(15.30 hodin)
(pokračuje Rath)

Tak si představte situaci, že firma Phoenix je firma skutečně obrovská, nadnárodní, je to gigant na poli distribuce léků, něco jako třeba s jistým zjednodušením Tesco v obchodních řetězcích. Tak si představte, že Tesco přijde do České republiky a řekne si: všude jinde funguji jako Tesco, ale tady si vezmu k sobě tamten koloniální obchod, nebo obchod se smíšeným zbožím z Horní Dolní, který vlastní pan Šnajdr, a udělám s ním společný podnik, protože bez něho se neobejdu. Přece bez toho geniálního obchodníka, který má malý koloniální obchůdek na rohu, Tesco nemůže v té celé zemi fungovat a existovat. To přece každý pochopí, to je přece naprosto logické. Takto naprosto logicky fungovala firma Phoenix. Čili vezměte si situaci, kdy tento nadnárodní gigant, který to zajišťoval odnepaměti víceméně, tak najednou s příchodem pana Šnajdra na ministerstvo potřebuje k tomu, aby vyhrál tendr na ministerstvu, jakousi nevýznamnou, neznámou firmu Avenier, prosím, když nás tady poučoval pan Šnajdr, abychom se uměli podívat a pracovat s počítačem, ať se podíváte, kdy firma má zapsáno a kdy si teprve zaregistrovala vůbec činnost ve zdravotnictví a distribuci léčivých přípravků, čili firma prakticky s nulovou historií v této oblasti, s nulovou historií!, tak najednou nadnárodní gigant potřebuje tohoto "nounejma". Proč asi? Jen tak. Asi ředitel Phoenixu se ráno podívá z okna a řekne: Co kdybych někomu pomohl k bohatství? Jsme zbytečně bohatá firma, všechno odchází do Německa německým akcionářům, co kdybych nějakému Čechovi pomohl? Tak si řekne, tak komu třeba? Kdo se nabízí? Tak třeba firma Avenier, protože mě tak napadla. Nebo jak asi ředitel Phoenixu přišel na firmu Avenier? Kdopak mu ji asi doporučil? Kdopak mu asi dal zprávu o tom, že když s ní půjde dohromady, tak ten tendr třeba vyhraje, vyhraje lépe, než kdyby tam šel sám? On by se tam sám asi bál do toho tendru jít. Ten statečný Avenier mu tam prorazí tu cestu.

Takže, dámy a pánové, to je celá historie privatizace očkovacího programu a nyní jsme v situaci, kdy neznámá firma bez zkušeností, bez lidí, bez vybavení dostane očkovací program. Nevíme, komu patří, a tváříme se, že se vlastně nic nestalo. A pan náměstek Šnajdr nám tady říká: Vždyť je to v pořádku. Proč by to probůh měly zajišťovat hygienické služby, které k tomu byly vybaveny, měly personál, uměly to a dělaly to bez problémů a levněji, než to dělá firma Avenier? Protože není pravda, že to stát nic nestojí. Samozřejmě firma žije přece z marží. Marže musí někdo zaplatit, protože jde o produkty hrazené buď z veřejného pojištění, nebo ze státního rozpočtu, protože jsou tendrovány, tak to samozřejmě zaplatí daňový poplatník. Ale jistě, z cizího krev neteče. A proč by neznámí akcionáři firmy Avenier nemohli trochu zbohatnout i na úkor příšerně bohatého německého Phoenixu, ale současně i příšerně bohatého veřejného pojištění daňových poplatníků zdravotnického systému? Vždyť jde o pár desítek milionů. Takže vlastně o nic vůbec nejde. Proč se tady vůbec tím zabýváme?

Víte, pane náměstku, já jsem moc zvědav, jestli volby dopadnou tak, jak vypadá, že dopadnou, že sociální demokraté přijdou na ministerstvo, a já jsem zvědav, jak ta smlouva bude vypadat, protože do té doby já nepředpokládám, protože kdybyste byli čestní, tak nám tu smlouvu sem přinesete, s Avenirem, a ukážete, jak je vypověditelná a jak s tím jde pracovat. Protože takovéto pijavice, které jste nechali přisát na veřejné zdravotní pojištění, tak ty je potřeba rezolutně hned po volbách kopnout do zadku!

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Nyní vystoupí paní ministryně Jurásková, potom pan náměstek Šnajdr.

 

Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já bych jenom zopakovala to, co jsem řekla v úvodním slově ráno. Ten tendr byl vypsán a měl standardní podmínky. Distribuce, o které jsme se bavili do té chvíle, byla distribuce očkovací látky od výrobce do krajských hygienických stanic, kterých, těch dodavatelských míst, bylo asi 20. To bych opravdu přirovnala k firmě Tesco. Ale distribuci, která je zajišťována v tuto chvíli, od výrobce do 2500 ordinací praktických dětských lékařů, to je velmi hustá síť, s podmínkami, které ve smlouvě stanoví, že od objednávání očkovací látky praktickým dětským lékařem má do 10 dnů tuto dávku obdržet. To je podmínka, kterou jistě není snadné udržet. Podle mého názoru je nemožné, aby praktičtí dětští lékaři nadále s taškami jezdili do hygienických stanic a tam si vyzvedávali očkovací látky. Pokud vím, tak ten systém funguje a praktičtí dětští lékaři jsou s ním spokojeni.

Co se týče finančních prostředků, to jsem ráno říkala také. Tendr byl vypsán na dva a půl roku a jeho hodnota je 1 mil. 17 tis. korun.

Co se týče vybavení krajských hygienických stanic, tato diskuse byla otevřena i na zdravotním výboru. Interpeloval mě kvůli tomu i pan poslanec Hovorka. Byla provedena inventura, bylo zjištěno, že řádově několik hygienických stanic nesplňuje tyto podmínky, a to z mnoha důvodů. U některých došlo skutečně v minulosti k nákupu chladicí techniky. Tato bude převedena do jiných přímo řízených organizací, kde bude využita, případně jsou v ní skladovány v tuto chvíli jiné než očkovací látky, chemické látky a podobně. Navíc část krajských hygienických stanic má vestavěné chladicí boxy, které jsou řádově několik let staré a nevyhovují kritériím, které má skladování pro očkovací látky, to znamená registrační monitorovací systém teplot a podobně. U těchto hygienických stanic by bylo potřeba provést nejenom nákup nové chladicí techniky, ale v případě vestavěných chladicích boxů pravděpodobně i jejich rekonstrukci. Takže ty dožijí a rozhodně investice, která byla do vybavení hygienických stanic vložena, tak nebude zmařena, protože bude využita i do budoucna. Děkuji.

Ještě možná poznámku, omlouvám se. Firma Avenier nemohla vyhrát tendr bez vybavení. Firma Avenier distribuuje vozy, kterých je poměrně velké množství vzhledem k husté distribuční síti, a vozy disponují samozřejmě chladicí soustavou monitorovanou podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv, respektive podle jeho požadavků. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, paní ministryně. Nyní vystoupí pan náměstek Šnajdr. Pardon, promiňte, pane náměstku, s faktickou se hlásí pan poslanec Hovorka.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Jenom fakticky k systému distribuce očkovacích látek. Je třeba říct popravdě, že někde hygienické stanice očkovací látky rozvážely, že to nefungovalo všude tak, že všude si museli jezdit lékaři pro očkovací látky, ale s tím systémem, který byl, většinou byli spokojeni. Naopak s tím systémem, který se zavedl od 1. 7. 2009, byly obrovské problémy. Paní ministryně si vzpomíná, že problémy se několikrát opakovaně musely řešit. A paragraf, o kterém jsem tady mluvil na začátku našeho jednání, § 47, ten mluví jasně, že lékaři mají očkovat látkami, které jsou zajišťovány orgány ochrany veřejného zdraví, a do těch lednic se investovaly miliony korun. To, že to není v pořádku a že to nesplňovaly všechny hygienické stanice, to byla záležitost ministerstva a ministerstvo o této skutečnosti vůbec neinformovalo zdravotní výbor ani nežádalo o peníze na dovybavení a vlastně samo o sobě se rozhodlo, že bude měnit systém očkování a že zadá očkování konsorciu soukromých firem. Tolik jenom pro skutečnost tak, jak se věci měly.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hovorkovi. Nyní vystoupí pan náměstek Šnajdr.

 

Náměstek ministryně zdravotnictví Marek Šnajdr Dámy a pánové, my se tady tak trošku dabujeme. Já jenom upřesním, protože bych nerad, aby zapadlo. Začnu odzadu.

Ano, to je pravda, že v zákoně je napsáno, že je distribuováno orgány ochrany a podpory veřejného zdraví, ale to prosím nejsou jenom hygieny, to jest rovněž Ministerstvo zdravotnictví. Očkovací látky odnepaměti distribuuje Ministerstvo zdravotnictví, stejně tak v letošním roce, to znamená zákon je plně naplněn.

Ještě k těm ledničkám. Ledničky, a týká se to asi čtyř zdravotních ústavů, se zainvestovávaly v letech 2005 až 2007 řádově v jednotkách milionů korun. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP