(13.20 hodin)
(pokračuje Parkanová)

Nyní zahajuji hlasování pořadové číslo 152 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Z přihlášených 149 pro 87, proti 5. Tento návrh zákona byl přijat. Konstatuji, že s ním byl vysloven souhlas, a končím projednání tohoto bodu. Děkuji panu zpravodaji i paní navrhovatelce.

 

Nyní přistoupíme k dalšímu návrhu z pevně zařazených tisků a tímto je

 

22.
Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového
a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 27/ - prvé čtení

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk pod číslem 27/1. Předložený návrh odůvodní pan senátor Jiří Oberfalzer, kterého zde mezi námi vítám a prosím, aby se ujal slova.

 

Senátor Jiří Oberfalzer: Paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych vám stručně představil návrh novely již zmíněných zákonů, kterou vám předkládá Senát. Smyslem této novely je zajistit financování fondu kinematografie a Státního fondu kultury. Digitalizační novelou, která upravovala některé zákony v souvislosti s přechodem na digitální vysílání, byla prodloužena existence reklamy na České televizi, a to na čistě vázaný účel, tj. podporu a rozvoj digitalizace. Toto prodloužení by mělo skončit v listopadu příštího roku. Vázaný účel těchto prostředků také částečně subvencoval státní fond kinematografie. Znamená to, že by po listopadu příštího roku tento fond byl nadále bez těchto prostředků. Vzhledem k tomu, že novela zákona o Státním fondu pro podporu kinematografie neexistuje a není zatím v dané chvíli ani v přípravách, byl by tento fond zkrátka bez prostředků. Prodloužit existenci reklamy a vázat její výnosy na tyto dva účely se nám proto zdá být elegantní řešení, které nebude vyžadovat žádné státní prostředky, tedy žádné prostředky z veřejné kasy, a přitom umožní rozvoj činnosti těchto dvou fondů. Jenom pro úplnost připomínám, že Státní fond kultury nemá v současné době prostředky na svém kontě vůbec žádné.

Tato novela tedy upravuje zákon o České televizi, dále zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Úpravy jsou ve dvou krocích: jeden se týká prosince příštího roku, kdy fakticky nastane měsíční období, než by bylo možno přejít na čtvrtletní financování fondu. Od 1. ledna 2012 by se na nastoupil režim čtvrtletních odvodů do těchto dvou fondů. Navrhujeme dělení těchto prostředků v poměru 40 % do Státního fondu pro podporu kinematografie, 40 % do fondu kultury a 20 % na digitalizaci archivů České televize.

Při projednávání této novely jsme ještě zahrnuli do tohoto návrhu také novelu zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, kdy jsme reagovali operativně na situaci, která nastala na trhu, a sice že jsou vymáhány televizní a rozhlasové poplatky od majitelů takových zařízení, která již dávno neslouží k přijímání televizního nebo rozhlasového vysílání, neboť zákon říká, že poplatky je třeba odvádět i ze zařízení, která kdy v minulosti sloužila k tomuto účelu, bez ohledu na to, zda aktuálně to je vůbec technicky možné. Z toho důvodu naleznete v novele část třetí, která je změnou zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, a zde se navrhuje, aby bod c) příslušného paragrafu zněl tak, že poplatkům nepodléhají rozhlasové nebo televizní přijímače, které jsou užívány výlučně - a prosím, to slovíčko zdůrazňuji - pro jiné účely než pro individuálně volitelnou reprodukci rozhlasového nebo televizního vysílání. Je to tedy u takových zařízení, která skutečně slouží výlučně jiným účelům.

Myslím si, že bych nemusel být podrobnější. Možná věcná poznámka. Navrhovaná porce reklamy, kterou chceme touto novelou zajistit na České televizi pro tyto, stručně řečeno, veřejné účely, je na té úrovni, kde se má nacházet na konci analogového vysílání, čili nejde o žádné rozšíření této reklamy. V digitalizační novele bylo také změkčeno prostředí pro reklamu komerčních televizí, čili domníváme se, že i ty byly do určité míry saturovány, nebudou tak škodné, a mj. mezitím jsme schválili evropskou směrnici v podobě, která v naší národní implikaci umožňuje využívání tzv. product placementu, čili dalšího zdroje pro financování produkce televizních pořadů prostřednictvím této specifické reklamní formy. Čili myslíme si, že je možno na nějaký čas ještě oželet úplné zrušení reklamy na České televizi a využít těchto prostředků k již zmíněným účelům.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji také, pane senátore. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pan poslanec Walter Bartoš. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte, abych přednesl zpravodajskou zprávu k senátnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a konečně zákon č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Navrhovatel, tedy Senát Parlamentu ČR, zdůvodňuje motivy změn mediální legislativy takto: Navrhovaná úprava vychází z potřeby naplnit jak Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, tak Státní fond kultury ČR trvalým příjmem z reklamy v ČR, která by měla být v současném rozsahu zachována. Oddělený účet v České televizi by pak sloužil k digitalizaci archivu České televize. V podstatě principem této novely je rozdělení výnosů z reklamy z České televize tak, aby 40 % bylo příjmem Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, dalších 40 % by naplňovalo rozpočet Státního fondu kultury ČR. Zbylých 20 % pak kolegové senátoři navrhují tak, aby sloužilo k digitalizaci archivů České televize.

Změna zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, což je druhá část, jde ve smyslu nahrazení přechodného opatření trvalou úpravou. Jedná se o § 50 odst. 1 a smyslem tohoto paragrafu je, že reklama na ČT 1 zůstane zachována, a to v rozsahu do 0,75 %, zatímco u ostatních programů to bude do 0,5 %. Dále provozovatel může využít zvýšení podílu vysílacího času až na 5 %, a to prostřednictvím teleshoppingu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP