(11.10 hodin)
(pokračuje Liška)

Ministerstvo zemědělství si před dvěma lety nechalo udělat návrh obchodního modelu státního podniku od auditorské společnosti AT Kearney. Tato studie, kterou si Ministerstvo zemědělství nechalo zpracovat, je tady. Kdo chce, může do ní nahlédnout. Dovolte mi z ní krátce ocitovat. Na straně 25 se lze dočíst: Prodávat maximum dříví ve vlastní režii přímo konečným odběratelům. Tak to doporučuje. Vypsané tendry dělají ovšem přesný opak. Na straně 7 - cituji: Nevázat prodej dříví s poskytováním služeb, tj. těžba a další práce v lese. Opět vypsané tendry podnikem Lesy České republiky dělají naprosto přesný opak. Vybrané firmy budou zajišťovat veškeré práce ve svém lesním celku a také prodávat vytěžené dřevo. Opět cituji stranu 7: Doporučuje se uzavírat smlouvu s dodavateli na maximálně dva až tři roky. Vypsané tendry jsou až na 10 let. Strana 27: Doporučuje se rozdělit zakázky na menší oblasti s cílem přiblížit velikost zakázky menším firmám. Vypsané tendry dělají opět přesný opak a všechno soustřeďují do několika mamutích zakázek. Strana 23, doporučení. Před vlastním prodejem dřevo co nejpřesněji změřit a určit jeho kvalitu. To je možné nejdříve na tzv. lokalitě OM, což je odvozní místo, tedy nikoliv v lese před nebo po pokácení stromu. Vypsané tendry opět činí naprostý opak. Lesy České republiky budou prodávat dřevo přímo v lese, aniž znají jeho cenu. Dodavatelské firmy budou samy kácet, samy měřit a samy prodávat. Lesy České republiky vypsaly obří, multimiliardový tendr, který je v hlavních bodech přesným opakem toho, co Ministerstvu zemědělství doporučila auditorská firma.

Vláda schválila tzv. Národní lesnický program, plán, jak v příštích letech nakládat s českými lesy. Na tomto programu, který byl schválen ve vládě, je velmi cenné, jak vznikl. Nebyla to totiž další z celé řady státních koncepcí, které by sepsali ministerští úředníci, nýbrž vznikl po několika měsících vyjednávání jako konsenzuální a kompromisní dohoda všech, kdo u nás mají co do činění s lesy. Shodli se na něm správci státních lesů, soukromí a obecní vlastníci, dokonce dřevařské firmy, myslivecká jednota, hnutí Duha, zástupci vědců, Svaz měst a obcí a řada dalších. Pod Národním lesnickým programem posléze založil expertní skupiny opět zastupující všechny důležité hráče, které mají rozpracovat jednotlivé body. Jedna z expertních skupin má na starosti hospodaření v lesích majetku státu. Tato expertní skupina vlády dostala na starosti hospodaření lesních majetků státu a dostala za úkol, aby do letošního června připravila návrh obchodního modelu, kterým se státní lesy budou napříště řídit a který zajistí transparentní obchodní vztahy a pro stát výhodný prodej dřeva. Naprosto nepochopitelně Generální ředitelství Lesů České republiky několik měsíců před dokončením této práce, která by měla definitivně ukončit léta soustavných zakázek a kontrazakázek, stížností a protistížností, žalob a protižalob, se sebralo a vypsalo tendry opět zcela po svém, a to rovnou na deset let dopředu. (V sále je velký hluk.)

Ale to není všechno. Expertní skupina už posoudila stávající model a navrhla hlavní body řešení. Ve svém posouzení píše následující. Já si dovolím ocitovat poté, co se Poslanecká sněmovna mírně utiší...

Já vám děkuji. Budu pokračovat. Cituji z této expertní skupiny a z jejího materiálu. V tomto posouzení se píše: "Současný systém zadávání lesnických zakázek na lokalitě na pni a při pni, tedy prodej dřeva rovnou v lese, jak je ve vypsaném tendru, je netransparentní. Je ekonomicky nevýhodný pro Lesy České republiky a stát." Cituji dále: "Vytváří podmínky k zájmovým tlakům." Cituji dále: "Není obvykle používán většinou velkých vlastníků lesů a ani se běžně nepoužívá ve většině evropských vyspělých zemí." Tolik hodnocení tendru expertní skupinou, kterou vytvořilo samo Ministerstvo zemědělství. A pro zajímavost, tohle hodnocení schválila expertní skupina tak, že se závěry nesouhlasil pouze jeden jediný její člen. Kdyby tady byl pan ministr zemědělství, řekl bych: byli to vaši vlastní experti, pane ministře, kteří vám dali toto doporučení a kteří tato doporučení schválili. Pan ministr by patrně odpověděl, co odpovídá obvykle na tyto výhrady, totiž že nezávislá komise Ministerstva zemědělství doporučila právě ten obchodní model, který se státní lesy chystají použít.

Takže se na tato doporučení krátce také podívejme. Především tato nezávislá komise nebyla nezávislá. Měla osm členů, čtyři z nich byli přímo z dřevařských společností, tedy z těch dodavatelských firem, které chtějí pro Lesy České republiky pracovat a zároveň obchodují se dřevem, takže na navrženém modelu mají přirozený zájem: místopředseda představenstva Wotan Forest Service, ředitel lesní akciové společnosti Plasy, vlastník lesní akciové společnosti Ledeč, prezident České asociace podnikatelů v lesním hospodářství. Toto je nezávislá komise Ministerstva zemědělství! Dva anonymní členové této komise, mimochodem pan ministr by mohl konečně zveřejnit, kdo jimi vlastně byli, byli zástupci Lesů České republiky. Jedním byl pracovník Vojenských lesů a statků, který ovšem dříve pracoval pro akciovou společnost Less, s dvěma "s" na konci, jednu z největších dodavatelských firem a jednoho z hlavních účastníků zakázek. Skutečně nezávislým byl pouze jeden jediný komisař. To byl totiž jeden z členů dozorčí rady Lesů České republiky. Tolik k nezávislé komisi.

Za druhé. Komise měla zadání, aby prověřila obchody Lesů České republiky z let 2008 až 2009 a prověřila, zda a jak byly výhodné. Jenomže to neprověřila. Rokem 2009 se navzdory zadání vůbec nezabývala. Přitom rok 2008 byl, řečeno eufemisticky, hodně netypický, protože státní lesy namísto normální těžby pořád ještě převážně řešily důsledky kalamit, hlavně orkánu Kirill, který pokosil tisíce hektarů nezdravých smrkových monokultur. Ale neudělala ani kompletní rok 2008, protože pokud totiž srovnáte hodnocení, resp. objemy obchodů, které hodnotily, a těžby Lesů České republiky, zjistíte, že více než jeden milion metrů krychlových dřeva vůbec nebyl zahrnut do tohoto hodnocení. Takže komise nehodnotila dva roky, nýbrž jeden, a nehodnotila obchody Lesů České republiky, nýbrž jednu nějak arbitrárně vybranou část těchto obchodů. Tolik k hospodaření se státními penězi.

Myslím si, že argumentů proč je tento bod zařazen na jednání Sněmovny právem, jsem uvedl dostatek, a určitě ještě v debatě po dalších přihlášených padnou. Je to situace alarmující, je to situace, kdy pod dohledem státu a s vědomím státu hrozí proces, který je možno nazvat nejen divokou privatizací, ale rovnou rozkradením státního majetku v řádu mnoha miliard, desítek, stovek miliard korun, protože taková je cena Lesů České republiky.

To vše je samozřejmě velmi důležité, ale státní úředníci musí se svěřeným majetkem nakládat tak, aby to bylo pro stát a daňové poplatníky výhodné. Ale ruku na srdce. Výnosy z prodeje dřeva asi nejsou to, co většina z nás považuje za možná tu nejdůležitější stránku státních lesů. Lesy České republiky totiž nejsou pouze výrobce dřeva. V tendrech se rozhoduje také o tom, jak stát bude v příštích deseti letech pečovat o šestinu České republiky. Státní podnik totiž přímo spravuje 17 % našeho území. Podíl každého Čecha na výnosu, který Lesy České republiky mají z prodeje dřeva, činí pár desítek až stovek korun ročně na jednoho obyvatele. Ale lesy ve správě Lesů České republiky navštíví každý týden asi dva miliony lidí. Z toho je zřejmé, že se tato věc týká téměř každého z nás. Pro většinu z nás je asi nejdůležitější, nebo důležitější, abychom na víkendové výlety, turistiku a rekreaci mohli chodit do zdravého, pěkného, příjemného lesa, a to je důležitější než těch několik stovek korun, o které se v přepočtu na jednoho obyvatele jedná. A proto je důležité nejen to, zda stát správně rozdělí zakázky, ale také to, jestli přitom zajistí péči o zdraví lesů, o venkovský prostor, aby také sloužil turistům, výletníkům a lidem, kteří v tomto prostoru žijí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP