(13.20 hodin)
(pokračuje Slamečka)

Toto platí zejména v autobusové dopravě, kde nařízení umožňuje pouze několik omezených výjimek. Při nepřijetí zákona o veřejných službách v přepravě cestujících budou zejména kraje nuceny vybírat v autobusové dopravě v soutěži, aniž by měla jasná pravidla. Prostor pro vleklé a nákladné spory by pak byl ohromný. Pravidla pro výběr dopravce jsou navíc v návrhu zákona upravena tak, aby snižovala riziko výběru dopravce, který by pak nebyl reálně schopen veřejné služby zajišťovat. U autobusové a zejména železniční dopravy tato pravidla rovněž zamezují možnému územnímu rozdrobení veřejné dopravy podporované z veřejných prostředků, tedy vytrhávání potenciálně lukrativních tratí z provázaných celků, což by samozřejmě mělo negativní dopad jak na kvalitu, tak na provázanost veřejných služeb i na veřejné rozpočty.

Za druhé. Nebude-li zákon přijat, při nepřijetí podrobnějších pravidel pro výpočet kompenzace u veřejných rozpočtů lze v autobusové i železniční dopravě očekávat spory na vnitrostátní i unijní úrovni ohledně výše veřejných prostředků vyplácených dopravcům, jež by mohly vést až k povinnosti vracet poskytnuté peníze jako nedovolenou podporu. Je třeba vzít v potaz i složitost a délku dosavadního procesu přípravy návrhu zákona a blížící se konec funkčního období Poslanecké sněmovny. Pokud se nyní návrh zákona nestihne projednat, bude se jím muset znovu zabývat nová vláda, což může způsobit značné zpoždění při přijímání zákona.

Konečně, stávající velice složitě vyjednávaná podoba zákona o veřejných službách v přepravě cestujících má výraznou podporu všech klíčových hráčů, kteří rovněž podporují požadavek na jeho schválení v prvním čtení. V prosinci minulého roku tento postup podpořil hospodářský výbor Poslanecké sněmovny při projednávání návrhu.

Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Uvedl jsem vybrané podstatné důvody, které svědčí pro rychlé přijetí zákona o veřejných službách. V případě, že by návrh zákona na schválení v prvním čtení nebyl podpořen, dovolte mi požádat, aby Poslanecká sněmovna zkrátila lhůty pro projednání návrhu dle jednacího řádu.

Závěrem: Vzhledem k tomu, co zde bylo uvedeno, i vzhledem k navrženému vetu mi jenom ještě dovolte vypíchnout pár základních bodů, které jsme pochopili tak, že byly naznačovány jako problematické, a dovolte mi velice krátkou reakci.

Za prvé. Zákon o veřejných službách otevírá trh ve veřejné dopravě. Naše odpověď: Trh ve veřejné dopravě je již otevřen nařízením Evropské unie 1370, a to od prosince roku 2009. Toto nařízení zavedlo do oblasti veřejné dopravy principy regulované soutěže. Návrh zákona pouze v návaznosti na nařízení stanoví pravidla pro otevírání trhu a výběr dopravců a pro objednavatele i dopravce přináší jistotu a transparenci.

Druhý problém: Úřednická vláda nemá mandát k otevírání trhu v dálkové železniční dopravě. Naše odpověď: Úřednická vláda nemá v úmyslu otevírat trh, tj. vypisovat výběrová řízení pro dopravce v dálkové železniční dopravě. S ohledem na nové nařízení Evropské unie ovšem připravuje pro novou politickou vládu podklady pro tento krok a vytváří takové prostředí, aby nová vláda mohla k soutěžím přistoupit, pokud se tak rozhodne.

Za třetí. Tzv. vyzobávání rozinek, vytrhávání lukrativních tratí a jejich zadávání zvlášť. Naše odpověď: Návrh zákona tomuto postupu naopak zamezuje, protože obsahuje přímý požadavek, aby soutěžené veřejné služby tvořily ucelené technické a provozní soubory. V případě železniční dopravy je dokonce zdůrazněn její síťový charakter.

Za čtvrté. Námitka: Přechod práv z pracovního poměru, přechod zaměstnanců mezi dopravci v případě, že dojde ke změně dopravce, který provozuje veřejné služby. Naše odpověď: Návrh zákona původně speciální úpravu přechodu zaměstnanců obsahoval, ovšem při projednávání vznesla Legislativní rada vlády požadavek na vypuštění této úpravy. Problematika přechodu zaměstnanců je dostatečně zajištěna obecnou úpravou v zákoníku práce a není třeba přijímat zvláštní úpravu. Toto vysvětlení Legislativní rady akceptovaly i odborové organizace, které působí na železnici. To speciálně zdůrazňuji.

Za páté. Návrh zákona prý naruší plnění již sjednaných smluv o veřejných službách v dopravě. Tady máme na mysli ty desetileté smlouvy, které jsou uzavřeny mezi kraji a Českými dráhami, případně mezi státem a Českými dráhami. Naše odpověď: Nová právní úprava poskytování veřejných služeb v dopravě, obsažená v novém nařízení a v návrhu zákona, se nedotýká smluv, které byly uzavřeny před nabytím účinnosti těchto předpisů. Jinými slovy, nedotýká se v žádném případě již uzavřených smluv.

Za šesté, a to je poslední připomínka, kterou jsme registrovali: Přebírání železničních vozidel novými dopravci na základě smlouvy uzavřené mezi Českými dráhami a státem umožňující vysoutěžit část služeb zabezpečených Českými dráhami. Naše odpověď: Tato otázka se týká speciálního případu smlouvy uzavřené mezi státem a Českými dráhami, a její řešení tedy nepatří do zákona, který musí mít obecnou povahu. Tento problém je však řešen uvedenou smlouvou mezi státem a Českými dráhami, která obsahuje požadavek na převzetí vozidel, pokud by některý z funkčních celků byl vysoutěžen jiným dopravcem.

Pokládal jsem za potřebné tyto základní argumenty shrnout a děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Oldřich Vojíř. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedo, pane ministře, členové vlády, dámy a pánové. Myslím, že pan ministr popsal poměrně zevrubně tuto novou materii, na kterou se čeká skoro pět let, pracuje se na ní už od doby ministra Šimonovského, to už je opravdu nějaká doba. Vzniklo několik evropských směrnic, které jsou dnes do této materie transponovány, což je jaksi i důvod, proč se tato materie předkládá. To za prvé.

Za druhé, tento návrh řeší, tak jak bylo řečeno, určitý systém projektování, chcete-li plánování a výběr dopravce, řeší stav nouze; nevím, jestli to pan ministr výrazně zdůraznil. Je to situace, kdy si možná vzpomenete, jak v Ústeckém kraji byla krizová situace, a kdyby tento zákon platil, tak existovala pravidla, jak tuto nouzi rychle vyřešit. A je to otázka financování veřejné dopravy. To je poslední taková významná oblast. Zde platí jistý princip - co si objednám, to také zaplatím. Myslím si, že to je velmi korektní.

To je zhruba z mého pohledu vše. Jak pan ministr avizoval, navrhuji zkrátit lhůtu na čtyři dny, to znamená o 56 dnů, aby nedošlo k mýlce, a aby tuto materii projednal hospodářský výbor, tak jak určil organizační výbor. Toť vše.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Poprosím vás, až otevřu obecnou rozpravu, abyste tento návrh zopakoval, aby zazněl v obecné rozpravě, kterou právě otevírám. Nemám do ní žádnou přihlášku. Poprosím pana poslance Vojíře, aby zopakoval svůj návrh, který před malou chvílí přednesl.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Ještě tedy jednou pro formální správnost. Navrhuji, aby projednávání této materie bylo zkráceno o 56 dnů.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Táži se, jestli se někdo dále hlásí do obecné rozpravy. Je tomu tak, pan poslanec Karel Šidlo. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážené dámy a pánové, dovolte mi jenom velice stručně, protože čas se nachyluje, se zmínit o tom, o čem tady vlastně hovořil pan ministr v předkládací zprávě.

Já vlastně jako jediný z poslanců z této Poslanecké sněmovny jsem se zúčastnil v loňském roce přípravy tohoto zákona. Doba projednávání byla poměrně dlouhá, věnoval jsem tomu i já hodně času, a i z hlediska mé původní profese to bylo obrovským přínosem nejen pro mne, ale myslím si, že i pro tuto pracovní skupinu.

Návrh, jak byl zdůvodněn panem ministrem, tak to podporuji, ale chci tady vypíchnout ještě některé drobné věci, které zde přímo nezazněly a týkají se bezprostředně našeho stavu v České republice, co vlastně tento zákon přináší. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP