(18.40 hodin)
(pokračuje Bičík)
Novela, která je vám předkládána, se snaží vyhnout tomuto problému, této zkušenosti právě tím, že existuje možnost podle návrhu změnit hodnotu hraničního skóre, tedy té úspěšnosti složení zkoušky na základě posouzení podílu populace, který by třeba nebyl úspěšný.
Jiný příklad můžeme použít ze Slovenské republiky. Při zavedení maturitní zkoušky ve Slovenské republice došlo v prvním roce k prolomení tajemství obsahujícího obsah maturitních testů. Došlo tak k tomu, a zase si určitě vzpomenete, že dokonce na některé školy přišly testy, ve kterých byly vyplněny odpovědi, že obsah některých otázek byl znám předem. Také toho se tato technická novela snaží vyvarovat jednak formou zabezpečení, jednak formou umožnění použití druhé záložní sady zkušebních testů, které by zabezpečovala ta firma, která má také zabezpečovat rozvoz a bezpečnostní zajištění rozvozu těch kontrolních otázek. A tak bych mohl pokračovat.
Čili jedná se skutečně o technickou novelu a já se domnívám, že pokud jsme nezměnili politické rozhodnutí, tak bychom měli realizátorům přípravy zkoušky vytvořit dostatečné podmínky k tomu, aby tu maturitu mohli připravit zodpovědně a bez takových rizik, která vznikla a objevila se v jiných zemích, kterých bychom se měli vyvarovat.
A teď k tomu, co mě mrzí. Mrzí mě zkrátka a dobře, že příprava maturit trvá víc než dvanáct let, že se tady vystřídalo několik vlád se svou zodpovědností, že tyto vlády připravovaly maturity, a to včetně vlád představených dnes jednotlivými politickými kluby, které sedí zde ve Sněmovně, a že se vždy, když se blíží volby, objevuje problém maturit na stole jako problém nikoli věcný, nikoli jako problém, který by měli řešit ti, kteří tím jsou pověřeni, ale jako problém politický a jako problém, který ve svém důsledku přinese všechno možné, jenom ne zkvalitnění výsledků vzdělávání, zkvalitnění evaluační činnosti a příslušných koordinačních zásahů státu k tomu, aby ti, kteří absolvují jednotlivé stupně vzdělávání, v tomto případě střední vzdělávání s maturitní zkouškou, byli plně konkurenceschopní ve srovnání se zahraničím, aby byli připraveni na další studium nebo na zapojení do praktického života. A to mě skutečně mrzí. Zvažte svoje postavení v době, až budeme hlasovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Milanu Bičíkovi. Nyní se přihlásil Petr Bratský a poté pan poslanec David Rath. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Petr Bratský: Já jsem se chtěl hlásit o závěrečné slovo, pokud je pan kolega Rath, tak potom.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Jestli to bylo o závěrečné slovo, samozřejmě, že bych vám ho dal i bez přihlášky, protože to je mou povinností.
Pan poslanec David Rath, řádně přihlášený do rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec David Rath: Dámy a pánové, zatím ta debata aspoň mě osobně příliš nepřesvědčila. Tady zaznělo, jak dlouho už jsou schváleny státní maturity. Minimálně poslední čtyři roky tady... Nejdřív, jestli si dobře vzpomínám, byla ministryní současná ministryně paní Kopicová ve vládě pana Topolánka a měla pracovat na přípravě státní maturity. Pak ten resort dostali zelení. Teď je tam opět paní ministryně Kopicová a minimálně po čtyřech letech, pár týdnů před volbami, je tady v režimu, který neumožňuje žádnou debatu a podrobnější zkoumání, navrhována údajně technická novela, která vlastně údajně není vůbec potřeba, protože bez ní ty státní maturity jde spustit, ale vlastně by bylo dobře, kdybychom ji urychleně schválili. To jsou rozpory, které tady zaznívají.
Druhá věc, která je velmi zvláštní, tak mně připadá ten myšlenkový posun jednotlivých politických stran. Kdysi dávno, když někoho napadla ta idealistická myšlenka mít opět státní maturity - protože si připomeňme, do roku 1990, nebo někde takto, jsme měli státní maturity. My jsme se s nimi po roce 1990 vypořádali jako s reliktem minulého režimu. Pak nějakou dobu a s odůvodněním, ať si každá škola tu maturitu dělá trochu po svém, že přece učitelé na těch středních školách jsou dostatečně vzdělaní, lucidní a chytří na to, aby si ty maturity mohli "dyzajnovat" a realizovat po svém. Když uběhla nějaká doba, tak se objevila opět idealistická myšlenka, že by bylo dobře zase se vrátit k té původní praxi a mít zase nějakou jednotící, jednotnou státní maturitu, tak tehdy tu idealistickou myšlenku podporovala sociální demokracie. Zásadně byla, pokud si dobře vzpomínám, proti Občanská demokratická strana, která říkala, ať si to školy dělají dál po svém.
Nyní uběhlo v řece hodně vody a jsme v situaci, kdy se z idealistické myšlenky stal jednoznačně materialistický byznys. To znamená už se jedná o stovkách milionů, či ve finále třeba miliard, o nevypověditelných smlouvách na mnoho let. Schází mi tady mimochodem nejlepší ministr financí v dějinách České republiky, který by zde hřímal, ať neutrácíme takto peníze daňových poplatníků za hlouposti. Protože ten systém, jak je připraven, skutečně hloupost připomíná a ty stovky milionů skutečně vypadají jako vyhozené. A jediný, kdo z nich může mít radost, to jsou majitelé těch soukromých firem, kterým stát ty maturity vlastně takto zprivatizuje.
Takže jsme v situaci, kdy nyní, když vidíme ten obludný byznys, který se z toho vyklubal, když vidíme ty podivné tendry, které probíhají, které vypadají velmi podezřele, velmi pochybně, tak nám se to přestává líbit a říkáme, to není správná cesta, to není cesta, kterou jsme si kdysi představovali a mysleli, to není cesta, po které bychom měli jít, tak najednou přichází, jak jsem pochopil, Občanská demokratická strana a najednou maturity, které jsou takto připravované jako velký byznys a jakási privatizace, tak v podstatě Občanská demokratická strana najednou to hájí, jak jsem tady pochopil, ústy mnoha řečníků z Občanské demokratické strany. Najednou, když se z maturit stal byznys, tak najednou je ODS pro! Čili když se na tom dají vydělat peníze, tak je to najednou dobrá myšlenka! Zvlášť když ty peníze mohou vydělat nějaké firmy, třeba i spřízněné.
Protože, dámy a pánové, jistě mohu věřit v dobré úmysly, ale určitě nevěřím panu Šnajdrovi, protože jak jsem mluvil o té privatizaci, zapomněl jsem ještě na jeden jeho podařený kousek, který teď připravuje. A to - chce prodat ještě do voleb lázně Toušeň ve středních Čechách. Také velmi podivně, neprůhledně. Věc, která je neuvěřitelná, protože to je majetek Fakultní nemocnice na Bulovce. Tak honem to ještě ukrást, dokud sedím na ministerstvu! To je asi myšlenka, záměr pana náměstka Šnajdra, protože jak si jinak vysvětlovat, že chce zprivatizovat fungující, pěkné a velmi kvalitní lázně. A najednou se nám tento člověk aktivuje, aktivizuje a angažuje v procesu propagace privatizace státních maturit v našich školách, jak jsem tady popisoval.
Takže dámy a pánové, je to zvláštní, že se takoví lidé najednou rojí kolem těch státních maturit, jako kdyby to byla kostka medu, jako by cítili tu vůni toho cukru, který tam je, tak najednou jeví různí občanští demokraté velký zájem o tento připravovaný byznys. ***