvětšovat, a to myslím není dobrý signál. Protože v době, kdy chceme bojovat s korupcí, v době, kdy chceme, aby státní zástupci pracovali ne na 100, ale na 120 nebo 130 %, tak tento signál vysílat do řad státních zástupců není správné.

Chtěl bych také upozornit na to, že není pravda, že se platy snižují o 5 %. Ony se snižují o 5 %, předtím o 4 %, o tom pan ministr správně hovořil, z té zmrazené základny. A v zásadě to vychází tak, že reálný propad platů by měl být asi 26 % a plat státního zástupce v roce 2015 by se měl rovnat platu státního zástupce v roce 2005. Tudíž zatímco jiným zaměstnancům ve veřejné sféře klesal plat o 10 %, státním zástupcům neklesá o 5 nebo o 9 %, ale o 26 %. A to je, myslím, také k zamyšlení, protože je to skutečně docela razantní pokles. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP