(11.30 hodin)
(pokračuje Nedoma)

Stanovisko EIA podle platného právního stavu není rozhodnutím podle správního řádu, nelze se proti němu odvolat a nenahrazuje vyjádření dotčených orgánů státní správy ani příslušná povolení podle zvláštních předpisů, tudíž dochází jednak k nerovnosti právního postavení oznamovatele záměru a jednak ke zbytečné duplicitě posuzování vlivu záměru na životní prostředí a veřejné zdraví v procesu EIA a opakovaně v navazujícím správním řízení. Navrhovaná změna proto umožní na žádost stavebníka, tedy když to dle stadia přípravy daného projektu bude efektivní, koncentrovat toto posouzení do územního a stavebního řízení a za plného respektování legislativy Evropské unie výrazně zkrátit a zjednodušit přípravu investičních projektů.

V bodě 8 se výslovně uvádí, že se jedná o správní řízení vedená podle tohoto zákona, a v bodě 9 se možnost doručovat návrhy dohody k získání práv k pozemkům nebo stavbě na adresu vlastníka uvedenou v katastru nemovitostí rozšiřuje na všechny vlastníky, a nikoli jen na ty, kteří nemají trvalý pobyt na území České republiky.

V čl. II navržené přechodné ustanovení zajišťuje, aby nedokončená správní řízení ve věcech vodní a energetické infrastruktury se dokončila v režimu obecné právní úpravy. A konečně v čl. III se navrhuje minimálně dvouměsíční legisvakance pro seznámení se všech zainteresovaných subjektů, především správních orgánů, s předloženými změnami v procesu povolování staveb dopravní, vodní a energetické infrastruktury.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, jsem si vědom, že vláda se na svém jednání nevyjádřila kladně k tomuto návrhu, že k tomu jsou připomínky a že jsou to především připomínky k některým pozměňovacím návrhům, které v průběhu legislativního procesu v Senátu byly předloženy. Jedná se především o to, že ten můj původní návrh, který mluvil o nutnosti zapracování těchto staveb v územní plánovací dokumentaci obce, byl nahrazen zásadou územního rozvoje kraje. To je první změna, která tam do toho byla vložena. A potom to, že je tam navrhována integrace procesu posuzování vlivu EIA současně s územním a stavebním řízením. Dále jsou to některé formální kroky, které jen zpřesňovaly výklad těchto pojmů.

Já bych vás velmi prosil, abyste propustili tento návrh do výborů, kde myslím, že případné výtky, které byly třeba ze strany vlády k tomuto materiálu předloženy, by se daly řešit formou pozměňovacích návrhů. Děkuji vám zatím za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane senátore. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec František Sivera. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec František Sivera: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, navážu na předkladatele, protože ten ve své předkládající zprávě popsal v podstatě veškeré změny, které tato legislativní změna Senátu navrhuje. Já bych jen chtěl upřesnit, že pojem vodní a energetická infrastruktura má dnes oporu ve stavebním i energetickém zákoně a je potřeba pohlížet na tuto novelu tak, že vodní a energetická infrastruktura svým charakterem a těžkostmi při přípravě staveb si zaslouží mít stejné podmínky jako dopravní infrastruktura. Jsou to liniové stavby a jsou velice důležité pro rozvoj České republiky. Proto chápu návrh Senátu na cestu zjednodušení té legislativy tak, aby se zjednodušily a urychlily přípravy těchto staveb.

Rovněž musím upozornit na stanovisko vlády v tisku 24/1, které jste všichni obdrželi a které není souhlasné. Přesto si myslím, že nedostatky tohoto návrhu se dají odstranit v rámci diskusí ve výborech. Mám na mysli hlavně obligatorní ustanovení o sloučení územního a stavebního řízení na základě žádosti investora, což dnes naráží na stavební zákon, ale i vodní zákon, který byl přijat v letošním roce, a dále pak úplnou novinku, a to je sloučení územního řízení s posuzováním dopadů na životní prostředí, což trošku mění filozofii zákona 100/2001. Je potřeba i toto dát do nějakého legislativního pořádku.

Přesto si myslím, že je třeba, aby tento zákon byl dál prodiskutován a v podobě takové, aby to neohrožovalo naši legislativu, přijat. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu. Mám tady jednu písemnou přihlášku pana poslance Bendy a hlásil se dále pan poslanec Křeček.

 

Poslanec Marek Benda: Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, já nebudu vystupovat s tím, že budu navrhovat cokoli s tímto návrhem zákona dělat, ale chtěl jsem spíše obecně, pokud už takový návrh v tomto volebním období přišel, mít obecnou poznámku.

Stává se špatným zvykem, který k nám směřuje zejména z Evropy, ale osvojujeme si ho vesele tady, že se připraví neuvěřitelně složité předpisy, které znemožňují komukoli cokoli rozumného udělat, a pak si z toho ty jednotlivé velké společnosti, velcí provozovatelé, vyzobávají rozinky a říkají: ale my to musíme mít jinak, protože my pak nejsme schopni nic postavit. Je to typický příklad tohoto návrhu zákona. Místo toho, abychom začali uvažovat - a myslím, že bychom měli, a velmi o to prosím vládu, ministra životního prostředí, ministra pro místní rozvoj, kteří to mají na starosti - o tom, jak obecně zjednodušit stavební řízení a EIA, jak umožnit, aby stavby bylo možné povolovat, aby různé organizace, některé v dobré víře, některé vysloveně ve zlé víře - a to všichni víme, že vysloveně ve zlé víře - nemohly blokovat donekonečna proces jakékoli výstavby, tak místo toho se dělá, že se přinášejí jednotlivé návrhy zákonů, které se snaží nějaký segment z toho vytrhnout a říct: pro tento segment, který je dostatečně silný a dostatečně jakoby mocný na to, aby nás tady o tom přesvědčil, to řízení zjednodušit.

Já si myslím, že tohle je zoufale nesprávný postup, protože jeho výsledek je ten, že ti menší, chudší, ti, kteří nemají takové zastání, jsou na tom špatně a dobře jsou na tom zase jenom ti větší a silnější.

Velmi prosím, abychom v souvislosti s tímto návrhem zákona vedli tuto zásadní fundamentální debatu, jestli prostě není na čase přezkoumat celý stavební zákon a zejména EIA a posuzování vlivu na životní prostředí a jestli není na čase se pokusit nějakým způsobem celý ten proces zjednodušit pro všechny stavebníky, a ne z toho vytrhávat jednotlivé skupiny.

To je moje obecná poznámka. Nenavrhuji zamítnutí tohoto návrhu zákona, naprosto rozumím, kam má vést, ale myslím si, že cesta, kterou se vydáváme, není šťastná a měla by být obecná pro všechny. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane poslanče. Pan poslanec Křeček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Stanislav Křeček: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, kolega Benda upozornil na jeden nešvar, já upozorním na druhý. Navrhovatel předloží zjevně protiústavní zákon, zjevně v rozporu s evropským právem, zákon, proti kterému má vláda negativní stanovisko, a to už je co říct, a teď nám tady řekne: no tak to pusťte a nějak si to v těch výborech opravte. Proč, prosím vás? Tak předložte pořádný zákon, který bude v souladu s evropským právem, který nebude slučovat EIA se stavebním řízením, což je vyloučeno naprosto, který nebude vylučovat kraje, nebude vylučovat občany ze řízení. Já chápu, že je třeba všechno urychlit, ale ne způsobem, který hrubě zasahuje do právního řádu! K tomu bychom přistupovat neměli.

Já podávám návrh na zamítnutí tohoto návrhu v prvém čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Prosím, hlásí se někdo další do rozpravy? Pane ministře, prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP