(19.30 hodin)
(pokračuje Filip)

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 338 a ptám se, kdo je pro přikázání rozpočtovému výboru. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 338 z přítomných 124 pro 122, nikdo nebyl proti. Návrh byl přijat.

 

Nyní rozhodneme o zkrácení lhůty k projednání o 30 dnů, a to v hlasování pořadové číslo 339, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty k projednání. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 339 z přítomných 129 pro 32, proti 31. Tento návrh nebyl přijat.

 

Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému a lhůta k projednání zůstává 60 dnů. Končím bod číslo 54. Děkuji zástupci navrhovatelů, děkuji zpravodaji a končím tento bod.

 

Budeme pokračovat podle schváleného pořadu schůze a já se nechám vystřídat v řízení schůze paní kolegyní Miroslavou Němcovou. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Bodem, který zahajuji, je

200.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích
a nadačních fondech a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů
(zákon o nadacích a nadačních fondech), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 969/ - druhé čtení

Prosím, aby z pověření vlády tento návrh uvedl ministr Michael Kocáb. Prosím vás tedy, pane ministře, o vaše slova.

 

Ministr vlády ČR pro lidská práva a menšiny Michael Kocáb Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi nejprve poděkovat za to, že byl tento bod zařazen na program jednání do druhého čtení. Dovolte, abych jenom krátce připomenul meritum vládní novely zákona o nadacích a nadačních fondech, sněmovní tisk, jak bylo řečeno, 969.

Zpracování návrhu novely zákona číslo 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech, si vyžádala aplikační praxe. Nadace a nadační fondy čelí důsledkům ekonomické krize. Prvním problémem je citelný odliv velkých finančních zdrojů především od soukromých dárců, prostřednictvím veřejných sbírek, z výnosu ze svého majetku, od veřejné správy a z fondů Evropské unie. V případě všech uvedených zdrojů nadace a nadační fondy zaznamenaly již v roce 2008 úbytek významnějších objemů finančních prostředků a tento úbytek pokračuje i v roce 2009. Druhým problémem je situace v oblasti finančních trhů, která bez výjimky postihla všechny nadace v oblasti správy nadačního jmění a jeho výnosů. Opět v roce 2008 a 2009 došlo k významnému snížení meziročního podílu výnosů z nadačních jmění, což způsobilo nulové nebo i záporné výsledky u mnoha fondů, do nichž měly nadace případně nadační fondy investovány svá nadační jmění.

Náš vládní návrh v zásadě zahrnuje následující změny. Jednak návrh usnadní nadacím a nadačním fondům plnohodnotným způsobem rozvíjet vlastní činnost. Doposud platný zákon zná pouze dva druhy činnosti dárcovských subjektů, a to poskytování nadačních příspěvků a správu nadace. Z toho vyplývá, že dosud nadace a nadační fondy musely vlastní aktivity zahrnout do nákladů správy nadace a podřídit je tzv. pravidlu hospodárnosti. Tudíž byly vždy okrajovými a jen jaksi na doplnění a ve stínu grantové činnosti. To náš návrh překonává tím, že výslovně odděluje vlastní problémy nadací a nadačních fondů od správy, a tím i správních nákladů.

Dále návrh stanovuje, že rozhodnout o zrušení nadačního fondu může správní rada. Při stávající úpravě je nutno prokázat, že se majetek trvale vyčerpal, a o zrušení rozhoduje soud v poměrně dlouhém soudním řízení. Navrhovaná úprava ovšem lépe odpovídá spotřebnímu charakteru nadačních fondů.

Dále se usnadňuje změna nadačního fondu na nadaci, což umožní nadačním fondům, které se stanou majetkově silnými a bude u nich předpoklad dlouhodobého trvání, pokračování existence v nové právní formě. Současně by tato úprava měla zabránit vzniku nadací, které kromě požadovaného minimálního nadačního jmění nemají jiný majetek a jsou v podstatě nefunkční. Rozšiřuje se také možnost sloučení nadačních fondů s nadacemi, aby bylo možno lépe využít omezené finanční prostředky na stanovený účel.

Všechny navrhované změny prošly řádným jednáním s nevládním sektorem v rámci Rady vlády pro neziskové organizace. Vyjádřily se k nim resorty. Připomínkové řízení bylo řádně vypořádáno, na vládu byl tento návrh předložen bez rozporu a vláda návrh schválila. Petiční výbor Poslanecké sněmovny na své 33. schůzi dne 12. ledna 2010 doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu vyslovit souhlas s vládním návrhem s jednou technickou drobnou úpravou, s níž vás seznámí zpravodaj tisku v tomto druhém čtení.

Dámy a pánové, změny zákona o nadacích a nadačních fondech přispějí k tomu, aby mohly tyto veřejně prospěšné subjekty plnit svůj účel i v době hospodářské stagnace a efektivně využít své zdroje. Věřím, že ještě v průběhu možná i této, možná příští schůze ve třetím čtení je Poslanecká sněmovna schválí.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání petičnímu výboru. Usnesení výboru jsme obdrželi jako sněmovní tisk 969/1. Prosím nyní o slovo zpravodaje petičního výboru pana poslance Václava Votavu.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, já mám velice jednoduchou úlohu, protože pan ministr už nás seznámil s usnesením petičního výboru, takže petiční výbor projednal samozřejmě tuto materii, a tak jak řekl pan ministr, doporučil ji ke schválení s drobným pozměňovacím návrhem.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji zpravodaji panu poslanci Václavu Votavovi a otevírám obecnou rozpravu. Oznamuji Sněmovně že nemám žádnou písemnou přihlášku do této rozpravy, a proto se táži všech přítomných, zda se někdo hlásí do otevřené obecné rozpravy ze svého místa. Pan poslanec Michal Doktor má slovo.

 

Poslanec Michal Doktor: Já se chci, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, vyjádřit pouze k té části, kde se z mého pohledu snad příliš rozvolňuje prostor pro jiný způsob střežení skutečností, ke kterým může dojít v oblasti práce nadací a nadačních fondů. Mám na mysli oblast, kterou zmínil pan ministr ve svém vystoupení, a sice správní náklady spojené s provozováním nadací.

Je nepochybně představitelné a také správné, aby mohla nadace využívat své příjmy a svůj majetek k zajištění činností, a k zajištění činností docela jistě patří správa té nadace. Na druhou stranu jakékoli rozvolňování poměrně přísných a striktních předpisů právě této dělicí čáry, za niž já považuji to samotné nadání, tu podstatu činností nadací a tu správní činnost a administrativu spojenou se správou té nadace jako subjektu, tak tam já spatřuji obrovský problém.***




Přihlásit/registrovat se do ISP