(Jednání pokračovalo v 10.31 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, lhůta, kterou si vyžádal poslanecký klub Strany zelených pro svoji poradu, uplynula. Nebyla jsem požádána zatím o prodloužení této pauzy, budeme tedy pokračovat v jednání, a to bodem 171 našeho schváleného pořadu, kterým je

171.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb.,
o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 833/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů - až mu to umožní pan poslanec Němec - zaujal ministr pro místní rozvoj pan Rostislav Vondruška a taktéž zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Milan Šmíd. Pozměňovací návrhy vám byly rozdány jako sněmovní tisk 833/3.

Zahajuji rozpravu a táži se, kdo si přeje v této rozpravě vystoupit. Pan poslanec Krupka.

 

Poslanec Jaroslav Krupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi jenom stručný komentář k bodu, který máte v souboru pozměňovacích návrhů označený pod písmenem G (správně E), a to je pozměňovací návrh předložený poslancem Jaroslavem Krupkou. Stručně řečeno, předložil jsem návrh, aby pro účely, tam, kde je to možné, a v případech, kde ze zákona, z moci úřední, jsou zřízeny datové schránky, aby komunikace probíhala prostřednictvím tohoto prostředku. Zároveň tam patří i to, že by tam byly doklady týkající se i samotné realizace zakázky, to znamená i konečné vyúčtování.

Chci říct, že jsem korektně byl upozorněn na nesouhlas ze strany Ministerstva pro místní rozvoj z určitých důvodů. Jenom stručně tyto důvody řeknu, resp. vysvětlím vám, proč si myslím, že jsou mé návrhy obhajitelné.

Připomínka první, že tento typ vložený sem do tohoto zákona není ideální řešení. V tom případě souhlasím, ale pak bychom si museli říct, že z hlediska legislativního procesu, který tady provádíme u tohoto zákona, bychom tam asi spoustu dalších věcí nemohli dát. Čili má snaha je vedena asi stejně jako u dalších autorů o zprůhlednění, zefektivnění, zrychlení komunikace ohledně veřejných zakázek. A já chci jenom upozornit na jednu důležitou věc. Informační systém datových schránek má tu obrovskou výhodu, že vám vlastně garantuje a) doručení a současně vám i garantuje dobu přijetí určitého dokumentu. A uvedu příklad. Bude-li doručena konečná faktura o provedení díla, které bylo předmětem samotné veřejné zakázky, máte naprosto nezpochybnitelný údaj, kdy tato faktura byla doručena, a předejde se případným dohodám o následné změně ceny, pochopitelně možné manipulaci s tímto dokladem atd. Čili znovu říkám, týká se to pouze případů, kde to charakter dokumentu umožňuje, čili ne zadávání zakázky, ne posílání třeba přímo nabídky, ale pouze dokladů, které to umožňují.

Druhá připomínka, že potenciálně by mohla být znemožněna účast v soutěži zahraničním uchazečům. Tady bych řekl, že se to vylučuje právě proto, že v dikci pozměňovacího návrhu je uvedeno, že se to týká těch, kteří mají z moci úřední zřízenu datovou schránku, čili jsou to subjekty, které už ji mají ze zákona. A ten, kdo by se chtěl přihlásit a nemá ji, tak samozřejmě si ji může dobrovolně zřídit. Mimo jiné abyste věděli, daňové zákony už dnes umožňují, a dokonce ukládají v určité míře povinnost používat datových schránek. Čili není to argument, který by byl takový, který by možnost využití tohoto média znemožnil.

Čili domnívám se, stručně řečeno, že výhrady jsou takto vysvětlitelné, a tím bych si dovolil obhájit před vámi svůj návrh a požádat vás o jeho podporu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane poslanče. Další, kdo se hlásí do rozpravy, je pan poslanec Liška. Pane poslanče Liško, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Liška: Děkuji. Vážená paní předsedající, vládo, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych okomentoval ještě stručně to, o čem se bude nyní hlasovat. Je to myslím velmi zajímavá příležitost krátce před volbami, abychom všichni, kdo tady sedíme, ukázali, jestli naši vůli zprůhlednit zadávání veřejných zakázek v ČR myslíme vážně, nebo jestli o tom jenom mluvíme.

Ve druhém čtení k tomuto zákonu padla celá řada pozměňovacích návrhů. A já musím říci, že mě velmi překvapuje v negativním slova smyslu, že k celé řadě pozměňovacích návrhů, které jsou jednoznačně žádoucí, ke kterým se dokonce řada z nás politiků v předvolebním klání hlásí, že je chce po volbách zavést, tak Ministerstvo pro místní rozvoj k nim dává negativní stanovisko. A já se ptám proč! Proč, když máme ve svých volebních programech napsáno, jakým způsobem chceme zprůhlednit zadávání veřejných zakázek, a máme tady příležitost se k tomu přihlásit, schválit to a zavést to do našeho právního pořádku? Jestli to budeme schopni dosvědčit i vlastním hlasováním, a to dokonce navzdory postoji Ministerstva pro místní rozvoj.

Rád bych vaši pozornost upnul k několika základním bodům. Pozměňovací návrh označený H1 je pozměňovací návrh, který chce zavést povinnost publikovat všechny informace o výběrových řízeních, včetně zakázek malého rozsahu do 2 mil. korun, na internetu. Tento návrh není v rozporu s žádným jiným návrhem, a přesto, pokud mám správné informace, gestor, tedy Ministerstvo pro místní rozvoj, s tímto návrhem nesouhlasí. A já se ptám proč! Jestli jsem četl volební programy všech stran, které jsou zastoupeny ve Sněmovně, tak jsem zaznamenal deklaraci cíle zprůhlednit zadávání veřejných zakázek. Ptám se tedy, jestli hlasování o tomto pozměňovacím návrhu bude odpovídat těmto deklaracím. A tam už se nedá nikam uhnout! Buď tento zákon projde s tímto pozměňovacím návrhem, a tím pádem Sněmovna myslí boj proti korupci vážně; pokud ne, tak se ptám, jestli to nebyla pouze slova. Publikovat všechny informace o veřejných zakázkách na internetu je už dávno běžnou praxi v rozvinutých zemích, ke kterým se chceme blížit. Proto budu velmi pečlivě sledovat, zda tento pozměňovací návrh projde.

Stejně tak se chci dotázat ještě před samotným hlasováním všech zde přítomných na to, jaký je postoj k pozměňovacímu návrhu označenému H2. To je pozměňovací návrh, který jednoznačně zavádí kvalifikační předpoklady uchazeče o veřejnou zakázku a zavádí povinnost doložit vlastnickou strukturu uchazeče a zároveň povinnost ohlášení střetu zájmů u zaměstnanců uchazeče, kteří v posledních třech letech pracovali v rozhodovacích pozicích u zadavatele zakázky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP