(9.10 hodin)
(pokračuje Jurásková)

V souvislosti s druhou fází reformy územní veřejné správy byla vydána novela zákona č. 258/2000 zapracovaná do zákona č. 320/2002, o změně a zrušení zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, účinného od 1. 3. 2003. Tímto zákonem byly zřízeny dva stupně orgánů státní správy k ochraně veřejného zdraví, které jsou správními úřady, přičemž stávajících 75 okresních a krajských hygieniků a okresních a městských hygienických stanic bylo nahrazeno 14 správními úřady s územními pracovišti a stávajících 14 druhostupňových orgánů státní správy krajských hygieniků nahradilo Ministerstvo zdravotnictví. Laboratorní složka hygienických stanic byla stejným zákonem k 1. 1. 2003 transformována do zdravotních ústavů jako příspěvkových zdravotnických organizací, funkci jejichž zřizovatele plní Ministerstvo zdravotnictví. Již v té době se mluvilo o dočasnosti tohoto řešení z důvodu nepotřebnosti tolika státních laboratoří pro státní zdravotní dozor.

Rozbor ustanovení § 86 zákona číslo 258/2000 z hlediska postavení a úkolů zdravotních ústavů.

Rozbor vychází z těchto zákonů a nařízení Evropského společenství transponovaných do českého práva: zákona číslo 258/2000, o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, již zmíněného zákona číslo 320/2002, o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, zákona číslo 218/2000, o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, zákona číslo 219/2000, o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, zákona číslo 40/1964, občanský zákoník, a nařízení Evropského společenství 882/2000, o úředních kontrolách za účelem ověření dodržování právních předpisů týkajících se krmiva, potravin a pravidel o zdraví zvířat a dobrých životních podmínkách zvířat.

Zdravotní ústavy se sídlem v Praze, Kolíně, Českých Budějovicích, Plzni, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Liberci, Hradci Králové, Pardubicích, Jihlavě, Brně, Olomouci, Ostravě a ve Zlíně vznikly, jak jsem předeslala, k datu 1. 1. 2003 novelou zákona o veřejném zdraví provedenou zákonem číslo 320/2002. Jak plyne z předchozích ustanovení tohoto zákona, na 14 zdravotních ústavů byly převedeny laboratorní a další kapacity nepotřebné k výkonu státní správy z celkem 75 krajských, okresních a městských hygienických stanic, přičemž je třeba podotknout, že některé z nich neměly vůbec laboratorní část zřízenu - to se týká např. hygienické stanice se sídlem v Kutné Hoře. Z podmínek převodu těchto kapacit zákonem číslo 320/2002 plyne, že byl zachován územní princip, tj. nebyl zkoumán rozsah a kvalita vybavení jednotlivých krajských, okresních a městských hygienických stanic, ale zdravotní ústavy byly založeny až na Středočeský kraj v sídlech krajských hygienických stanic a k nim byly přidruženy laboratorní kapacity všech hygienických stanic nacházejících se ve správních obvodech jednotlivých krajských hygienických stanic. V případě Středočeského kraje bylo zvoleno jen odchylné sídlo zdravotního ústavu v Kolíně.

Zdravotní ústavy byly jako zdravotnická zařízení zřízeny zákonem, a to, jak jsem již uvedla, ustanovením § 86 zákona číslo 258 o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů. Ke způsobu zřízení těchto zdravotnických zařízení je třeba poznamenat, že je v českém právním řádu zcela ojedinělý, neboť zdravotnická zařízení se zákonem nezakládají, a to na rozdíl od správních úřadů, které ve smyslu článku 79 Ústavy České republiky jinak než zákonem zřídit nelze. Obecně je ke zřízení právnické osoby podle občanského zákoníku potřebná písemná smlouva nebo zakládací listina, přičemž právnické osoby vznikají dnem, ke kterému jsou zapsány do obchodního nebo do jiného zákonem určeného rejstříku. Právnické osobě je při zřízení nutno určit název, její sídlo a statutární orgán. Tyto atributy si právnická osoba ponechává po celou dobu její existence.

Státní příspěvkové organizace jsou zvláštní formou právnické osoby, kterou zákon o majetku České republiky považuje za formu přechodnou. Kromě transformace dosavadních příspěvkových organizací připustil zákon o majetku České republiky vznik nových příspěvkových organizací, a to buď tak, že zvláštní zákon vymezí podmínky jejich vzniku, změn a zániku, nebo že je zvláštní zákon zřídí. Pokud je státní příspěvková organizace zřízena zákonem, stanoví zákon o majetku České republiky, že její hlavní činnost vymezí rovněž zákon. Název zdravotní ústav, jeho statutární orgán i sídla jednotlivých zdravotnických ústavů jako příspěvkových organizací byly určeny § 86 zákona o ochraně veřejného zdraví.

Pokud jde o činnost zdravotních ústavů, zákon o ochraně veřejného zdraví vyšel ve smyslu zákona o rozpočtových pravidlech z oddělení hlavní a jiné činnosti zdravotních ústavů. Ustanovení § 86 tedy v odstavci 1 vymezilo rozsah hlavní činnosti zdravotních ústavů a v odstavci 4 je stanoveno, že pokud budou zdravotní ústavy vyvíjet jinou činnost, bude vymezena statutem zdravotního ústavu. Nutno podotknout, že z celkového objemu vykazovaných činností je pouze 7 % činností určeno státu, resp. zadáváno státem. Zbytek je standardní laboratorní služba, která je poskytována odběratelům, a služby, které se poskytují, je možné poskytnout i v řádově stu dalších odborných laboratořích.

Hlavní činnost zdravotních ústavů vymezuje ustanovení § 86 odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví v současné době takto: K vyšetřování a měření složek životních a pracovních podmínek, výrobků, k vyšetřování biologického materiálu a k provádění biologických expozičních testů pro účely výkonu státního zdravotního dozoru a dále ke sledování ukazatelů zdravotního stavu obyvatelstva, monitorování vztahu zdravotního stavu obyvatelstva a faktorů životního prostředí a životních a pracovních podmínek, přípravy podkladů pro hodnocení a řízení zdravotních rizik a pro činnost orgánů ochrany veřejného zdraví jako složky integrovaného záchranného systému, k podílení se na provádění místních programů ochrany a podpory zdraví, jakož i k výchově k podpoře a ochraně veřejného zdraví a k poskytování poradenských služeb a dalších služeb na úseku ochrany veřejného zdraví se zřizují zdravotní ústavy se sídlem v Praze, Kolíně, Českých Budějovicích, Plzni, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Liberci, Hradci Králové, Pardubicích, Jihlavě, Brně, Olomouci, Ostravě a ve Zlíně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP