(18.10 hodin)
(pokračuje Pecina)
Nebudu tady číst svoji poměrně obsáhlou zpravodajskou zprávu, neboť většinu z toho, co jsem chtěl říci, již řekl pan ministr. Možná k obsahové stránce.
Stávající právní úprava se rozšiřuje o kontrolu tranzitu zboží dvojího užití přes území EU a poskytování zprostředkovatelských služeb souvisejících se zbožím dvojího užití ve třetích zemích. S tímto rozšířením souvisí i další navrhované úpravy a doplnění zákona. Novela zcela správně také zohledňuje zkušenosti získané v rámci dosavadní praxe, protože upřesňuje důvody pro neudělení povolení podle závažnosti prokázaných správních deliktů. Předkládaná právní úprava tedy zpřesní nyní prováděný systém kontrol obchodu se zbožím dvojího užití a zároveň zajistí plnění mezinárodních závazků. Proto podporuji její projednání v jednom čtení, ať se urychlí implementační proces i praktická potřeba vzniklá v praxi při navázání stejných režimů se zahraničím.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: A teď otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku paní poslankyně Soni Markové. (Omyl.) Ne, ne, to je až k dalšímu. Tak tedy tady nemám písemnou přihlášku žádnou v tom případě. Pokud tedy se nikdo nehlásí do obecné rozpravy, tak ji prostě ukončíme a rozhodneme tedy podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přednesu návrh usnesení. Doufám, že je nás tady na hlasování dost.
Budeme hlasovat o návrhu, abychom o tom mohli vyslovit souhlas už v prvém čtení. To je to, co teď přečtu. Budeme hlasovat o návrhu usnesení, že Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 74 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvním čtení.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro přijmout tento text usnesení, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 31, přihlášeno 161, pro hlasovalo 110, proti 2, takže toto usnesení bylo přijato.
Z toho pak plyne, že můžeme zahájit podrobnou rozpravu. Tedy zahajuji podrobnou rozpravu. Do podrobné rozpravy se nikdo nehlásí, takže podrobnou rozpravu ukončím a přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.
Dovolte mi, abych přednesl návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 594/2004 Sb., jímž se provádí režim Evropských společenství pro kontrolu vývozu zboží a technologií dvojího užití, ve znění zákona č. 281/2009 Sb., a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 74, ve znění schválených úprav."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 32, přihlášeno 162, pro hlasovalo 120, proti nula. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Tím pádem jsme hotovi definitivně s bodem číslo 6 i se sněmovním tiskem 74. Děkuji.
Kolegové, máme tady bod číslo
7.
Návrh poslanců Bohuslava Sobotky, Jaroslava Krákory, Davida Ratha,
Lubomíra Zaorálka, Zdeňka Škromacha, Milana Urbana a dalších na vydání
zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění
a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 9/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 9/1.
Teď prosím, aby nás do toho uvedl poslanec a jeden z navrhovatelů Bohuslav Sobotka. Prosím.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, tento návrh skupiny poslanců sociální demokracie, kterým se mění zákon o veřejném zdravotním pojištění, byl jeden z prvních návrhů, který jsme předložili do této Poslanecké sněmovny v novém funkčním období. Navazuje na předcházející úsilí poslanců sociální demokracie, ale také jiných poslanců zrušit regulační poplatky ve zdravotnictví, které byly zavedeny od 1. ledna 2008.
V minulém volebním období - připomenul bych krátce toto naše předcházející úsilí - na půdě Poslanecké sněmovny byl schválen návrh na úplné zrušení poplatků ve zdravotnictví. Nepodařilo se však velmi těsně, tuším o jeden hlas, přehlasovat odlišný názor Senátu Parlamentu ČR. V minulém volebním období tak na základě rozhodnutí Senátu a většiny pravicových stran v Senátu nebyly poplatky ve zdravotnictví zrušeny. Tento návrh předkládáme zejména proto, že sociální demokracie nebyla jediná politická strana, která měla zrušení poplatků ve svém volebním programu, se kterým kandidovala v letošním roce ve volbách do Poslanecké sněmovny. Na půdě této Sněmovny jsou minimálně další dvě politické strany, a to Věci veřejné a KSČM, které rovněž před volbami deklarovaly snahu ať už částečného, nebo úplného zrušení poplatků ve zdravotnictví. Jsme proto přesvědčeni, že je zcela legitimní, aby toto téma bylo na půdě Poslanecké sněmovny otevřeno, zejména proto, že vláda zatím neučinila v tomto směru žádné konkrétní legislativní kroky, nenavrhla zatím žádné zrušení či omezení ani jednoho z poplatků, které jsou v tuto chvíli předepisovány pojištěncům v rámci systému naší zdravotní péče. Naopak v souvislosti s vládním programem, s koaliční smlouvou se hovoří o tom, že by některé z těchto poplatků měly být zvýšeny, například se hovoří o zvýšení poplatku za pobyt v nemocnici a hovoří se také o zvýšení poplatku za návštěvu u ambulantního lékaře.
Tato novela, kterou nyní předkládáme, tedy reaguje na zavedení poplatků ve zdravotnictví, které v našem systému fungují od 1. ledna 2008. Jsme přesvědčeni, že zavedení regulačních poplatků, tak jak k němu došlo, je v kolizi s Listinou základních práv a svobod, podle níž občané ČR mají na základě veřejného zdravotního pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky, a to za podmínek, které stanoví zákon. Plošná konstrukce regulačních poplatků ve zdravotnictví naopak vychází z principu, že veškerá zdravotní péče, a to včetně péče neodkladné, má být občanem neboli pojištěncem přímo placena. Jsou-li však prakticky všechny formy zdravotní péče, tj. péče ambulantní, ústavní, jakož i předepsání léčiva, zatíženy poplatky, nejde již podle našeho názoru o bezplatnou zdravotní péči, kterou pro občany účastnící se systému zdravotního pojištění požaduje Listina základních práv a svobod. Na této situaci nezměnily nic ani dosavadní dvě novely tohoto zákona o veřejném zdravotním pojištění, kterými zčásti dopady zavedení regulačních poplatků byly zmírněny, zejména zavedením tzv. limitu pro některé nejvíce ohrožené kategorie pacientů. ***