(15.00 hodin)
(pokračuje Rath)

Fungovalo to bez jakýchkoliv problémů, a najednou bez výběrového řízení to vaše vedení ministerstva pod vedením náměstka Šnajdra dalo firmě, o které opět nevíme, komu patří, a je reprezentovaná jednou poštovní schránkou v Praze na Žižkově v jednom činžáku. Myslím, že to jsou naprosto legitimní otázky a měla by být povinnost vedení Ministerstva zdravotnictví na tyto otázky dát jednoznačné odpovědi. Já chápu, že se vám ty odpovědi asi příliš nezamlouvají, nehodí se vám do krámu, protože pravda je pro vás dost zdrcující, ale to neznamená, že tady ostatní můžete urážet, pomlouvat a tvářit se, že takové otázky a odpovědi neexistují.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, děkuji za dodržení času. Nyní paní poslankyně Dagmar Molendová. Připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Dagmar Molendová: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já jenom krátce bych chtěla osvěžit paměť některých svých kolegů. Dovoluji si odcitovat článek z Hospodářských novin, který vyšel 4. září 2006:

Ministr zdravotnictví David Rath se poslední pracovní den před odchodem z funkce rozhodl, že ministerstvo a některé organizace, které mu podléhají, potřebují zeštíhlit. V pátek oznámil, že ministerstvo má do měsíce nalézt firmu, která by zjistila, zda na něm nepracuje příliš mnoho lidí, a prověřila efektivitu jejich práce. Od Nového roku by pak vybraná firma měla provést také hloubkové audity ve všech hygienických stanicích a zdravotních ústavech. Rath je nespokojený s tím, co od nich za své peníze daňoví poplatníci dostávají. Ročně nás tento hygienický moloch stojí na provozních nákladech skoro 1,5 mld. Kč. "Když jsem to teď viděl v rozpočtu, tak jsem se zděsil, protože výsledek tohoto obrovského aparátu částce půldruhé miliardy neodpovídá," říká odstupující ministr. Že by počet svých podřízených neměl jakýkoli manažer řešit na samotném konci svého působení, ale spíše na jeho začátku, si Rath nemyslí. "Správné věci se mají dělat bez ohledu, v jakém čase jsou prováděny," opakuje univerzální odpověď na podobné otázky. Odmítá také spekulace, že by chtěl na poslední chvíli zadat nejmenované auditorské firmě lukrativní veřejnou zakázku. "Žádnou zakázku jsme ještě nezadali. Vlastní výběrové řízení včetně případného podpisu smluv už bude mít v rukou ministr, který přijde po mně." Rath věří, že jeho nástupce Tomáš Julínek z ODS bude v jeho snaze pokračovat.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Dagmar Molendové. Nyní mám dvě faktické poznámky. První je pan poslanec Jiří Čepelka, potom pan poslanec David Rath. Poté pan kolega Ludvík Hovorka v řádné přihlášce. Prosím, pane kolego, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Jiří Čepelka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane premiére, protože pan poslanec a hejtman Rath tady pořád povídal nějaké informace, dovolil jsem si jednu z těch informací ověřit. Před jeho asi třemi technickými poznámkami tvrdil, že firma Avenier má sídlo na Maltě. Nic snazšího než se podívat do obchodního rejstříku. Firma Avenier má sídlo v Brně, Bidláky č. 20. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Čepelkovi. Nyní k faktické poznámce pan poslanec David Rath, připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka.

 

Poslanec David Rath: Dámy a pánové, já vám klidně dodám celou řadu mediálních výstupů, ze kterých vyplývá, že ta firma má vazbu k Maltě, klidně vám to pošlu. To je jedna věc, to jsem si skutečně nevymyslel, ale to je v médiích přetřásaná záležitost, můžete se o tom jednoduše přesvědčit.

Druhá věc, co tady říkala předřečnice kolegyně poslankyně Molendová. Já na tom neshledávám nic divného ani překvapivého. Naopak, takto by se přece mělo postupovat, že máte-li nějaký problém, nějaké podezření, že něco nefunguje, jak je, tak se to snažíte v klidu objektivizovat. Poté co dostanete objektivní data, tak z toho vytvoříte nějaký strategický plán, který pak realizujete. To je normální postup, který se má používat všude. Ale my tady dnes nejsme svědky takového normálního postupu. Nezlobte se, vy jste viděla nějaký audit těchto služeb? Vy jste ho četla? Vy víte, jaké tam byly závěry a jaká tam byla doporučení? Vy jste viděla nějakou novou strukturu, vysvětlení nebo něco takového? Poté se musí přece jít do Poslanecké sněmovny a udělat příslušná změna zákona.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. S faktickou se přihlásil pan poslanec Čepelka. Pak se přihlásila o slovo paní ministryně.

 

Poslanec Jiří Čepelka: Děkuji, pane místopředsedo. Vaším prostřednictvím panu poslanci a hejtmanu Rathovi: Skutečně, já vám to teď předám - to sídlo nebylo nikdy nikde jinde než v Brně. Vazba na Maltu je jedině ta, že předseda představenstva v této chvíli má svůj trvalý pobyt na Maltě. Já bych si vás znovu dovolil požádat prostřednictvím předsedajícího, abyste se vyjadřoval ve Sněmovně přesně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Čepelka. Řádně přihlášen je pan poslanec Hovorka, ale paní ministryně má přednostní právo, takže vystoupí paní ministryně Jurásková.

 

Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Děkuji, pane předsedající. Já pouze zopakuji to, co jsem řekla dnes už několikrát. Ministerstvo zdravotnictví provedlo analýzu. Provedlo analýzu majetku, personálu i činnosti. Ministerstvo zdravotnictví má materiál, který o tom hovoří, a Ministerstvo zdravotnictví má představu. Ta představa je dnes, v těchto okamžicích, prezentována samozřejmě na semináři, o který Poslanecká sněmovna bohužel nejevila zájem.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, paní ministryně. Nyní vystoupí pan poslanec Ludvík Hovorka, potom pan náměstek Marek Šnajdr.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, na semináři, o kterém mluví paní ministryně, jsme chtěli být, ale bohužel je zasedání Poslanecké sněmovny a musíme být tady.

Já bych jenom krátce k tomu, co tady řekl pan náměstek Šnajdr. Když se podíváte do platného zákona o ochraně veřejného zdraví, tak v § 86 je napsáno, co všechno mají zdravotní ústavy dělat a kde mají sídlit. Je tady napsáno: "K vyšetřování a měření složek životních a pracovních podmínek, výrobků, k vyšetřování biologického materiálu a k provádění biologických expozičních testů pro účely výkonu státního zdravotního dozoru a dále ke sledování ukazatelů zdravotního stavu obyvatelstva, monitorování vztahů zdravotního stavu obyvatelstva a faktorů životního prostředí a životních a pracovních podmínek, přípravy podkladů pro hodnocení a řízení zdravotních rizik a pro činnost orgánů ochrany veřejného zdraví jako složky integrovaného záchranného systému, k podílení se na provádění místních programů ochrany a podpory zdraví, jakož i k výchově, podpoře a ochraně veřejného zdraví a k poskytování poradenských služeb a dalších služeb na úseku ochrany veřejného zdraví se zřizují zdravotní ústavy se sídlem v Praze, Kolíně, Českých Budějovicích, Plzni, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Liberci, Hradci Králové, Pardubicích, Jihlavě, Brně, Olomouci, Ostravě a ve Zlíně. Zdravotní ústavy jsou příspěvkovými organizacemi; funkci jejich zřizovatele plní Ministerstvo zdravotnictví. Zdravotní ústavy mohou v hlavní činnosti dále poskytovat závodní preventivní péči, specializovanou diagnostickou ambulantní péči v oblastech mikrobiologie, imunologie, alergologie, parazitologie, provádět genotoxikologická a cytogenická laboratorní vyšetření, vyšetření anti-HIV protilátek, referenční činnost, klinické hodnocení účinků léčiv, očkovacích látek a zdravotnických prostředků a ohniskovou dezinfekci, dezinsekci a deratizaci."

Vy jste předložili do Poslanecké sněmovny návrh zákona, který už byl pozměněn oproti tomu, co bylo v prvním návrhu, který předpokládal vytvoření jedné akciové společnosti, a v tom materiálu, který prošel Legislativní radou vlády a který jsme tady měli v minulém roce, bylo uvedeno: Ministerstvo zdravotnictví může zdravotní ústavy uvedené ve větě první z důvodů racionalizace činností a systémových změn rušit a slučovat. Zrušení zdravotního ústavu nebo sloučení zdravotních ústavů Ministerstvo zdravotnictví zveřejní ve Věstníku vlády pro orgány krajů a orgány obcí do 30 dnů od zrušení nebo sloučení. Další odstavec říkal, jak se mohou slučovat a rušit. Kdybyste to nepotřebovali, zřejmě byste to do návrhu zákona nedávali. Vzhledem k tomu, že ten návrh zákona byl zamítnut a vy jste měli nějaký plán, tak jste se stejně do toho plánu pustili. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP