(15.40 hodin)
(pokračuje Šnajdr)
Ale nepadlo tady to nejdůležitější. V roce 2007 tato Poslanecká sněmovna přijala s účinností od 1. ledna 2008 zásadní novelu zákona o léku a o léčivech, které dramatickým způsobem změnily podmínky a požadavky na distribuci a skladování všech léčivých přípravků, včetně očkovacích látek. Každé místo, kde jsou očkovací látky nebo léčiva skladována, musí být nově certifikováno Státním ústavem pro kontrolu léčiv, přesně vybaveno nejenom chladicí technikou a evidencí, ale i automatickou evidencí těchto jednotlivých léčivých přípravků tak, aby bylo v případě jejich stahování možno dohledat konkrétní přípravek. Žádnou takovou techniku stát nemá a musel by podle tohoto nového zákona investovat do těchto skladovacích prostor. A znovu opakuji - máme hygieny proto, aby nám kontrolovaly subjekty, chránily lidi v terénu, nebo aby nám dělaly skladníky?
Je potřeba se ještě vyjádřit k tomu dojemnému, bohužel nepřítomnému příběhu, proč firma Phoenix potřebovala toho parťáka. Z jednoho prostého důvodu. Když vozíte do 20 míst jednou za dva měsíce a tam jsou ty látky nakumulovány a částečně rozváženy hygieniky, ve většině případů si pro ně skutečně ti lékaři jezdili, to znamená velmi nebezpečně jezdili, nikdo neevidoval teplotní řetězec, když si pro ně jezdili, tak ve chvíli, kdy s periodou do deseti dnů tyto očkovací látky se rozvážejí do více než 2500 míst, tak je evidentní, že to nemůže dělat stejná flotila, že to musí dělat výrazně vyšší kapacita. Proto tyto dva subjekty.
Jestli chcete vědět, že to tak není neobvyklé, tak ty nabídky v tom veřejném výběrovém řízení byly dvě. Druhý soutěžitel byla firma Pharmos, což je opět obrovský distributor, asi třetí největší v České republice, který má tržby v desítkách miliard korun, a i tento velký distributor Pharmos šel v konsorciu ve sdružení s firmou JK Trading, což je malá firma obdobná Avenieru, který dělá distribuci do ordinací. To znamená soutěžily dva subjekty, velký mezinárodní distributor Phoenix s Avenierem a druhý velký distributor Pharmos s JK Tradingem. Proč to asi ten Pharmos dělal? Asi jsem mu to poradil? Nebo je to také charitativní organizace? Anebo to potřeboval?
A poslední věc, s tím tetanem. Z 60 na 220 Kč. Velmi dojemný příběh. Má to ale drobný háček, dámy a pánové, který nám autor zapomněl říci. Za těch 60 Kč zde byl tuzemský výrobce, firma Sevapharma, kterou koupil asi před čtyřmi lety nový vlastník, udělal z toho tady v Praze na Vinohradech byznys centrum a výrobu ukončil. To znamená tato očkovací látka se přestala vyrábět. Ano, uznávám, že je zde podezření, že jsem to udělal schválně. (Smích a potlesk z řad ODS.) Ale já vám přesto nabídnu realističtější příběh. My jsme prostě využili jediného světového výrobce tetanu, což je mezinárodní firma, a koupili jsme za cenu obvyklou. Ano, nás to také mrzelo, ta bývalá nízká cena tuzemského výrobce byla pro stát velmi výhodná, ale bohužel on se rozhodl ukončit výrobu. Mrzí mě to, ale věřte, včetně pana poslance Ratha, já v tom prsty nemám. Děkuji. (Potlesk z řad ODS.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu náměstku Šnajdrovi. Protože se nikdo do obecné - všeobecné rozpravy nehlásí, tak ji končím a zahajuji rozpravu podrobnou. Jako první se přihlásil pan poslanec Krákora, jako druhý pan poslanec Hovorka.
Poslanec Jaroslav Krákora: Děkuji, pane místopředsedo. Pane předsedo vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci, já jsem jenom chtěl zrekapitulovat, že v dnešním prvním bodě Informace Ministerstva zdravotnictví k záměru na zrušení zdravotnických ústavů vystoupilo 15 poslanců s řádnou přihláškou nebo s přednostním charakterem a přednesli 21 příspěvků, 55 bylo faktických a byly zdůvodněny dva návrhy na usnesení, které by v podrobné rozpravě měly být načteny ještě jednou. Takže toto jsem chtěl udělat - takový sčot za obecnou rozpravou. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane poslanče, nicméně já jsem dopoledne zaznamenal, že chcete přednést návrh na usnesení. To už neplatí? (Platí.) Tak máte k tomu příležitost právě teď.
Poslanec Jaroslav Krákora: Jak jsem řekl, byly předneseny dva návrhy na usnesení, jeden můj, druhý kolegy Hovorky.
Takže návrh na usnesení navržený poslancem Jaroslavem Krákovou: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá Ministerstvo zdravotnictví, aby zastavilo přípravu a provádění rozsáhlých organizačních změn týkajících se zdravotních ústavů, Státního zdravotního ústavu a hygienické služby, jež se mnohdy pohybují na hraně zákona. Dva měsíce před volbami, aniž by byla předložena dlouhodobá koncepce zdravotnictví, není vhodná doba pro tyto změny, jejichž důvody mohou být nevratné.
Toto je můj návrh na usnesení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Ludvík Hovorka.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, já předkládám tento návrh na usnesení:
Poslanecká sněmovna žádá ministryni zdravotnictví,
1. aby zastavila restrukturalizaci sítě zdravotních ústavů, Státního zdravotního ústavu a krajských hygienických stanic,
2. aby ministerstvo nečinilo kroky, které jsou v rozporu s platným zákonem 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a zajistilo skladování a distribuci očkovacích látek na krajských hygienických stanicích a obnovu očkovacích center při zdravotních ústavech,
3. aby ministerstvo obnovilo dlouhodobě budovaný systém ochrany a podpory veřejného zdraví a primární prevence,
4. aby Ministerstvo zdravotnictví přehodnotilo dosavadní špatnou personální politiku a převzalo vedoucí funkce ve zdravotních ústavech, Státním zdravotním ústavu a krajských hygienických stanicích především na základě odborných kritérií,
5. aby vyvodila osobní odpovědnost svých podřízených za nátlak na zaměstnance zdravotních ústavů, Státního zdravotního ústavu v souvislosti s připravovanými změnami.
Toto usnesení máte rozdáno na lavicích a prosím, aby bylo hlasováno po jednotlivých bodech. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Já se nicméně domnívám, že pan poslanec Krákora přednesl návrh, který je s vaším prvním bodem velmi podobný, a budete se s tím muset nějak vyrovnat v mezidobí, protože je avizována přestávka - možná, uvidíme.
Pan poslanec Krákora je hlásí ještě v rámci podrobné rozpravy.
Poslanec Jaroslav Krákora: Já jsem ještě, vážené kolegyně, kolegové, byl upozorněn panem kolegou Bendou, že jsem četl "jejichž důvody mohou být nevratné". Má tam být "jejichž důsledky mohou být nevratné". Jestli jsem se spletl, tímto to opravuji. (Poznámky z řad ODS.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře, děkuji. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Pokud se nikdo nehlásí do podrobné rozpravy, tak mi nezbývá, než podrobnou rozpravu ukončit.
Je příležitost pro pana zpravodaje, aby Poslanecké sněmovně předložil k hlasování to, co k hlasování předloženo být může, tak aby se jednotlivé body neprolínaly a nevylučovaly.
Poslanec Jaroslav Krákora: Děkuji, pane místopředsedo. Aby se jednotlivé body nepřekrývaly, domluvili jsme se s panem kolegou Hovorkou, že první bod by bylo moje usnesení, jeho usnesení by bylo potom druhý, třetí, čtvrtý a pátý bod.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Z jeho usnesení by bylo hlasováno, čili jste se shodli, že jeho první bod v případě, že by bylo přijato vaše usnesení, by byl nehlasovatelný, když to mám zestručnit. (Souhlas.) Nicméně přihlásil se o slovo pan poslanec Petr Tluchoř coby předseda klubu ODS, takže mu dávám slovo.
Poslanec Petr Tluchoř: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, já se chci vyjádřit pouze k jedné drobnosti v tom návrhu usnesení pana kolegy Krákory. Já si myslím, že se tam opět objevuje hodnotící prvek toho, co je na hraně zákona, za hranou zákona. Já bych před tím velmi varoval, to není věcí zákonodárné moci. Nicméně právo o tom hlasovat má.
Nicméně v tuto chvíli bych rád přednesl procedurální návrh na přerušení tohoto bodu do 15. dubna. ***