(19.00 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano. Nyní řádně v obecné rozpravě je přihlášen pan poslanec Pavel Severa, ale nevidím ho, přestože jsem ho vyzýval a řádně byl přihlášen. Jeho přihláška propadá. Kdo další do obecné rozpravy k tisku 696? Nikoho nevidím, rozpravu končím.
Je zájem o závěrečné slovo, pane místopředsedo vlády? Není tomu tak. Pan zpravodaj? Na závěrečné slovo máte právo. Pan zpravodaj využije svého práva. Prosím.
Poslanec Michael Hrbata: Děkuji, pane místopředsedo. Chtěl bych jenom shrnout, pan Severa se tedy hlásil do rozpravy. Nevím, jestli tady opravdu nebude, jestli mu tu možnost nedáme, protože on se speciálně o to ucházel, protože měl nějaký návrh. (Protestní hlasy z pléna.) Ale samozřejmě nechci, aby to vypadalo obstrukčně.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: V obecné rozpravě nepadl žádný návrh, tedy vrácení návrhu výborům k novému projednání. Zahajuji rozpravu podrobnou a nemám do ní žádnou přihlášku. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy. Ano, pan zpravodaj. Samozřejmě, pane zpravodaji. Prosím, pan Michal Hrbata v podrobné rozpravě.
Poslanec Michael Hrbata: Přihlásil bych se prosím v podrobné rozpravě ke dvěma pozměňovacím návrhům, které jsou rozdány na lavicích, a to je pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 219, o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších přepisů, sněmovní tisk 696. Dovolil bych si přečíst tento návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 258/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů.
Pozměňovací návrh máte na lavici, tak nebudu číst paragrafy, přečetl bych pouze důvodovou zprávu k části druhé. Cílem předkládané změny branného zákona je snížit mandatorní výdaje státního rozpočtu České republiky, a to tím, že se navrhuje sloučit Krajské vojenské velitelství pro území hlavního města Prahy a Krajské vojenské velitelství pro území Středočeského kraje do jednoho krajského vojenského velitelství. Sídlem tohoto nově vzniklého velitelství by bylo hlavní město Praha. Tímto krokem dojde k úsporám jak v oblasti personálního obsazení, tak samozřejmě dnes i k důležitým úsporám v oblasti materiálního a ekonomického zabezpečení.
K části třetí - článek pět. Cílem změny zákona o vojácích z povolání je pozitivně stanovit, že voják, který je propuštěn ze služebního poměru z toho důvodu, že podporuje, propaguje nebo sympatizuje s hnutím, které prokazatelně směřuje k potlačení práv a svobod člověka, nebo hlásá národnostní, náboženskou anebo rasovou zášť nebo zášť vůči jiné osobě nebo jiné skupině osob, neměl nárok na žádné výsluhové náležitosti. Jedná se o obdobnou právní úpravu obsaženou ve stávajícím ustanovení § 143 odst. 8 zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, kdy na výsluhové nemá nárok například voják, proti kterému je ke dni zániku služebního poměru podle § 18 písm. a) nebo ke dni propuštění ze služebního poměru podle § 19 odst. 1 písm. k) vedeno trestní řízení pro úmyslný trestný čin. Tato změna má sloužit jako preventivní opatření, jehož účelem je v největší míře zabránit pronikání extremismu do ozbrojených sil České republiky.
Další pozměňovací návrh. Tam se jedná pouze o jakousi jazykovou korekturu. V čl. II Ppřechodná ustanovení se v bodě 1 a 2 slova "dnem účinnosti" nahrazují slovy "dnem nabytí účinnosti", a to v bodě 1 slova "dne účinnosti" nahrazují slovy "dne nabytí účinnosti".
Odůvodnění. Upravuje se pouze jazykově. Ve vládním návrhu se v přechodných ustanoveních ve třech případech mluví jen o dni účinnosti zákona, přičemž správná legislativní formulace je dle mého názoru den nabytí účinnosti zákona.
Toť vše, pane místopředsedo.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Nyní v podrobné rozpravě pan poslanec Pavel Severa. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Pavel Severa: Dámy a pánové, dovolím si navrhnout dvě úpravy a zdůvodnění těchto úprav.
Jedna úprava se týká § 35b odst. 3, kdy do leteckého rejstříku se zapisují tyto údaje o letadle: vlastník, provozovatel, rejstříková značka, typ a výrobní číslo letadla, ostatní základní technické údaje, zřízení zástavního práva k letadlu, případně součástem letadla a náhradním dílům k letadlu a jeho součástem, dále letadlová adresa, byla-li přidělena, a datum zápisu a výmazu letadla z leteckého rejstříku. Tímto zápisem letadla do leteckého rejstříku získává letadlo státní příslušnost a je přidělena letadlu při zápisu do leteckého rejstříku i rejstříková značka a je vydáno osvědčení o zápisu letadla. Osvědčení o zápisu letadla osvědčuje také vlastnictví k letadlu.
Ještě bych chtěl dodat, že proces uvedení tohoto nově vyrobeného nebo dovezeného letadla do provozu v ČR je rozdělen do tří samostatných kroků, a to je: přidělení poznávací značky, případně i letadlové adresy, zápis letadla do leteckého rejstříku a vydání osvědčení o letové způsobilosti.
K tomu ještě dodám, že:
1. Přidělení poznávací značky, případně letadlové adresy, tam se žádost o předběžné přidělení poznávací značky a případně i letadlové adresy podává budoucím provozovatelem nebo vlastníkem letadla a žádost by neměla být zaslána dříve než šest měsíců před předpokládaným uvedením letadla do provozu. Žadateli je potom předběžně přidělena poznávací značka letadla a případně i letadlová adresa doporučeným dopisem na adresu uvedenou v žádosti do 14 dnů.
2. Zápis letadla do leteckého rejstříku se provádí rozhodnutím ve správním řízení. Žádost podává budoucí provozovatel letadla na formuláři spolu se všemi potřebnými záležitostmi. Účastníkem správního řízení je vlastník letadla, budoucí provozovatel, který podává žádost - mohou být tady totožní - a zástavní věřitel, pokud je letadlo zastaveno.
3. Náležitosti žádosti o zápis letadla do leteckého rejstříku:
a) pro každého účastníka správního řízení, tedy pro vlastníka, provozovatele a případně i zástavního věřitele, pokud jsou právnickou osobou, je to ověřená kopie smlouvy nebo listiny o zřízení nebo založení právnické osoby; u právnických osob zapsaných v obchodním rejstříku i výpis z obchodního rejstříku;
b) doklad o nabytí letadla, tj. kupní, darovací smlouva apod.;
c) doklad osvědčující právní vztah provozovatele k letadlu; může to být např. provozní leasingová smlouva, smlouva o pronájmu, smlouva o přenesení některých odpovědností z vlastníka na nájemce podle předpisu L6;
d) souhlas vlastníka se zápisem do leteckého rejstříku, není-li vlastník současně provozovatelem letadla; je možno přímo vyplnit do formuláře žádosti;
e) potvrzení, že letadlo není zapsáno v leteckém rejstříku jiného státu; doložit dokladem o výmazu letadla ze zahraničního leteckého rejstříku;
e) kopie exportního osvědčení; (pozn. stenogr. - ponecháno špatné označení písmeny)
f) v případě, že je letadlo dováženo ze státu, který není členským státem EU, tak potvrzení o proclení letadla nebo celní deklarace s uvedením typu a výrobního čísla letadla;
f) ověřený stejnopis dokladu o zástavním právu váznoucím na letadle, bylo-li zřízeno;
g) doklad o sjednaném pojištění odpovědnosti za škody z provozu letadla;
h) doklad o zaplacení pojistného.
Druhý návrh se týká § 35i, kde je řečeno, že ve vzdušném prostoru České republiky je zakázáno provozovat vojenské letadlo:
a) které nebylo zapsáno do vojenského leteckého rejstříku nebo jiného leteckého rejstříku; ***