(13.30 hodin)
(pokračuje Šidlo)
Jsem přesvědčen, že kdo se zajímá o systém veřejné dopravy v České republice, tak ví, jak roztříštěný tento systém je v jednotlivostech jednotlivých krajů. Ty kraje v podstatě dneska nemají žádný legislativní rámec na to, jak zavádět integrované dopravní systémy. Většinou se to odehrálo jako uzavřené dopravní systémy jednotlivých velkých aglomerací bez toho rozsahu možnosti na celé kraje. Protože tam byla celá řada věcí nevysvětlených, nebyly tam vlastně dány podmínky. Tato novela, která reaguje samozřejmě na určitou směrnici Evropské unie, tak v podstatě do našeho národního práva, do naší legislativy přináší úplně nové parametry a podmínky pro to, jak by se kraje měly chovat. A já zde zmíním jenom dvě důležité věci, které považuji za prioritní.
První je to, že v podstatě je vydefinována otázka dopravní obslužnosti. To nám v celé řadě naší legislativy chybělo a v podstatě kdokoli chtěl nějakým způsobem pracovat s pojmem dopravní obslužnosti, měl velký problém hlavně s výkladem tohoto pojmu. Dneska je tímto zákonem přesně specifikována dopravní obslužnost. A druhá věc, kterou vidím jako velice pozitivní, je to, že tento zákon umožňuje nejen státu, krajům a obcím ustanovit právnickou osobu v podobě organizátora veřejné dopravy. V tom já vidím obrovský přínos a objektivizaci celého procesu. Protože v tom momentě my se dostáváme do situace, že organizátor veřejné dopravy na sebe přebere i povinnost organizovat veřejnou dopravu a hlavně ji plánovat. A z toho zákona vyplývá, že tam je dlouhodobé plánování na pět let, ale z toho není vyjmuto ani roční plánování jízdního řádu. A teď si jenom promítněte ze svých znalostí, ze svých zkušeností, co to znamená. Jestliže organizátor veřejné dopravy je tím, kdo zajišťuje jízdní řád a připravuje plán pro tu dopravní obslužnost, tak v podstatě bere tuto pravomoc jednotlivých dopravců. A já si myslím, že to je právě to rozhodující, co ovlivní nejen kvalitu, strukturu, plošnost poskytované služby, ale další možné rozšiřování případně i z krajů na celou Českou republiku.
Považoval jsem toto za nutné říci, protože to nezaznělo v důvodové zprávě a myslím si, že to je to podstatné, o co se usilovalo průřezem všech zúčastněných odborníků na té skupině, která připravovala novelu tohoto zákona, včetně legislativců. Podařilo se to, a proto chci říci, že nejen za sebe i za poslanecký klub KSČM tomuto zákonu dáváme podporu, budeme pro něj hlasovat a samozřejmě, jakmile zde padne návrh na zkrácení lhůty k projednání ve výborech, i toto podpoříme. Nebráníme se samozřejmě další diskusi na výborech, pokud zazní některé pozměňovací návrhy kolegů, a myslím si, že pokud budou věcně dobré, bude možno o nich diskutovat o zařazení do této novely.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Táži se, jestli se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, obecnou rozpravu končím. Závěrečná slova - pane ministře? Pane zpravodaji? Nechcete.
Bylo vzneseno veto, takže musíme přikročit k přikázání a budeme muset hlasovat o návrhu, který přednesl pan poslanec Vojíř. Oorganizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo jiný návrh? Jiný návrh neregistruji, proto přikročíme k hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 131, z přihlášených 88 poslankyň a poslanců, pro návrh 80, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh jsme přikázali k projednání hospodářskému výboru.
Pak zde máme k hlasování ještě jeden návrh, a to zkrácení lhůty k projednání na čtyři dny, tedy o 56 dnů.
Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 132, z přihlášených 88 poslankyň a poslanců pro návrh 78, proti nikdo. Konstatuji, že i lhůta k projednání byla zkrácena na čtyři dny.
Tím končím projednávání bodu číslo 50. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych přerušil naši 75. schůzi, a to do 16. 3., je to úterý do 14 hodin. Dnešní jednání končím, přeji vám krásný víkend a příjemnou cestu domů. Děkuji.
(Jednání skončilo ve 13.36 hodin.)***