(15.50 hodin)
(pokračuje Ježek)

Cituji Ministerstvo financí: "Ministerstvo financí souhlasí s důvody, které skupina poslanců uvádí v důvodové zprávě, a to zejména s těmi, které upozorňují na skutečnost, že nebyla prokázána ekonomická výhodnost přechodu z papírového časového kuponu na elektronický a rovněž nebylo prokázáno, že náklady na zavedení systému elektronického dálničního kuponu budou vynaloženy hospodárně, efektivně a účelově."

Stanovisko Ministerstva vnitra - cituji: "S ohledem na předmět návrhu musíme vyjádřit názor, že právní úprava systému zpoplatnění provozu na některých pozemních komunikacích je tématem, které je zcela nevhodné ke zpracování formou poslanecké iniciativy. Takové koncepční otázky značné organizační a finanční náročnosti je třeba ponechat plně v gesci příslušníků středních orgánů státní správy. Z tohoto důvodu předložený návrh, který ruší původně navrhovanou úpravu, vítáme."

Dámy a pánové, předkladatelé navrhují Poslanecké sněmovně, aby stejnou rychlostí, jakou byly elektronické viněty zavedeny, byly i zrušeny. Navrhujeme nezabývat se žádnými úpravami systému, který v době krize veřejných financí připraví stát o 12 miliard korun českých, který není organizačně, technicky ani finančně zajištěn, ale navrhujeme elektronické viněty zrušit, pokračovat v papírových silničních dálničních známkách a dát Ministerstvu dopravy dostatečný časový prostor, aby mohlo splnit své zákonné povinnosti, aby zejména vypracovalo, nebo spíše nechalo vypracovat koncepci rozvoje telematiky v silniční dopravě, aby ekonomicky vyhodnotilo, jaký způsob výběru mýtného pro osobní vozidla do 3,5 tuny je pro stát nejvýhodnější, a aby mohlo připravit legislativní návrh tak, aby mohla proběhnout vládou tolik požadovaná širší diskuse na úrovni moci výkonné. I z těchto důvodů předkladatelé navrhují projednání podle § 90. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Aleš Rádl. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Pan poslanec Kalousek se hlásil s faktickou, ale mohu mu dát faktickou, až otevřu obecnou rozpravu. Prosím, pan poslanec Rádl.

 

Poslanec Aleš Rádl: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, já jsem zpravodajem pro tento poslanecký návrh. Domnívám se, že se tady poslední dobou stalo zvykem tvářit se, že někdo nejprve o něčem hlasoval a následně poté tvrdí, že nevěděl, o čem hlasoval. Návrh, který je zde předložen, mění zákon číslo 347/209, tedy zákon, který Poslanecká sněmovna přijala před necelým rokem a půl, a to většinou 150 hlasů, a to dokonce opakovaně. Jsem přesvědčen, že všichni poslanci věděli, o čem hlasují, a hlasovali naprosto kompetentně a vědomě o tom, co součástí tohoto zákona je, protože neumím si představit, že by tak velkou a tak rozsáhlou normu, která se významným způsobem dotýká života všech obyvatel České republiky, poslanci nestudovali dostatečně pečlivě a nebyli si vědomi, o čem hlasují.

V současné době se blíží již doba, kdy ministerstvo musí nějakým způsobem konat v souladu s tímto zákonem, nebo by se mohlo dostat do situace, že pokud nebude konat, nebude platit ani papírový způsob výběru mýta ani ten výběr, který navrhuje zákon číslo 347. Z tohoto důvodu se uvedeným návrhem velmi kompetentně zabývala rovněž vláda a vláda přijala stanovisko, kterým doporučuje tuto poslaneckou iniciativu zamítnout. Já se k tomu připojuji a v podrobné rozpravě potom své zamítavé stanovisko ještě znovu přednesu. Pokud nebude zamítavé stanovisko přijato, je zde k dispozici veto 51 poslanců na projednávání podle devadesátky.

Přečtu ještě stanovisko vlády, které zde mám k dispozici a které způsobem poměrně srozumitelným vysvětluje, proč se domnívá, že by tento návrh měl být zamítnut v prvém čtení. Vláda považuje právní úpravu institutu zpoplatnění provozu vozidel na vybraných pozemních komunikacích včetně jeho případných změn za důležitou koncepční otázku provozu na pozemních komunikacích a je přesvědčena, že bez širší diskuse na úrovni moci výkonné nelze navržené zrušení předpokládaného budoucího zavedení elektronických kuponů v rámci systému časového zpoplatnění efektivně posoudit. To je jeden z důvodů, který má vláda. Další, podstatně důležitější důvody jsou uvedeny v bodech 2 a 3, kdy vláda upozorňuje, že připravovaná novela zákona o pozemních komunikacích měla dopracovat a upravit institut tak, aby v jejich aplikaci v praxi nevznikaly problémy. V této souvislosti se předpokládá nově stanovit nepřenositelnost elektronických kuponů s tím, že s ohledem na nezbytný časový prostor pro výběr dodavatele kuponů bude po zavedení těchto elektronických kuponů navržen pozdější termín. Další důvod, který vládu vede k zamítavému stanovisku, je skutečnost, že předložený návrh obsahuje celou řadu legislativních nedostatků.

Já ještě budu krátce reagovat na zmínku o tom, že návrh zavedení elektronických kuponů by měl nějakým vážným způsobem vytvořit zásah do finančních prostředků, které má k dispozici stát. Tam je samozřejmě k dispozici možnost celou investici rozložit v časové řadě, takže se nedostane stát do situace, že by musel naráz vyplatit finanční prostředky, které tady přednášel pan navrhovatel.

Z tohoto důvodu se rovněž připojuji k návrhu na zamítnutí v souladu se stanoviskem vlády a toto stanovisko přednesu v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám faktickou přihlášku pana poslance Kalouska, poté písemnou přihlášku pana poslance Koníčka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo k faktické přihlášce, bude opravdu velmi stručná. Já se necítím být odborníkem z hlediska výkonového zpoplatnění na pozemních komunikacích, ale cítím se být odborníkem na parlamentní diskusi. A já jsem v řeči pana předkladatele několikrát slyšel - ministr dopravy obešel, ministr dopravy podvedl, ministr dopravy se zachoval tak či onak nestandardně.

Rád bych připomněl předkladateli panu poslanci Ježkovi za ODS, že pan ministr Slamečka je nominován touto stranou, se kterou byl pan poslanec Ježek plně loajální. Se všemi nominanty do vlády byl plně loajální do toho okamžiku, než zjistil, že v primárních volbách jaksi na něj už nezbývá místo. Pak najednou zjistil, že je zcela nezávislý. A to, co přednáší v tuto chvíli, není nic jiného než to, čemu se ve vyspělých demokraciích říká last deal. Prostě poslední obchod odcházejícího poslance.

Ve vší úctě, pane poslanče Ježku prostřednictvím pana předsedy - na to my vám kašleme. Tento návrh zvažovala Poslanecká sněmovna a schválila ho 150 hlasy. Tento váš návrh posuzovala vláda, úřednická vláda složená z úřednických nominantů tří politických stran, a řekla, že si ho nepřeje přijmout. Vaše argumenty jsou velmi účelové a velmi nefér! Běžte si je po volbách dělat někam jinam než do této Sněmovny! Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Mám zde několik faktických. Pan ministr s faktickou má přednost, poté pan poslanec Ježek s faktickou, pan poslanec Jičínský s faktickou a pan poslanec Rath s faktickou. Prosím, pan ministr Slamečka s faktickou poznámkou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP