(9.50 hodin)

 

Ministr dopravy ČR Vít Bárta Dámy a pánové, dobré ráno. Já jsem pozorně poslouchal tuto diskusi a v prvé řadě mám potřebu poděkovat panu premiérovi za jeho slova, kterých si velmi vážím.

Myslím si, že je zapotřebí si tady nejdřív říct několik nepravd, ze kterých se vychází.

Za prvé. ABL neuzavřela se společností ČEZ ani se Securitas žádnou smlouvu. To je lež. To je lež, to není pravda. Jednoznačná pravda je pouze to, že společnost Securitas nabídla společnosti ABL, stejně jako dalším 37 bezpečnostním agenturám v České republice, možnost účasti na tomto kontraktu. Společnost ABL do dnešního dne neuzavřela se společností Securitas žádnou smlouvu na toto téma a opakovaně bylo mým bratrem jasně řečeno, že zvažuje, jestli tak učiní, nebo neučiní. Takže lež. To je první věc.

Druhá věc, a to je možná podstatnější. Tady zazněla slova pana Sobotky, že otázka je, zda by společnost ČEZ nabídla tuto aktivitu ABL v momentu, kdy by nebyla ve vládě. Na to si odpovězme rovnou. Výběrové řízení probíhalo od prosince loňského roku a bylo uzavřeno v únoru tohoto roku. A v té době společnost Securitas předložila ČEZu seznam potenciálních subdodavatelů, kterých je opětně, jak říkám, 37. Nejde o nic jiného než o to, že kontrakt, který společnost ČEZ vypsala, je bez nadsázky největším kontraktem pro soukromé bezpečnostní služby v České republice a je to natolik velká zakázka, že žádná, ani ta největší bezpečnostní služba na celém světě, kterou je společnost Securitas, není schopna na území České republiky takovou zakázku realizovat prostřednictvím jen vlastních sil. A z toho důvodu standardně, dokonce i ten podklad k výběrovému řízení, který vznikal během letních měsíců loňského roku, kdy asi, předpokládám, nikdo nemohl predikovat situaci předčasných voleb, reálných voleb, a tak dále, tak už tehdy podmínky výběrového řízení od začátku umožňovaly filozofii toho, že kontrakt je natolik velký, že bude vyžadovat subdodavatele.

Jinými slovy řečeno, už tyto dvě proměnné, o kterých se tady bavíme a které jsou mávnutím proutku považovány za hotovou a rozhodnutou věc, že kontrakt vznikl nyní po volbách, když Věci veřejné jsou ve vládě, a že je rozhodnuto o tom, že ABL bude tuto zakázku realizovat, obě dvě tyto věci nejsou pravda. Je to jenom účelová manipulace a konstrukce.

Tady padá otázka, jak budeme bránit tomu, aby se ve veřejné správě neobjevovali zaměstnanci soukromé bezpečnostní služby ABL a aby se takové věci neděly, a nedej bože, aby nebyly zneužity. Nemáme prý kontrolní mechanismus. Dámy a pánové, máme jeden velmi prostý kontrolní mechanismus a to je právě ten naprosto transparentní dohled nad tím, co dělá pan Sýkora na Ministerstvu dopravy, co dělá pan Zahálka na Ministerstvu vnitra. Celkově lidí, o kterých se bavíme, že jsou ze společnosti ABL na ministerstvech, z tohoto hlediska si řekněme, že je to naprosto marginální, bavíme se o třech lidech. A já vám rovnou řeknu, co dělá pan Martin Sýkora. Pan Martin Sýkora jako můj obchodní a ekonomický náměstek na ministerstvu je právě odpovědný za to, že se snížily ceny stavebních společností o 5 %. On vede jednání se stavebními společnostmi a snížení o 5 % je především jeho práce. Je to moje pravá ruka a já mu věřím. Ptám se, jestli nemám právo si vybrat za své nejbližší spolupracovníky lidi, které léta znám a o které se můžu opřít, pokud mám zastávat nějakou zodpovědnou funkci.

Každý, kdo jenom trošku zná podnikatelské, jakékoliv manažerské prostředí, ví, že pokud má jeho tým býti výkonný, musí se obklopit lidmi, kterým věří, které zná a které může jasně a jednoduše úkolovat, obzvláště v tak složité době, v jaké se nacházíme.

Během dvou měsíců zlevnit silniční infrastrukturu v České republice o 5 %, během dvou měsíců rozhodnout o tom, jakým způsobem zajistit výstavbu většiny dopravní infrastruktury v České republice odsunutím plateb stavebních společností na rok příští, během dvou měsíců se vyrovnat s tím, že jsme seškrtali rozpočet Ministerstva dopravy o 10 mld. korun a jenom pro tento rok žijeme s minusem 5 mld. korun, to si myslím, že jsou konkrétní čísla a konkrétní výsledky, za které se ani já, ani pan Sýkora nemusíme stydět. Naopak. Na naši práci je vidět a každé uhnutí o milimetr je pod tlakem veřejného mínění vás všech, tak jak tady sedíte, naprosto pod kontrolou.

To, co je mnohem horší a mnohem smutnější, je, a ptám se tady z tohoto hlediska na paralelu, když pan Sobotka pracuje v advokátní kanceláři pana Pokorného, jeho spolužák už ze střední školy, z vedlejší dědiny, a advokátní kancelář pana Pokorného shodou okolností je advokátní kanceláří společnosti ČEZ, shodou okolností tato advokátní kancelář se podílela na smlouvě mezi ČSOB a Českou poštou, kterou teď tak někteří konkrétní kritizují za to, že to je špatná smlouva, že je to nevýhodná smlouva, tak já se ptám, jestli tyto věci tak trošku spolu nesouvisí a jestli naopak toto není, pane Sobotko prostřednictvím předsedající, přesně onen konflikt zájmů, který je bez kontroly a se kterým je zapotřebí něco dělat.

Společnost ABL má 7 % z veřejných zakázek. Porovnejte to s obratem společnosti advokátní kanceláře pana Pokorného.

Děkuji za pozornost. (Bouřlivý potlesk poslanců VV.)

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Hlásí se pan poslanec Bohuslav Sobotka.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, kolegové, kolegyně, já mám také rád Járu Cimrmana, hry pana Smoljaka a Svěráka, a souhlasím a také se mi líbí výrok, který kdysi pronesl údajně Jára Cimrman: "Musím se pochválit sám, protože nikdo jiný to za mě neudělá." To je věc, kterou jsem si také zapamatoval, a jsem rád, že pan ministr Bárta je také fanoušek Cimrmana. Aspoň v tomhle si snad budeme rozumět. To je první poznámka.

Druhá poznámka. Já myslím, že v tom, co říkal pan ministr Bárta na konci, je klíč. Já myslím, že bychom to mohli vyřešit úplně jednoduše. Skutečně, pokud by se pan Bárta jako bývalý majitel firmy ABL přimluvil u svého bratra, který je současným majitelem firmy ABL, aby se firma ABL neucházela v příštích čtyřech letech o žádné veřejné zakázky, tak si myslím, že by to bylo slovo hodné chlapa. To si myslím skutečně, že by ten problém mohlo vyřešit, protože jestliže se firma ABL vlastněná bratrem pana ministra nebude hlásit v příštích čtyřech letech do žádných veřejných zakázek, bude to znamenat, že vyloučíme část rizika střetu zájmu. Pokud pouze 7 % zakázek firmy ABL pochází z veřejného sektoru, tak by to přece nemuselo být nic těžkého, aby takovýto závazek byl veřejně deklarován.

Já jsem si totiž všiml, že když se po volbách rozvířila veřejná diskuse poté, kdy se začali jednotliví zaměstnanci firmy ABL umísťovat ve státní správě na vysokých postech, tak jsem si všiml, že se pan Bárta vyjádřil v tom smyslu, že firma ABL se nebude ucházet o veřejné zakázky v resortech, které vedou příslušníci strany Věci veřejné. To je určitě dobře, ale podle mého názoru je to příliš úzké vymezení. Skutečně důležité a podstatné vymezení by bylo, kdyby se firma ABL a pan Matěj Bárta jako její majitel, teď hovořím o panu bratrovi, vyjádřil v tom smyslu, že firma ABL se nebude ucházet o žádné veřejné zakázky, nejenom u resortů ministrů Věcí veřejných. Protože strana Věci veřejné samozřejmě jako vládní strana má své náměstky, má své důležité osoby i na jiných ministerstvech, než jsou ministerstva, jejichž členem je právě ministr za stranu Věci veřejné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP