(10.40 hodin)
(pokračuje Liška)

Já myslím, že všichni moc dobře víme, jakým způsobem dochází ke střetu zájmu právě při zadávání veřejných zakázek, že je to často tak, že úředník, který pracuje na ministerstvu či v jiném orgánu státní správy a připravuje zadání pro veřejnou zakázku, často bývá propojen s tím, kdo se o tuto zakázku uchází, a proto je nasnadě, aby byla zavedena povinnost deklarovat jasnou vlastnickou strukturu, aby se nestalo jako v minulosti to, že vznikala podezření, že ti, kdo o veřejných zakázkách rozhodují, jsou zároveň tajnými, skrytými spoluvlastníky těch privátních subjektů, které nakonec tu zakázku dostanou. A to je další bod, ke kterému jsem zaznamenal, že se téměř všechny politické strany hlásí, to znamená je to otázka vyloučení subjektů z možnosti ucházet se o veřejné zakázky, subjektů, které nejsou ochotny deklarovat svoji vlastnickou strukturu.

Jsou tady i další pozměňovací návrhy, například H4, který v několika variantách zavádí povinnost oznamovat cenu hned po otevření obálek. Tady jsem zaznamenal návrhy kolegů poslanců, např. pana kolegy Severy, pana kolegy Bratského. S návrhem, aby cena byla zveřejněna po otevření obálek na internetu, se opět nesetkala s vřelým přijetím u Ministerstva pro místní rozvoj. Já se ptám, proč záleží Ministerstvu pro místní rozvoj na tom, aby cena, nabídnutá cena všech uchazečů nebyla zveřejněna na internetu, nýbrž pouze oznámena přítomným uchazečům v místě, kde se výběr odehrává. Toto rozhodně nesvědčí o tom, že by tady byl kladen důraz na skutečnou průhlednost celého procesu. A proto když srovnám tyto pozměňovací návrhy, myslím si, že ten, který předkládá povinnost zveřejnit přímo na internetu, to znamená nejširší možné veřejnosti, zpřístupnit to co nejšířeji, tak je pozměňovacím návrhem nejlepším a žádám vás tímto o jeho podporu.

Stejně tak bych rád upozornil na pozměňovací návrh označený H5. Je to pozměňovací návrh, který zavádí povinnost při losování respektovat obecné zásady podle § 6, to znamená transparentnost, rovné zacházení a zákaz diskriminace a také povinnost přepisu notářského zápisu. Gestor, Ministerstvo pro místní rozvoj, opět dává nesouhlasné stanovisko. Zajímalo by mě proč! Pan kolega Vojíř svým pozměňovacím návrhem označeným D1 navrhuje jinými slovy totéž a já jsem připraven za klub zelených podpořit tento návrh. Jedná se de facto o tentýž cíl. Jediný rozdíl je v tom, že náš pozměňovací návrh staví na obecných zásadách, zatímco pozměňovací návrh pana kolegy Vojíře to spíše staví na technických prostředcích. Výsledek je však obdobný a obojí je přínosné. Obracím se tedy na vás s apelem, abyste podpořili pozměňovací návrh H5, případně D1, který zavádí totéž.

Stejně tak bych vás rád upozornil na pozměňovací návrhy H6 a H7. Tím se vypouštějí body 19, 20, 52 a 53 z novely, kterou navrhuje Ministerstvo pro místní rozvoj, a ten návrh má jednoznačné opodstatnění. My chceme vypustit ty nově zaváděné body, které umožňují méně průhledné formy zadávání veřejných zakázek. Tento návrh opět není s ničím ve sporu. Předkládáme ho pod označením H6. A zajímalo by mě, proč Ministerstvo pro místní rozvoj zavádí méně průhledné formy zadávání veřejných zakázek, proč změkčuje tento zákon, který je sám o sobě už dostatečně měkký a umožňuje samozřejmě korupční jednání, a proto se nám jeví jako nepochopitelný tady tento postup.

Pozměňovací návrh označený H7 je pozměňovací návrh, který zvyšuje transparentnost při zadávání veřejných zakázek tím, že stanovisko Ministerstva financí, které musí být vyžádáno v případě, že předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí nejméně 500 mil. Kč a smlouva bude uzavírána nejméně na pět let nebo na dobu neurčitou, musí být vždy přiloženo k zadávací dokumentaci. Tento návrh opět není s ničím v rozporu, je označen H7 a já věřím, že až zazní H7, tak vaše ruce poletí nahoru, protože jsme přesvědčeni o tom, že tento návrh zásadním způsobem zprůhledňuje to, jakým způsobem se rozhoduje o velkých veřejných zakázkách.

Já jsem zaznamenal, a vy určitě také, nesčetná vyjádření zástupců všech politických stran v různých diskusích, debatách, vyjádřeních o tom, jak strašně moc všichni chceme zatočit s korupcí v této zemi. Ale ta příležitost ukázat, jestli to myslíme vážně, nastává teď. Ta nebude až po volbách! My to můžeme dokázat už nyní. Já proto budu velmi pečlivě sledovat, jakým způsobem proběhne hlasování právě o těchto bodech, protože se bude veřejnost dotazovat po dnešním dopoledním zasedání Sněmovny, jakým způsobem se poslanecké kluby a jednotliví poslanci postavili k tomu, jestli je možné a žádoucí zatočit s korupcí, jestli je možné zlepšit, zkvalitnit zákon o veřejných zakázkách. Tohle je ta příležitost! A i kdyby všechny tyto pozměňovací návrhy prošly, tak já si dovolím deklarovat to, že ten zákon tak jako tak i přes to, že by mohl zaznamenat nějaká dílčí zlepšení, ten zákon je stále nedokonalý. Ten zákon stále neodpovídá tomu, jaký je stav společnosti a hospodaření s veřejnými prostředky v této zemi, a proto si zaslouží mnohem tvrdší zpřísnění a zlepšení. A proto si myslím, že je na místě uvítat iniciativu, které se chopili dokonce sami někteří podnikatelé sdružení v obchodních komorách, kteří sami nás volají k odpovědnosti za to, abychom zlepšili tento stav.

Jestli jste si ráčili, prostřednictvím paní předsedající, kolegyně a kolegové, všimnout, tak už to není jenom nějaká mediální bublina, nějaká debata, která se vede skrze kamery a tisk, ale samotní podnikatelé jsou znechuceni v této zemi mírou korupce, které vychází tento stát vstříc. A vychází jí vstříc tím, že má nedokonalé zákony, že poslanci a poslankyně opakovaně odmítají zpřísnit zákony tak, aby alespoň eliminovali prostředí, které korupci nahrává.

Já jsem zaznamenal to, že někteří představitelé politických stran tuto iniciativu, kterou Česko-americká obchodní komora nastartovala a přizvala do tohoto expertního fóra i zástupce politických stran, tak se k ní tvářili skepticky, dokonce řekli, co nám do toho mají mluvit, je přece naivní od nich očekávat, že by taková iniciativa mohla něčemu pomoci. Ano, tato iniciativa, která usiluje o zásadní, ne pouze dílčí jako dnes, o zásadní zlepšení zákona o veřejných zakázkách, tak zřejmě s největší pravděpodobností a v realistickém pohledu nemůže být schválena, projednána do konce tohoto volebního období. Ale příští vláda a Sněmovna, která vzejde z voleb, ta tu příležitost bude mít. Ale ten první krok k tomu, aby ten zákon doznal alespoň částečných změn a zlepšení, máme příležitost učinit už nyní. Já vás proto žádám o to, abyste tyto návrhy podpořili, protože i právě na toto se bude veřejnost dnes dívat.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji. S faktickou poznámkou pan poslanec Hojda. Poté s přednostním právem vystoupí ministr vnitra pan Martin Pecina a další ministr s přednostním právem, pan ministr pro místní rozvoj, a poté řádně přihlášený pan poslanec Vojíř. To budou první minuty následné rozpravy. Pane poslanče Hojdo, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, paní předsedající. Já bych chtěl prostřednictvím vás vyřídit panu Liškovi, který přede mnou vystupoval, že možná na rozdíl od Strany zelených, která na to potřebovala tři čtvrtě hodiny, aby zjistila, jak bude hlasovat, tak my už samozřejmě to máme projednáno, ale není třeba poslancům, kteří samozřejmě hlasují podle svého vědomí a svědomí, říkat, jak mají hlasovat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Nyní tedy ministr vnitra, pan Martin Pecina. Vážený pane ministře, máte slovo.

 

Ministr vnitra vlády ČR Martin Pecina Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já jsem si dovolil, byť nejsem pověřen panem premiérem, ale v jeho nepřítomnosti bych si dovolil se ohradit - snad mohu za kolegy jménem vlády Jana Fischera.***




Přihlásit/registrovat se do ISP