(9.50 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Podíl státního dluhu na hrubém domácím produktu by měl ke konci roku 2011 činit 38,9 %. Pohlédnuto statickým pohledem je 38,9 % stále relativně nízká hodnota zadlužení a ono absolutní číslo nás nemusí děsit. Nicméně zdůrazňuji, že sklenice může být poloprázdná, nebo poloplná a že to, co je nejdůležitější, jsou trendy. A bohužel, strukturální problém českých veřejných rozpočtů je v takové situaci, že bez velmi aktivního a zásadního řešení bychom oním trendem z té poloplné sklenice udělali brzy sklenici přetékající. Řeknu to ještě jinak. Kdybychom dnes měli výši zadlužení přesahující maastrichtské kritérium 60 %, ale měli vyrovnanou bilanci veřejných rozpočtů a neměli strukturální problém, pokládal bych české veřejné rozpočty za zdravější než v situaci, kdy máme celkový dluh ve výši 40 %, ale máme obrovský strukturální problém s velmi negativním trendem zvyšování zadluženosti, nebudeme-li ho urychleně řešit.

Státní rozpočet na rok 2011 je jedním ze zásadních pilířů střednědobého rozpočtového plánování. Dovolte mi proto krátce shrnout i základní charakteristiky dokumentů střednědobého plánování, kde - jak již jsem uvedl - pro rok 2012 jsou navrženy výdaje centrální vlády ve výši 1 bil. 142,3 mld. korun a výdaje státních fondů ve výši 63,6 mld. korun, čímž cílíme na deficit veřejných rozpočtů ve výši 3,5 %. Střednědobý výdajový rámec navržený pro rok 2013 pak předpokládá výdaje 1 bil. 166,6 mld. korun, přičemž na státní rozpočet připadá 1 bil. 113,5 mld. korun a na státní fondy 53,1 mld. korun. V roce 2013 pak cílíme na deficit 2,9 %.

Děkuji vám, vážené dámy, vážení pánové, že jste tomu logicky nepříliš záživnému a čísly přeplněnému úvodnímu slovu věnovali pozornost, a dovoluji si požádat, abyste návrh státního rozpočtu podpořili a schválili na konci diskuse jeho základní parametry - příjmy, výdaje, saldo, vztahy na místní rozpočty - a propustili jej tak do druhého čtení. Děkuji za pozornost. (Potlesk koaličních poslanců.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi financí. Tento návrh jsem přikázala k projednání rozpočtovému výboru. Rozpočtový výbor předložil usnesení, které nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 102/1. Nyní dostane slovo zpravodaj rozpočtového výboru, pan kolega Pavel Suchánek.

Ještě mezitím vás seznámím se třemi omluvami, které mi byly doručeny. Pan poslanec Petr Jalowiczor se omlouvá z dnešního jednání, pan ministr Schwarzenberg od 10 hodin z důvodu účasti na jednání v Senátu a taktéž předseda vlády se omlouvá z dnešního jednání od 10 do 11 hodin z důvodu jednání Senátu. To jsou omluvy v tuto chvíli.

Prosím, pane kolego, nyní máte slovo.

 

Poslanec Pavel Suchánek: Děkuji za slovo. Paní předsedkyně, dámy a pánové, seznámím vás s usnesením rozpočtového výboru ze dne 13. října 2010 k prvnímu čtení vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2011, tisk 102, a ke způsobu projednávání návrhu střednědobých výdajových rámců na léta 2012 a 2013, tisk 103.

Po úvodním slově ministra financí Miroslava Kalouska, zpravodajské zprávě poslance Suchánka a po rozpravě rozpočtový výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2011 v prvém čtení přijala následující usnesení:

Poslanecká sněmovna

1. schvaluje základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2011 podle sněmovního tisku 102 - a následuje výčet cifer státního rozpočtu na příští rok;

2. bere na vědomí, že návrh státního rozpočtu ČR na rok 2011

a) obsahuje finanční vztahy k rozpočtu Evropské unie, a to očekávané příjmy z rozpočtu Evropské unie v celkové výši 117 mld. 120 mil. Kč a odvody do rozpočtu Evropské unie v celkové výši 35 mld. 250 mil. Kč,

b) stanoví rozsah pojistné kapacity Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a. s., ve výši 250 mld. Kč a výši dotace ze státního rozpočtu pro doplnění pojistných fondů této společnosti ve výši 1 mld. Kč;

3. přikazuje k projednání kapitoly a okruhy vládního návrhu státního rozpočtu ČR na rok 2011 takto - a následuje výčet výborů a kapitol, které tyto výbory projednávají, nebudu vás s nimi seznamovat, protože jste všichni toto usnesení obdrželi;

4. přikazuje k projednání návrh organizačního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu na rozpočet Poslanecké sněmovny a návrh organizačního výboru Senátu na rozpočet Senátu na rok 2011 rozpočtovému výboru;

5. konstatuje, že vláda předložila společně s vládním návrhem zákona o státním rozpočtu na rok 2011 (tisk 102) i návrh střednědobých výdajových rámců na léta 2012 a 2013 (tisk 103) s tím, že jej Poslanecká sněmovna projedná na stejné schůzi jako druhé a třetí čtení státního rozpočtu;

II. zmocňuje předsedu výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu.

Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodajovi. Prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů a sledoval spolu se mnou rozpravu, která za chvíli bude zahájena. Než ji zahájím, byla mi ještě doručena omluva paní poslankyně Karolíny Peake, která se zúčastní jednání Senátu. Také od 10 hodin se omlouvá, ano.

Nyní otevírám obecnou rozpravu ke státnímu rozpočtu na rok 2011. Mám v tuto chvíli 11 písemných přihlášek do této rozpravy a k tomu jednu s přednostním právem. Tu jednu s přednostním právem mi doručil pan kolega Bohuslav Sobotka. Má tedy slovo jako první. Po něm bude hovořit pan poslanec Vojtěch Filip.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Hezké dopoledne, vážená paní předsedkyně, vážená vládo, kolegové, kolegyně. Projednáváme návrh zákona o státním rozpočtu na příští rok, ale dovolte mi, abych se vrátil ještě k tomu, co zde probíhalo včera na půdě Poslanecké sněmovny, neboť včera jsme zahájili projednávání návrhů zákonů, které bezprostředně se státním rozpočtem na příští rok souvisí.

Pan premiér zde hovořil o tom, že chce a že jeho cílem, plánem začít debatu s opozicí nad reformami. Já bych chtěl k tomu poznamenat, že se, pane premiére, špatně diskutuje o reformách ve stavu legislativní nouze. To je skutečně to úplně nejhorší prostředí, ve kterém můžete vést rozumnou věcnou debatu s opozicí. Ve stavu legislativní nouze to prostě nejde. Jsou stanoveny striktní termíny, je omezena možnost připravovat pozměňující návrhy, pořádně se nejedná ve výborech, zákony nemůžete ani přikázat do několika výborů. Prostě je to mimořádná situace.

Myslím si, že to včerejší rozhodnutí vlády České republiky, aby se návrhy zákonů, které souvisí se státním rozpočtem, projednávaly v režimu legislativní nouze, je chybné. Nepovede to do budoucna k ničemu dobrému. Prostě každá vláda, která si nesplní domácí úkol, nepředloží včas návrhy zákonů, bude tvrdit, že pokud ty zákony rychle nebudou přijaty, stane se katastrofa, a bude tady tendence zneužívat způsob, který použila teď Nečasova vláda.

Myslím si, že všichni vědí, každý občan v této zemi ví, že Česká republika není ve stavu legislativní nouze. Tady nedošlo k žádné plošné živelní katastrofě, nebyly tady žádné plošné povodně, jaké třeba byly v srpnu 2002, nebylo tady žádné zemětřesení jako v Turecku, nedošlo tady k ničemu dramatickému, mimořádnému, neočekávanému. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP