(18.40 hodin)
(pokračuje Hrbata)

5. V § 35g odst. 3 se za větu první vkládá věta "Při uznávání způsobilostí vojenského letadla určeného pro plnění úkolů podle § 14 odst. 1 písm. e) uzná ministerstvo doklady výrobce potvrzující splnění požadavků právních předpisů o ochraně životního prostředí pro hluk při provozu letadel."

6. V § 35i odst. 2 se na konci písmene b) čárka nahrazuje tečkou a písmeno c) se zrušuje.

7. V § 35i se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní: "(4) Vojenská letadla zapsaná ve vojenském leteckém rejstříku mohou být provozována jen za podmínek stanovených ministerstvem."

8. V § 35n odst. 1 se na konci písmene b) tečka nahrazuje čárkou a za písmeno b) se vkládá nové písmeno c), které zní: "c) osvědčit k výuce a výcviku na vojenské letecké technice."

9. V § 35n se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní: "(3) Právnická nebo fyzická osoba může být osvědčena k výuce a výcviku na vojenské letecké technice, splňuje-li požadavky stanovené v odstavci 2 písm. a) až c) a disponuje-li vojenskou technikou pro zajišťování výuky a výcviku." Odstavce 3 a 5 se označují jako odstavce 4 až 6.

10. V § 35p písmeno f) zní: "f) podle § 35g náležitosti žádosti letové způsobilosti, hlukové způsobilosti, uvolnění do provozu a provozní způsobilosti, vzory žádostí a doklady, které je nutno k jednotlivým žádostem přiložit, vzor osvědčení letové způsobilosti, vzor osvědčení hlukové způsobilosti, vzor osvědčení uvolnění do provozu, vzor osvědčení provozní způsobilosti a vzor osvědčení uznání způsobilosti vojenské techniky,".

11. V § 35p se na konci písmene k) tečka nahrazuje čárkou a za písmeno k) se vkládá nové písmeno 1), které zní: "1) podle § 35n odst. 1 náležitosti žádosti o vydání osvědčení k výuce a výcviku na vojenské letecké technice a doklady, které je nutno k žádosti přiložit, a vzor osvědčení o způsobilosti k výuce a výcviku na vojenské letecké technice."

12. Za nově označený novelizační bod 12 (dosavadní bod 11) se vkládají nové novelizační body 13 a 14, které znějí:

"13. V nadpisu části desáté se za slova SIL V ZAHRANIČÍ doplňují slova A NA POŘÍZENÍ VOJENSKÉHO MATERIÁLU."

"14. V § 44a se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní: "(2) Ministerstvo může při pořizování vojenského materiálu strategického významu poskytovat dodavatelům zálohy na období delší než období jednoho čtvrtletí. Zálohy musí být vyúčtovány v termínu stanoveném ministerstvem."

A nyní poslední bod. 13. V čl. II se za bod 2 vkládá nový bod 3, který zní: "3. Označení vojenských letadel mimo ozbrojené síly je vlastník nebo provozovatel vojenského letadla povinen označit nebo označení upravit podle tohoto zákona ve lhůtě 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona."

A dále - pověřuje zpravodaje výboru, aby vás seznámil s tímto usnesením.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu. V tuto chvíli mám dvě přihlášky do obecné rozpravy. Prvním přihlášeným je poslanec Jan Vidím. Připraví se pan poslanec Pavel Severa. Slovo má předseda výboru pro obranu Jan Vidím. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně. Vážený pane předsedající, paní a pánové, dobrý večer. Chtěl bych pro ty z vás, kteří se problematikou Armády České republiky, vnější obranou našich hranic nezabývají dnes a denně, objasnit důvody, které jsou nezbytné pro projednání a také přijetí předložené novely zákona 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky.

Nejprve je nutné si ujasnit pyramidální strukturu povinností. Nejprve si řekněme povinnosti státu, kterými jsou bezesporu zajištění svrchovanosti a územní celistvosti České republiky, ochrana jejích demokratických základů a ochrana životů, zdraví a majetkových hodnot. Tyto ústavní základní povinnosti státu pak realizuje a provádí nejvyšší výkonný orgán, tedy vláda České republiky, která odpovídá, už reálně odpovídá, za zajišťování obrany státu a také pochopitelně musí rozhodovat, a rozhoduje, o základních koncepčních otázkách, které mají vztah k zajišťování obrany státu. A konečně, poslední v té pyramidě jsou jednotlivé správní úřady. V tomto případě máme pochopitelně na mysli Ministerstvo obrany jako ústřední správní úřad. To už zpracovává obranné a strategické koncepce a také koordinuje plánovací aktivity, které souvisejí s obranou naší společné vlasti. Pochopitelně také zpracovává koncepční materiály ad hoc, tedy pro ty případy, kdy to vyžaduje aktuální potřeba obrany státu, a také ministerstvo pochopitelně plní další úkoly pro zabezpečování obrany a řídí Armádu České republiky.

Aby mohlo ministerstvo naplňovat vládou schválené koncepční materiály, je k tomuto nezbytné projednání, a doufám také že schválení, předloženého návrhu zákona. Ten totiž, uvedl to ostatně ve svém úvodním slově i místopředseda vlády a ministr obrany dr. Barták, vychází z nám všem jistě velmi dobře známého vládního usnesení 1194 z 22. října 2007 Transformace resortu ministerstva obrany. A stejně tak tento návrh novely 219/1999 Sb., o ozbrojených silách, naplňuje cíle koncepce výstavby profesionální Armády České republiky a mobilizace ozbrojených sil České republiky.

Mimochodem, tato koncepce spatřila světlo světa v roce 2002, ale byla od té doby několikrát měněna, jak se tak eufemisticky říká, na změněný zdrojový rámec. Prostě armáda od roku 2002 dramaticky získává méně a méně finančních prostředků, a proto se také musí téměř rok co rok přepracovávat koncepce výstavby profesionální Armády České republiky.

Myslím, že je dobré si také uvědomit, že tímto zákonem se provádí ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky. Čili skutečně, zabýváme se velmi významným a důležitým dokumentem.

Zákon upravuje postavení, úkoly a členění ozbrojených sil České republiky, jejich řízení, přípravu a vybavení vojenským materiálem a také možnost používat tento materiál.

Opakovaně byl zákon 219/1999 Sb. měněn. Největší a nejrozsáhlejší úprava tohoto zákona byla provedena v roce 2005 zákonem 546 Sb. a důvodem této velmi rozsáhlé úpravy zákona o ozbrojených silách bylo postupné naplňování oné mnou již zmiňované koncepce výstavby profesionální armády. V této koncepci se pochopitelně uvádějí ony základní povinnosti ozbrojených sil České republiky, tedy plnění mezinárodních smluvních závazků, účast ozbrojených sil na operacích na podporu a udržení míru a účast ozbrojených sil také na záchranných a humanitárních akcích s přihlédnutím k zákonné změně výkonu branné povinnosti.

Uvědomme si prosím, že právě v roce 2005 došlo k zásadní změně - ke zrušení výkonu vojenské základní služby a přechodu k čistě kontraktačnímu charakteru české armády. Dále docházelo právě v souvislosti s touto zásadní přeměnou české armády ke změně doplňování a dislokace ozbrojených sil. Všechny tyto změny si vynutily svěření některých úkolů, především pak v oblasti výcviku vojáků v činné službě. Žádné jiné vojáky už v tuto chvíli naše armáda s výjimkou dobrovolných záloh nemá. Tato změna tedy vyvolala potřebu převést tuto agendu právnickým osobám, které buď zakládá, nebo zřizuje Ministerstvo obrany.

Postupné předávání těchto úkolů v oblasti vojenského výcviku od vojenských útvarů k jednotlivým právnickým osobám zřizovaným, resp. zakládaným Ministerstvem obrany pochopitelně vyvolává také změny v oblasti nakládání s vojenským materiálem, a to jak v oblasti schvalování a prověřování technické způsobilosti vojenské techniky, tak i pochopitelně v oblasti vojenské letecké techniky. Tady došlo k jisté nedokonalosti, především v zákoně o civilním letectví, v zákoně 49/1997 Sb., a právě tato nedokonalost v dikci zákona o vojenském letectví v souvislosti a v souběhu s novelou zákona 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání - došlo k tomu, že ne zcela přesným způsobem byla vymezena v § 1 odst. 2 tohoto zákona. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP