(15.40 hodin)
(pokračuje Vlček)
Zahájím bod číslo
72.
Návrh poslanců Libora Ježka, Josefa Čerňanského, Václava Snopka a dalších
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 347/2009 Sb., kterým se mění
zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury
a o změně zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky
ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku
České republiky, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních
komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti
za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících
zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona
č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 984/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Nyní prosím, aby předložený návrh za navrhovatele uvedl pan poslanec Libor Ježek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Libor Ježek: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi seznámit vás za skupinu předkladatelů s návrhem zákona a s důvody, které vedly k jeho předložení.
Návrh zákona předkládá skupina poslanců, členů kontrolního výboru, a to na základě jednání výboru, který podpořili všichni přítomní členové. Návrh zákona mění zákon č. 347/2009 Sb., ve kterém se mimo jiné ukládá povinnost Ministerstvu dopravy od roku 2011 zavést elektronické kupony pro výběr časového zpoplatnění vozidel do 3,5 tuny. Cílem předkládaného našeho návrhu zákona je zrušení elektronických kuponů a pokračování ve výběru časového zpoplatnění vozidel do 3,5 tuny současnými papírovými dálničními známkami.
Způsob předložení, projednání a schválení projektu elektronických vinět, který evidentně připravilo Ministerstvo dopravy, byl přinejmenším nestandardní. Legislativní návrh na zavedení elektronických vinět neprošel vnitřními pravidly Ministerstva dopravy, čímž pan ministr bezpochyby obešel, nebo chceme-li podvedl své vlastní ministerstvo. Zmíněný legislativní návrh neprošel ani vnějším připomínkovým řízením, čímž pan ministr obešel, a můžeme říci, že i podvedl, ostatní resorty, které tudíž neměly možnost se k tomuto projektu vyjádřit. Tento návrh neprojednala Legislativní rada vlády ani neprošel jednáním vlády, čímž pan ministr obešel i podvedl vládu České republiky.
Návrh na zavedení elektronických vinět byl předložen a projednán na jednání kontrolního - ne kontrolního, hospodářského výboru, pardon, který s ním vyslovil nesouhlas.
Pan ministr předložil tento návrh Poslanecké sněmovně prostřednictvím předsedy hospodářského výboru pana poslance Vojíře formou poslaneckého návrhu, čímž pan ministr bezpochyby podvedl i Poslaneckou sněmovnu, neboť neměla pro své rozhodování naprosto žádné informace o projektu zavedení elektronických vinět, a to ani ty informace, které bývají standardně obsaženy v důvodových zprávách vládních návrhů zákona. Poslanecká sněmovna nepochybně v dobré víře tento návrh schválila, a to i poté, co jej zamítl Senát.
Jaké jsou vlastně ony informace, které ministr dopravy nikomu neposkytl a nikomu nesdělil?
Předseda kontrolního výboru svým dopisem požádal Ministerstvo dopravy o předložení veškerých dokumentů, ze kterých vycházel návrh elektronických vinět, a to tak, aby se kontrolní výbor mohl zabývat hospodárností, efektivností a účelností tohoto projektu. Nadvakrát jsme obdrželi čtyři dokumenty.
Tím prvním dokumentem je základní koncept systému elektronické dálniční kupony, který vypracovala společnost Kapsch. Bezpochyby tento dokument svědčí o tom, že elektronické viněty nevznikly na základě potřeby Ministerstva dopravy nebo na základě nějaké koncepce telematiky v silniční dopravě. Nápad ďábelských krabiček Kapsch vznikl na základě evidentně lobbistického zájmu společnosti Kapsch.
Druhým dokumentem je studie Centra dopravního výzkumu, která je k dispozici na kontrolním výboru a kterou bezpochyby, když si kdokoliv z vás přečte, tak po prvních stránkách pochopí, že cílem tohoto dokumentu je legalizovat a najít důvody, proč zavést ďábelské krabičky Kapsch.
Třetím dokumentem, který nám Ministerstvo dopravy poskytlo, už je dokument oponentní, který zpracovalo Sdružení pro dopravní telematiku, které uvádí na pravou míru údaje Centra dopravního výzkumu. Dává i návrh na některá variantní řešení.
Posledním dokumentem, který jsme měli k dispozici, je stanovisko expertní skupiny k revidovanému souhrnu a hodnocení projektu EDK, kterou si ministr dopravy zřídil právě pro tento účel, a její názor je výrazně záporný proti celému nápadu elektronických vinět v této podobě.
Z těchto materiálů je zřejmě patrné, proč Ministerstvo dopravy nepředložilo tento projekt standardní legislativní cestou. Ta navrhovaná varianta, kterou jsme schválili, je varianta nejhorší a pro stát nejméně výhodná. Benefity, které jsou uvedeny v materiálech na podporu elektronických vinět, lze pořídit technologiemi, které jsou až dvanáctkrát levnější, a materiály v té podobě nebyly způsobilé k projednání vládou.
Celkový přínos tohoto projektu je saldo státního rozpočtu ve výši minimálně 12 miliard. Chceme-li jinak, zvýšení zadlužení České republiky o 12 miliard v průběhu následujících pěti let, ke kterému nás nic a nikdo, a to ani Evropská unie, nenutí. Ta ekonomika je velmi zvláštní. Ministerstvo dopravy se rozhodlo v době krize veřejných financí, že vynaloží 8 miliard pro to, aby přišlo o 4 miliardy na straně příjmů. Bezpochyby pokud bychom tento projekt podrobili protikorupčnímu auditu, tak jak o něm hovořil pan poslanec Langer ve svém vystoupení v rámci projednávání protikorupčního balíčku, bylo by velmi vysoké riziko možné korupce na Ministerstvu dopravy.
Vláda prostřednictvím pana premiéra, především pana ministra financí, velmi často hovoří o nutnosti snižovat zadlužení České republiky a nutnosti bojovat proti korupci. Předkladatelé se bláhově domnívali, že předloží-li zákon, který splňuje tyto dvě podmínky, bude stanovisko vlády souhlasné. Předkladatelé se mýlili. Vláda zřejmě nechce bojovat proti korupci ani nechce snížit zadlužení České republiky o 12 miliard.
Důvod, ten je obsažen ve stanovisku vlády - cituji: "Vláda považuje právní úpravu institutu zpoplatnění provozu vozidel na vybraných pozemních komunikacích za důležitou koncepční otázku provozu na pozemních komunikacích a je přesvědčena, že bez širší diskuse na úrovni moci výkonné nelze navržené zrušení efektivně posoudit."
Ani vláda, ani Ministerstvo dopravy nemá žádnou koncepci rozvoje mýtných systémů, nemá žádnou koncepci rozvoje telematiky, a Ministerstvo dopravy k prosazení toho, o co se předkladatelé snaží, jako zrušení, nevedlo vůbec, ale vůbec žádnou, natož širokou diskusi na úrovni moci výkonné. Já s tímto návrhem stanoviska vlády nemohu v žádném případě souhlasit, a to především v kontextu se stanovisky zbývajících dotčených resortů, které je poskytly vládě. ***