(17.30 hodin)
Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka (slovensky) Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, podle dotazu, respektive podle tématu interpelace tato měla být k informačním tabulím Kapsch, což není úplně stejná problematika, jako je liniové řízení. Takže já samozřejmě nyní tu nemám nějaké informace, a víceméně jsem byl požádán o to, aby byla poskytnuta kopie smlouvy. Takže víceméně nejsem schopný nyní momentálně na to reagovat, takže bych odpověděl tím, že tu smlouvu vytáhneme, takže paní poslankyni dáme písemnou odpověď k jejímu požadavku.
Já vycházím z toho, že pokud dotaz by byl k informačním tabulím Kapsch, tak to jsou tabule, které se instalují dnes na dálnici D1 a dálnici D2 a D5. Jsou to tabule, které v podstatě informují řidiče, že jsou nějaké nehody, že jsou nějaké práce atd.
O liniovém řízení jako takovém momentálně nevím, protože to se jasně zastavilo a to se momentálně neposkytuje.
Takže možná bych znova ještě jednou poprosil, jestli by mi to paní poslankyně na základě toho vyložení potvrdila, že chce to, co původně chtěla.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. Paní poslankyně Jakubková bude reagovat.
Poslankyně Věra Jakubková: Ano, pane ministře, já chci v podstatě kopii této smlouvy a chci vás požádat, aby se tak stalo třeba v průběhu příštího týdne, protože předpokládám, že je to pár minut strávených u kopírovacího stroje. A nic vám nebrání svou odpověď rozšířit o informace, které se vztahují k těm informačním tabulím, protože si myslím, že i tam je řada problémů, které stojí za pozornost a za váš komentář.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Tak pan ministr bude reagovat. Prosím.
Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka (slovensky) Co se týká informačních tabulí, ty jsou realizované jednak různými společnostmi, jednak jsou realizované společností Kapsch. Samozřejmě tam byly vypsány řádné veřejné soutěže, anebo pokud to bylo se společností Kapsch, tak je k tomu udělaný cenový rozbor, který je jednak od kontrolní skupiny, expertní skupiny z ČVUT, a stejně tak je tam posouzení soudních znalců, takže samozřejmě doklady k těm tabulím jsou.
A beru tedy v potaz zopakování toho původního dotazu a v tom směru na to budeme odpovídat.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře, děkujeme vám, pane ministře. Další interpelací bude interpelace pana poslance Pavla Němce na omluvenou ministryni Danu Juráskovou ve věci konkurence lékárenských řetězců.
Poslanec Pavel Němec: Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně, kolegové. Vážená paní nepřítomná ministryně, chci se zeptat na váš názor, pokud jde o nekalé praktiky lékárenských řetězců. V současné době je bohužel zcela běžné, že léky lze zakoupit v lékárnách za zcela odlišné ceny. Mnohde jsou rozdíly zcela diametrální. Současný systém doplatků, poplatků, stanovení úhrad a častých marketingových podbízivých aktivit zejména lékárenských řetězců je zcela neprůhledný a nemohou se v něm vyznat ani samotní lékárníci, natož pacienti.
Mám za to, že pokud je lék hrazen ze zdravotního pojištění, neměla by jeho cena pro pacienta podléhat konkurenčnímu boji. Lékárny vykonávají veřejnou službu. Pokud jde o léky na recept, měla by jejich cena být stanovena bez možností ji ovlivňovat cestou nejrůznějších marketingových aktivit, mnohdy na hraně či za hranou zákona. Konkurence nechť je v cenách ostatních přípravků a doplňkového sortimentu či doplňkových služeb lékáren, ne v povinné službě veřejnosti hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Pacienti se často obracejí na lékárníky s tím, že v té či oné lékárně v hypermarketu mají lék bez doplatku nebo nemusejí platit regulační poplatek. Na lékárníka v běžné lékárně se pak takoví pacienti dívají jako na zloděje. Přesto ten nemůže cenu léků ovlivnit.
Vážená nepřítomná paní ministryně, jste ochotna se věnovat tématu podbízivých marketingových praktik zejména lékárenských řetězců a přijít s nějakou legislativní aktivitou v tomto směru? Jste ochotna prověřit nekalé praktiky lékárenských řetězců? Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane poslanče. Další interpelace, která zazní, bude interpelace pana poslance Antonína Sedi na ministra Vladimíra Tošovského ve věci personální politiky Ministerstva průmyslu a obchodu.
Poslanec Antonín Seďa: Vážený pane ministře, úvodem vám chci poděkovat za vaši trpělivost při čekání na moji interpelaci. A nyní k mé interpelaci.
Vážený pane ministře, vláda, jejímž jste členem, neustále argumentuje zadlužováním naší země a snaží se snižovat zadlužení přijetím nepopulárních opatření. Proto je pro mne nepochopitelné, že nešetříte přímo na svých resortech. Ale abych byl konkrétní. Vaše ministerstvo má v současné době šest náměstků, přitom náměstek pan doktor Petr Polák byl jmenován náměstkem ještě exministrem Římanem 5. května 2009, a to tři dny před odvoláním Topolánkovy vlády. Pouze připomenu, že pan Polák působil jako ředitel kabinetu ministra Římana.
Vážený pane ministře, podle mých informací má náměstek Polák na starosti sekci meziresortních záležitostí, ale v činnosti mu zůstaly Rada vlády pro národnostní menšiny, Rada pro lidská práva a Rada vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu. Na rozdíl od vašich ostatních náměstků se o panu doktorovi Polákovi nedozvíme na oficiálních webových stránkách vašeho ministerstva prakticky vůbec nic.
Vážený pane ministře, opravdu se domníváte, že vaše ministerstvo potřebuje náměstka, který šéfuje pěti pracovníkům včetně řidiče? Mohl byste, pane ministře, potvrdit či vyvrátit spekulaci, že přebudování kanceláře vašeho náměstka stálo daňové poplatníky tři čtvrtě milionu korun?
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Poprosím pana ministra průmyslu a obchodu, aby vám odpověděl.
Ministr průmyslu a obchodu vlády ČR Vladimír Tošovský Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, no tak tu poslední část - já nevím skutečně, jestli to stálo - já si to zjistím a samozřejmě písemně na to odpovím, co stálo přebudování.
Když jsem nastoupil na ministerstvo, tak jsem přišel s tím, že ten mandát bude na šest měsíců, pak se to dostalo trošičku dál. Já jsem nepřišel s žádným svým týmem. Já jsem se s každým náměstkem sedl a s každým jsem probral jeho agendu, jeho působnost a taky jeho plány do budoucna. Samozřejmě že jsem nepřicházel s tím, že budu náměstky měnit. Na procesním modelu ministerstva jsem v podstatě nezměnil nic - kromě sekce energetiky, kterou si myslím, že jsme přebudovali trošku k akceschopnějšímu tvaru.
Je pravda, že takových věcí, jak zefektivnit činnost ministerstva, bych našel více i v ostatních útvarech. Ale když jsem šel do té funkce, tak jsem řekl, že budu vystupovat zcela pragmaticky a manažersky, což si myslím, že je úplně stejně. Pokud bych měl více času, určitě by došlo i na jiné útvary.
Pan náměstek, máte pravdu, že má sekci meziresortních záležitostí, ale tím pokračuje v práci svých předchůdců, tehdejších náměstků pana Jiřího Koliby i pana Jana Husáka. Zastupuje ministerstvo v Radě vlády pro lidská práva, v Radě vlády pro záležitosti romské komunity, v Radě vlády pro bezpečnost silničního provozu a koneckonců i v řídícím výboru akciové společnosti České dráhy. Ty úlohy, které jsou mu přímo dány kromě těch operativních, tak se zabývá věcmi, jako jsou rovné příležitosti pro zdravotně postižené občany, koordinaci protidrogových politik, rovných příležitostí mužů a žen, integrace azylantů v České republice, církví a náboženských společenstev. Vyřizuje stížnosti podané proti České republice k Evropskému soudu pro lidská práva, (záležitosti) systémového dohledu nad prevencí špatného zacházení s osobami zbavenými svobody, problematiky národnostních menšin České republiky, romské komunity, ochrany práv dětí, postavení, činností a rozpuštění některých politických stran a politických hnutí, ochrany osobních dat v souvislosti s rozvojem informační společnosti a konec konců i koncepce rodinné politiky.
Já jsem na ministerstvu zavedl systém porad, kde každý týden podle toho, jestli náhodou nejsem pracovně zaneprázdněn, svým náměstkům, ředitelům sekcí a ředitelům odborů zadávám příslušné úkoly, kontroluji je, na to jsou zápisy, a zároveň si i sdělujeme operativně aktuální agendu, na které pracujeme. Pan náměstek samozřejmě na těchto poradách je a i je takto operativně řízen.
Určitě bych se ale nebránil více zoptimalizovat chod ministerstva, to je určitě pravda. Ale dívejme se skutečně i na tu časovou značku našeho mandátu. A v neposlední řadě naše ministerstvo je jedno z těch, které těch dvacet procent už v červenci na svých provozních nákladech ušetřilo. Co se týká skutečně těch úspor, tak veškeré zahraniční cesty jdou vysloveně přes můj podpis. Nikdo už si dneska nemůže udělat objednávku za více než dvě stě tisíc korun bez toho, abych o tom věděl. Prostě musím mít absolutní dozor. Zavedl jsem i větší audit jednotlivých procesů, zakázek a koneckonců i těch výběrových řízení a tak trošičku jsem omezil autonomnost jednotlivých náměstků. ***