(12.10 hodin)
(pokračuje Langer)
Dále byl zpracován a vládou schválen soubor dokumentů, které mají za úkol minimalizovat státní regulaci, zjednodušit legislativu a zvýšit transparentnost legislativního procesu. Přijetím usnesení vlády ze 13. srpna 2007 číslo 877 o obecných zásadách pro hodnocení dopadu regulace RIA a novelou legislativních pravidel vlády provedenou usnesením vlády ze dne 18. července 2007 číslo 816 k návrhu legislativních pravidel vlády a jednacího řádu vlády. Těmito úkoly byla do procesu přípravy právních předpisů zapracována povinnost provádět vyhodnocení dopadů, tzv. RIA. Toto opatření by mělo prospět nebo přispět k zabránění vytváření nadbytečné byrokratické zátěže u nově přijímaných právních předpisů a zároveň ke zprůhlednění legislativního procesu zavedením institutu veřejného připomínkového řízení prostřednictvím internetu.
Bylo přijato usnesení 13. srpna 2007 číslo 879 k návrhu postupu zavedení metodiky pro zapojování veřejnosti do příprav vládních dokumentů.
Současně také vláda ke snižování byrokratické zátěže svým usnesením z 11. června 2007 číslo 759 k analýze administrativní zátěže podnikatelů schválila úkol snížení administrativní zátěže podnikatelů až o 20 % do roku 2010. Zodpovědnost splnění tohoto úkolu přešla usnesením vlády na Ministerstvo průmyslu a obchodu. Proto tedy bych považoval na naprosto přirozené, pokud tato vláda přichází s návrhem, který by měl podle jejího mínění zlepšit boj proti korupci, ať skládá účty z toho, co bylo provedeno. Myslím, že přinejmenším ministr průmyslu a obchodu by měl podat zprávu o tom, jak je tento úkol ze strategie vlády naplňován. Nakolik je zvyšována nebo snižována administrativní zátěž podnikatelů.
Současně také Ministerstvo vnitra zpracovalo a vládě předložilo zprávu o provedených vnitřních auditech v rámci svěřené působnosti resortů a ostatních ústředních orgánů státní správy a návrhy protikorupčních nástrojů. Toto bylo schváleno usnesením vlády z 19. prosince 2007 číslo 1450. Cílem auditů bylo odpovědět na otázku, zda existuje systém identifikace a řízení rizik možného korupčního jednání, zda v existujících procesech jsou identifikována rizika možného korupčního jednání a zda nastavený řídicí a kontrolní systém dokáže tato rizika odhalovat, omezovat nebo eliminovat. Zároveň doporučit zavedení účinných řídicích kontrolních mechanismů, které sníží možnost výskytu korupčního jednání a jeho dopadu na celou organizaci. Vnitřní protikorupční audity by měly sloužit jako pomůcka při definování nových účinných prostředků pro boj s korupcí. Z tohoto důvodu jsou zobecněné výsledky získané z auditní činnosti využívány k identifikaci rizikových oblastí, které jsou společné ústředním správních orgánů. Ptejme se přinejmenším pana ministra vnitra v okamžiku, když přichází s touto iniciativou, jakým způsobem tento úřad plní tyto úkoly, jaký má přehled Ministerstvo vnitra o tom, jak tento úkol plní jiné resorty. Pokud totiž myslíme tuto iniciativu vážně, potom ji musíme také odpracovat. Ne přicházet jen s mediálně jednoduchým atraktivním "řešením".
Ministerstvo vnitra mělo připravit projekt metodika měření vnímání korupce v území, který by měl mapovat vnímání korupce obyvateli z pohledu občana zaměstnance veřejné správy a představitele samosprávy. Je tento projekt realizován, či nikoliv? Pokud ano, s jakými výsledky, pane ministře? Není možné zapomenout i na tuto část boje proti korupci v oblasti prevence.
V rámci pilíře průhlednosti konstatovala zpráva z dubna 2008, kterou vláda schválila, že byla Ministerstvem vnitra zřízena speciální protikorupční telefonní linka č. 199. Vzhledem k tomu, že bylo žádoucí, aby protikorupční linka 199 podchycovala nejen ústřední státní správu, ale i výkon státní správy a samosprávy v území včetně problematiky korupce v soukromém sektoru, bylo rozhodnuto, aby linka 199 byla provozována nestátním nezávislým subjektem centrálně, odborně, s dodatečným analytickým zázemím a za zájmu veřejnosti. Již v červenci 2007 Ministerstvo vnitra uzavřeno se společností Transparency International smlouvu o provozování linky 199. Zkušební provoz byl zahájen v srpnu 2007, pilotní fáze linky začala 19. září 2007 a skončila 28. února 2008. Informaci o provozu protikorupční linky 199 v rámci pilotního projektu vzala vláda na vědomí v prosinci 2007 a na základě výsledků pilotního projektu byl připraven projekt standardního provozu linky 199 ve smyslu usnesení vlády č. 631 z 11. června 2007 o hlavních oblastech státní dotační politiky vůči nestátním neziskovým organizacím pro rok 2008. Myslím, že by stálo za to znát informaci o tom, jakým způsobem Ministerstvo vnitra v této věci pokračuje nadále, jakým způsobem tato linka pracuje či nepracuje, jaké jsou problémy, jaké jsou naopak pozitivní informace plynoucí z provozu této centrální linky, kolik případů, kolik občanů se na tuto linku obrátilo, kolik podnětů bylo z této linky předáno policii a možná také kolik těchto případů bylo úspěšně policií dořešeno.
V rámci průhlednosti konstatovala zpráva z dubna 2008, že ke zjednodušení komunikace s úřady, což je součást pilíře průhlednosti, byl Poslaneckou sněmovnou přijat zákon č. 269/2007 Sb., kterým se mění zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, včetně novely zákona o Rejstříku trestů, který umožňuje spuštění sítě kontaktních míst, jež umožňují lidem zjednodušit komunikaci s úřady. Toto byl projekt Czech POINT. Jeden z nejúspěšnějších projektů v oblasti veřejné správy v novodobých dějinách České republiky. Projekt, který byl úspěšný mimo jiné proto, že tato Poslanecká sněmovna, Senát napříč politickými stranami správně vycítily potřebnost této iniciativy, tohoto projektu, z pohledu průhlednosti výkonu veřejné správy a díky tomu, že všechny poslanecké kluby, všechny politické strany, tento projekt podpořily, daly mu do vínku dobrý předpoklad pro to, aby byl úspěšný. Kolegyně a kolegové, mohu z tohoto místa konstatovat, že projekt Czech POINT je podle mého hlubokého přesvědčení i díky vám nejúspěšnějším projektem v oblasti veřejné správy v novodobých dějinách České republiky. Přes 5 tisíc míst, tuším, že čísla podaných výpisů již překračují milion.
Dalším opatřením v oblasti průhlednosti je zpracování souhrnné zprávy o účinnosti právní úpravy vyřizování stížností, která byla vládou projednána 11. července 2007. A vzpomeňte si na to, o čem jsem hovořil v úvodu, co jsou hlavní příčiny korupce: monopol, absence veřejné kontroly - a právě metodika projednávání stížností, která vychází z prehistorických dob, je jedním z klíčových předpokladů pro to, aby lidé mohli věřit státu, aby lidé, kteří vykonávají veřejnou moc, se cítili být více pod kontrolou. Ne tedy jenom hrozba odposlechy a agentem provokatérem, nejenom slib beztrestnosti zločinci za to, že udá jiného zločince, ale také vědomí kontroly toho, jakým způsobem vykonávám svoji práci, je důležitý předpoklad pro skutečně úspěšný boj proti korupci.
V oblasti pilíře třetího, a tím se dostávám k závěru svého vystoupení při mapování toho, co bylo od podzimu roku 2006 do dnešního dne v boji proti korupci vykonáno, v oblasti - teď za třetí - pilíře postihu. Parlamentem byl schválen zákon č. 135/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním, trestní řád, ve věci protikorupčního agenta, sněmovní tisk 306, a již jsem o tom hovořil a považuji za důležité to právě teď, právě v tuto chvíli, připomenout. Zákon změnil ustanovení § 158e odst. 1 trestního řádu tak, že se řízení použít agenta, a to o trestné činy související s korupcí, rozšiřuje, resp. že se rozšiřuje okruh trestných činů, u nichž je útvar Policie České republiky oprávněn v trestním řízení použít agenta, a to o trestné činy související s korupcí. ***