(15.20 hodin)
(pokračuje Šnajdr)

To, milé dámy a pánové, že dělaly totéž, přestože dělat totéž neměly, že Státní zdravotní ústav má dělat referenční činnost, že má dělat vědu, public health, prevenci na území celé České republiky a že totéž dělaly i zdravotní ústavy, neboli že v tom byl nepořádek, to je jiná věc. A my jsme ten nepořádek odstranili. Pan poslanec Hovorka se ptal, co se s tím stalo. Nic se s tím nestalo. Všechny činnosti zůstaly zachovány. Ano, zdravotní ústavy v krajích nedělají prevenci, protože ji ani dělat neměly. Tu dělá Státní zdravotní ústav prostřednictvím sebe sama a svých regionálních pracovišť.

Stejně tak není pravda to, že by stát omezil nebo zrušil financování Státního zdravotního ústavu. Přesně právě proto, že Státní zdravotní ústav a jeho regionální pracoviště vytvářejí pro stát činnosti zákonem jmenované, činnosti nehrazené, činnosti, na kterých je veřejný zájem, tak proto Státní zdravotní ústav financujeme, financovali jsme a financovat budeme. Jenom v letošním roce částka na tyto činnosti je vyšší než 200 mil. korun. Vyšší než 200 mil. korun.

Ta ztráta 600 mil. korun, o které jsem hovořil, se netýká Státního zdravotního ústavu, ta se netýká jeho regionálních pracovišť. Ta se netýká prevence. Ta se týká jen a pouze zdravotních ústavů a laboratorních činností.

Stejně tak financujeme a financovat budeme krajské hygienické stanice, protože to je výkon státní správy, výkon státního zdravotního dozoru. A objem financí do krajských hygienických stanic dosahuje asi 1,4 mld. korun v letošním roce. To stále financujeme. Prosím, nezaměňujme je ale zdravotní ústavy, což jsou čistě tržní laboratorní instituce, které za peníze dělají činnosti pro hygieny, a chcete-li, pro stát a stejně tak za peníze pro podniky, lidi, nemocnice, zdravotní pojišťovny, jak zde bylo řečeno.

U práce s internetem a výuky s ní jsme již byli.

Možná menší výklad cizích slov. Co je privatizace? Privatizace je převod státního nebo veřejného majetku do soukromých rukou za úplatu. Aby mohlo k privatizaci dojít, tak musí být nějaký majetek převeden. Ani v očkování, ani u jiných tady zmiňovaných otázek nedošlo k převodu jediného majetku ze státu na soukromý subjekt. Došlo pouze k tomu, že hygienické stanice máme od toho, aby kontrolovaly subjekty, aby chránily občany, a ne aby dělaly skladníky a závozníky. V žádném státě na světě nedělají hygieny skladníky a závozníky. To jsme tady měli a to jsme odstranili.

Očkovací látky odnepaměti distribuovala do České republiky a do míst státem určených soukromá firma, distributor. V minulosti to opakovaně byla firma Phoenix, lékárenský velkoobchod. A jediná změna, ke které došlo, že již to nedistribuuje do asi 20 míst na území České republiky, do kterých si dětští praktičtí lékaři musí jezdit jak otroci pro očkovací látky, ale distribuuje to přímo k nim do ordinací. To je jediná změna. Distributor nedistribuuje do 14 míst, kam si musí lékaři jezdit, ale distribuuje to jako v každém vyspělém státě přímo do ordinací.

V minulosti - i za tady přítomného pana poslance Ratha - vítězem výběrového řízení byla firma Phoenix, lékárenský velkoobchod. V zde již opakovaně zmiňované argumentaci v tomto transparentním, veřejném, zkontrolovaném výběrovém řízení vyhrála firma Phoenix, lékárenský velkoobchod, ve spolupráci s firmou Avenier.

Dámy a pánové, jestli toto je privatizace, obávám se, že nerozumím tomuto pojmu. Děkuji. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu náměstkovi Šnajdrovi. Vystoupí pan poslanec David Rath. Jsou tady ale, protože tady naběhly, některé faktické poznámky. Pan poslanec Petruška tady má zmáčknutý... (Poslanec Petruška z místa oznamuje, že již nechce.) Ne. Pan poslanec Tejc - to je z minula. A pan poslanec Čepelka - také. Teď má tedy prostor opravdu pan poslanec Rath v řádné přihlášce.

 

Poslanec David Rath: Děkuji. Dámy a pánové, ony nám ty body trochu splývají, takže z bodu 1 jdeme do bodu 2. (Nesouhlasný šum poslanců ODS.) To samozřejmě neznamená, že jsme bod 1 ukončili, protože ještě musíme hlasovat o usnesení.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Čili pane poslanče...

 

Poslanec David Rath: Ale k tomu, co zaznělo.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Promiňte. Teď jste přihlášen řádně a máte mluvit k věci, tedy k bodu číslo 1. Pokud budete ve faktické poznámce, tak budete mít, jak jsem naznačil, dvě minuty na to, abyste reagoval na průběh rozpravy. Takže co platí v tuto chvíli?

 

Poslanec David Rath: Jsem přihlášen, a říkal jsem vám to, s přednostním právem za klub sociální demokracie jako místopředseda klubu. Protože předseda tady není, já ho zastupuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře. Já jsem to neslyšel, tak se omlouvám. Písemně to tady nemám.

 

Poslanec David Rath: Omlouvám se, asi jsem to neřekl dostatečně hlasitě. Dámy a pánové, já čekám, až se uklidní poslanci z Občanské demokratické strany, abych se mohl věnovat meritu věci.

Tedy, dámy a pánové, nedozvěděli jsme se bohužel odpověď ani na jednu z těch přednesených otázek k vlastní privatizaci toho očkovacího programu. Samozřejmě, že privatizace nemusí znamenat jen převod majetku, ale může znamenat i převod činností. Čili do doby, než to pan náměstek Marek Šnajdr převedl pod soukromou firmu Avenier, to zajišťovaly státní hygienické služby. Nebyl s tím žádný problém a drtivá většina hygienických služeb do toho dokonce hodně investovala. Vybavila se potřebnými novými technologiemi na náklady státního rozpočtu, takže dnes v těchto hygienických stanicích najdete specializované moderní lednice a spoustu dalších technologií, se kterými si nevědí rady, protože je koupily, ale ony jsou jim k ničemu. Dokonce jsem četl, že jedna hygienická stanice přemýšlí o tom, že to pronajme mrazírnám, aby tam daly maso. Protože když ze státních peněz nejdřív na popud ministerstva, které je přímo řídí, nakoupí příslušnou techniku, a pak přijde ministerstvo a řekne a my po vás vůbec nechceme, abyste to zajišťovaly tak, jak jste to zajišťovaly desítky let, tak najednou jde o vyhozené miliony, možná i desetimiliony.

To pana náměstka Šnajdra zjevně nezajímá, protože pro něj je důležitější - proč by to dělaly hygienické služby, když jsou na to vybaveny, umějí to, mají na to know-how a dělaly to bez problémů? Lepší je, když na tom vydělá soukromá firma.

A teď prosím sledujte se mnou jeden zajímavý příběh jedné zajímavé vakcíny. Řeknu ho zjednodušeně. Je to očkování proti tetanu. To dřív bylo distribuováno právě přes tyto hygienické stanice. Mělo cenu regulovanou, maximální cenu, takže bylo obchodováno zhruba za 60 korun na dávku. Přichází Ministerstvo zdravotnictví a potichu tuto vakcínu dereguluje. Její cenu. Shodou okolností v okamžiku, kdy celý proces převádí na soukromou firmu. Víte, kolik najednou stojí teď ta vakcína? 240 korun zhruba. Ze 60 na 240 korun. Jen díky tomu, že ministerstvo provedlo deregulaci maximální ceny této vakcíny. Shodou okolností v okamžiku, kdy to přechází z hygienických služeb na soukromou firmu. Proč asi? No samozřejmě, ta soukromá firma je placena procentem z obratu. Těch vakcín se samozřejmě každý rok vydá zhruba stejné množství. Když toto stejné množství vynásobíte 60 korunami, činí jiný finanční objem, ze kterého se počítá ta marže distribuční firmy, než když to stojí 240 korun. Náhoda? Nebo velmi rafinovaný plán, jak vydojit a podojit všeobecné zdravotní pojištění?

Dále pan náměstek se tady zastává té firmy Avenier: vždyť o nic vlastně nejde, firma Pfizer si k sobě přibrala firmu Avenier. Proč by to neudělala? Proč by to jaksi nedali dohromady a nešli do tendru společně? Je to přece běžné. Pardon, Phoenix. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP