(11.20 hodin)
(pokračuje Liška)

Řada odborníků namítá, že zakázky, tak jak jsou nastavené, povedou ke zbytečnému poškozování lesů. Lesy České republiky prozatím patří mezi poměrně slušné podniky. Experti říkají, že se státní lesníci nadprůměrně snaží o důraz na zdravé hospodaření, ale to všechno, o čem tady hovoříme a co si zaslouží respekt, může velice rychle vzít zasvé, pokud tyto tendry nebudou zrušeny a pokud stát bude dál přihlížet tomu, jak hrozí tunel v řádu miliard korun.

Lesy České republiky předají veškeré práce a také prodej dřeva v celém polesí na deset let vybrané firmě, ale dřevařské firmy samozřejmě mají přirozený zájem, aby během vyměřené desetileté lhůty měly co největší zisk. Proto budou dávat přednost rychle ziskovým praktikám, jako je holosečné kácení, před zdravějším hospodařením, které se státní lesy v posledních letech pokoušely více a více zavádět. Také budou tyto firmy dávat přednost umělé výsadbě řádkovaných stromů před přirozenou obnovou, při které vykácená místa zarůstají semenáčky. Je to zdravější pro les, který vyroste, a levnější pro majitele, ale je to nevýhodné pro dodavatelské firmy, protože by měly méně placené práce, menší objem zakázky, a tím pádem menší profit. A připomínám také zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu, o které zde již byla řeč. Při prodeji dřeva v lese měly dodavatelské firmy tendenci kácet mnohem více, než bylo ve skutečnosti nasmlouváno.

Stejně jako ostatní předsedové politických stran a stejně jako pan ministr jsem už v únoru dostal dopis od profesorů a docentů několika českých univerzit a šéfů několika předních ekologických organizací, kteří nás varovali, že pravidla vypsaných zakázek mohou vést k vážným, a přitom k úplně zbytečným škodám na zdraví českých lesů.

Dovolte mi závěrem toto. Tendry teď prověřuje antimonopolní úřad. Než skončí, nelze s vypsanou zakázkou nic dělat. Pan ministr zemědělství by ale měl uložit generálnímu ředitelů Lesů České republiky, aby až Úřad pro hospodářskou soutěž šetření dokončí, celý tendr prostě a jednoznačně zrušil. Není to ve skutečnosti žádný problém. Práce v lese na příští rok půjde bez obtíží zajistit. Dokonce i kdyby byly nové zakázky vypsány v červenci nebo srpnu, pořád ještě lze tendr dokončit tak, aby se stihly podepsat nové smlouvy na rok 2011, a to, předesílám, i při započtení času na obstrukce, ke kterým obvykle v těchto případech dochází. Návrh, jak efektivně a transparentně prodávat dřevo, má ministerstvo od expertní skupiny, která k tomu pod jeho patronací a z jeho peněz vznikla, už více než měsíc k dispozici.

Proto vás, kolegyně a kolegové, žádám, abychom společně, poté co budou v podrobné rozpravě načtena usnesení, která jdou v duchu těchto argumentů, které zde byly uvedeny, vyzvali vládu, aby zastavila rozkrádání Lesů České republiky a ničení tohoto majetku, který má více než pouze výrobní funkci, protože se dotýká lidí, kteří žijí v jejich blízkosti či ve venkovském prostoru. Pokud dokážeme alespoň tímto usnesením nebo několika usneseními vyzvat vládu a přispět k tomu, aby tato situace byla řešena, zabráníme tím, aby veřejnost obdržela další z mnoha vzkazů, které dostává v posledních letech čím dál více, totiž že v České republice je možné krást pod dohledem státu za bílého dne.

Já vám děkuji za pozornost a těším se na debatu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pana poslance Lišku zřejmě požádáme, aby se stal zpravodajem pro tento návrh. Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Petr Zgarba, přihlásí se nebo už je přihlášený Cyril Svoboda.

 

Poslanec Petr Zgarba: Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Pane ministře, jelikož jich víc nevidím, dámy a pánové, chtěl bych na chvilku upoutat vaši pozornost k podobné tematice, jakou uvedl pan kolega Liška. Lesáci, lesníci, kteří když se sejdou, ať je to formální či neformální setkání, tak říkají, zčásti trochu s nadsázkou, nicméně je to věcná pravda, že lesy rostou ve dne, v noci i ve státní svátek. Podle výsledků Lesů České republiky se nedá říct, že by tomu tak bylo u Lesů České republiky, protože ekonomika Lesů České republiky v průběhu posledních let je žalostná.

K tomu bych řekl pár údajů. Za rok 2009, to je poslední známá uzávěrka v současné době, Lesy České republiky vykazují zisk 785 mil. Tento zisk je složen z těchto položek: Za prodej zbytného majetku, tak jak si vydefinoval státní podnik Lesy České republiky sumu nemovitostí, které údajně nepotřebuje ke svému hospodaření a k činnosti, utržil 520 mil. Není to malá částka. Další významnou položkou, která tvoří velkou část zisku před zdaněním, jsou výnosy z pronájmu a z finančních operací. Tato částka se pohybuje kolem 300 mil. korun. Rozhodující položka v této částce jsou úroky z rezervních fondů na pěstební činnost a pronájmy z honiteb v rámci majetku Lesů České republiky. Ani jedna z těchto položek, které jsem citoval, nesouvisí s výrobní činností. Když sečtu tyto dvě položky, tak by měl být zisk před zdaněním na úrovni 820 mil. korun. Realita je zmiňovaných 785 mil. Ptám se nejenom sebe a nás všech, ale občané se ptají taky, kde je výroba a kde je prospěch z hospodářských činností, které mají vykazovat Lesy České republiky.

Chvilinku bych se ještě zdržel u prodeje zbytného majetku. V roce 1997 Lesy České republiky utržily za prodej nemovitostí 191 mil. korun, v roce 2008 349 mil. korun, a jak jsem zmiňoval, v roce 2009 už 519 mil. korun. Já se jenom ptám: není to o tom, aby se lesy zbavily veškerého majetku, který umožňuje spravovat, rozumně a věcně správně spravovat lesní majetek? Toť k tomu.

Na porovnání vůči Lesům České republiky bych postavil dva subjekty, které máme na území České republiky. Jedním z nich jsou Vojenské lesy. Většina z nás ví, že Vojenské lesy hospodaří na lesním majetku, který neplní pouze pěstební a těžební činnost, ale je dotčený vojenskou činností. To znamená Vojenské lesy spravují výrazně horší a méně výnosný lesní majetek než Lesy České republiky. Přes to všechno musím konstatovat to, že Vojenské lesy vykazují za loňský rok dvojnásobně lepší ekonomiku na výrazně horším majetku než Lesy České republiky. Zase problém vůči Lesům České republiky.

Další příklad, který bych chtěl uvést, a tuším, že pan kolega Liška měl podobný příklad, jsou městské lesy a privátní lesy, kde je standardní na území České republiky, že správce nebo majitel lesa v případě, že si spravuje les sám, užívá tzv. dividendu neboli nájem z tohoto majetku ve výši průměrně 2000 korun z každého hektaru. Lesy České republiky vzhledem k tomu, že mají přiřknuto hospodaření na lesním majetku České republiky zákonem, neplatí žádný nájem, přes to všechno docilují minusové účetní závěrky z výroby. Zase bych se mohl zeptat, kde jsou peníze z hospodaření.

Další problém, který docela obsáhle definoval pan kolega Liška, jsou tendry. Já bych chtěl jeho vystoupení doplnit o to, že se běžně v médiích i v našich řadách hovoří o tom, že se tendry vyhlašují na platnost lesního hospodářského plánu, což může být doba podle toho, v jaké fázi na dané jednotce je lesní hospodářský plán, a tato doba je od dvou až do deseti let. To je pravda. Nicméně u těchto tendrů dodavatel prací má zajištěnou opci, což znamená, že se po splnění daňových povinností vůči českému státu stane automaticky nájemcem na dalších deset let, takže v řadě případů tyto tendry jsou nastaveny ne na deset let, ale na dvacet let činnosti dodavatelských firem při pěstební a těžební práci. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP