(17.20 hodin)
(pokračuje Šidlo)
Jsem přesvědčen, že tak jak jsme se dostali do úrovně tisku 679 a novely přílohy zákona 361 o jednotlivých přestupcích s bodovým ohodnocením, myslím si, že se vypustily takové ty velmi mírné jednobodové - a já bych také uznával, že velmi zbytečné - postihy, které v tom byly. Myslím si, že vyváženost mezi finančním postihem, pokutou a bodovým ohodnocením nikdy nemůže být dokonalá. Je to vždy úhel pohledu konkrétního nejen účastníka, ale i toho, kdo se může případně podílet na vývoji legislativy nebo přímo v exekutivě, při výkonu a uplatňování tohoto zákona. Vyváženost je citlivá, proto také jednání okolo byla velmi složitá a skutečně se podařilo z bodového ohodnocení dostat všechno, co bylo považováno za nepodstatné.
Navýšení některých hodnot bodových ohodnocení souvisí opět s balíčkem Evropské komise, který řeší bezpečnost silničního provozu a zaměřuje se na čtyři hlavní kritéria. Já si právě myslím, že to, co tady bylo kritizováno, připoutání pásy, používání dětských sedaček, patří k jednomu ze základních bezpečnostních prvků, který je Evropskou komisí a Evropským společenstvím prosazován na všechny úrovně členských států. A bylo by velkou chybou, kdybychom tomu nekladli tak velký důraz, když chceme řešit konkrétně bezpečnost nejen řidičů, kteří v těchto vozidlech po našich komunikacích jezdí.
To je snad prvotní reakce na kolegu Šeicha. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Slova se ujme pan poslanec Karel Kratochvíle, připraví se pan poslanec Jiří Pospíšil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Karel Kratochvíle: Děkuji, pane předsedající. Vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, nebudu mluvit k celému návrhu zákona o silničním provozu. Já jsem se pouze chtěl zaměřit na avízo mého pozměňovacího návrhu, který předkládám. Jedná se o dva body, které by měly zajistit zvýšení bezpečnosti silničního provozu jako takového, hlavně v oblasti toho... Většina z vás jste aktivní řidiči a řídíte i v noci za snížených světelných podmínek a určitě se vám také stalo, že jste s autem najednou potkali v noci chodce, který byl neosvětlený, a říkali jste si teď to bylo jenom o fous. Rád bych, aby chodci, kteří se pohybují po neosvětlených silnicích v noci nebo za snížené viditelnosti, byli označeni reflexním materiálem, aby je řidič, který jede, mohl včas vidět. Myslím si, že to zvýší bezpečnost chodců jako takových, a myslím si, že některým chodcům to i zachrání život.
Druhý můj pozměňovací bod by byl jen krátký. Je to o osobách pohybujících se na zvířeti, že by neměly být mladší 12 let bez dohledu staršího 18 let.
Ještě jednou chci zdůraznit, že tyto pozměňovací návrhy se vztahují ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu hospodářského výboru.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Karlu Kratochvílemu. V obecné rozpravě nyní vystoupí pan poslanec Jiří Pospíšil. Připraví se paní kolegyně Věra Jakubková. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Pospíšil: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, děkuji za udělené slovo. Já jsem původně nechtěl vystupovat, ale poté, co jsem si prostudoval usnesení příslušného výboru, dovolím si vystoupit k jedné z jeho částí, a to k části, kde je snaha zavést nový trestný čin do nově přijatého trestního zákoníku, a to řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění. Zkrátka a dobře, jsme před volbami a je zde celá škála věcí, kterým rozumějí všichni, a mimo jiné to je i snaha novelizovat trestní zákoník. Mimo jiné se zde koncentruje snaha novelizovat trestní zákoník v bodě nového trestného činu řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění. Chci avizovat, že ten paragraf považuji za zvláště nebezpečný, a to nejen v obecné části, že by řízení bez řidičského oprávnění bylo opět trestným činem, ale zvláště ve druhé části, v té kvalifikované části, kde se zcela překrývá kvalifikovaná část s jinými trestnými činy, které zná trestní zákoník. Jinými slovy, a to prosím není názor mne pouze jako politika, ale též tvůrců trestního zákoníku, pana prof. Šámala - pokud přijmeme ten návrh, jak jej předkládá hospodářský výbor, pak výrazně poškozujeme nový trestní zákoník, protože dojde k výrazným nejasnostem a souběhům několika trestných činů. Jinými slovy, určité protiprávní jednání bude současně trestné podle určitého trestného činu a současně trestné též podle tohoto nového trestného činu, podle řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění.
Dámy a pánové, já se to pokusím podrobněji vysvětlit.
Nejprve chci konstatovat, že v rámci předvolební kampaně je zde snaha ukázat jasnou tvrdost a důslednost a řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění vrátit mezi trestné činy. Je to trošku fikce a trošku mě mrzí, že se o tomto návrhu hlouběji a věcněji nebavíme a vůbec neanalyzujeme, jestli samotný postih tohoto nemorálního, špatného a protiprávního jednání skrze přestupkový zákon ve svém konkrétním důsledku není tvrdší pro toho, kdo řídí vozidlo bez řidičského oprávnění, než když takovéto jednání postihujeme jako trestný čin.
Jsou v zásadě dvě možné koncepce. Koncepce, kterou přinesl nový trestní zákoník, to znamená pokud někdo řídí bez řidičského oprávnění, tak páchá přestupek a pak je potrestán orgánem činným v trestním řízení, policistou, přímo poté, co spáchá tento správní delikt, a to buď peněžitou pokutou, a vždy zákazem činnosti. Peněžitá pokuta, která je bezprostředně uložena za takovýto přestupek, mívá podobu často i několika desítek tisíc korun. Ve chvíli, kdy takovéto jednání je trestným činem, pak, dámy a pánové, probíhá samotné trestní řízení, které často trvá měsíce, sankce tedy nepřichází bezprostředně, okamžitě, a většinou trestem bývá podmínka, takzvané podmíněné odsouzení. To znamená faktická újma toho, kdo řídí vozidlo bez řidičského oprávnění, je pouze podmíněné potrestání.
Ročně v České republice je uloženo 30 až 40 tisíc podmíněných trestů. Jejich počet neklesá, ba naopak, dochází k nárůstu. Bohužel, pachatelé si z podmíněných trestů málokdy vezmou poučení. Jinými slovy, výchova podmíněným trestem je velmi diskutabilní. Osobně se domnívám, že výchova výraznou peněžitou sankcí v řádech několika desítek tisíc korun, která přichází bezprostředně po spáchání deliktu, je mnohem tvrdší, výraznější, a ve svém konečném důsledku tedy důslednější.
Já pouze říkám, nebuďme v tomto směru populisté, snažme se situaci analyzovat a položme si otázku, zda pro odstranění a snížení počtu deliktů, kdy občané řídí bez řidičského oprávnění, není vhodnější bezprostřední správní postih a uložení pokuty. Ostatně starý trestní zákoník v posledních několika letech postihoval řízení vozidla bez řidičského oprávnění jako trestný čin. Docházelo k poklesu těchto deliktů? Nedocházelo. V posledních letech buď to číslo bylo stejné v počtu deset až přibližně patnáct tisíc ročně, nebo docházelo k mírnému nárůstu. Tedy trestní represe nikoho bohužel výrazněji neodradila, pokud chtěl páchat trestnou činnost, a statistiky pokles neukazují.
Já jsem připraven se smířit i s tím, že tedy toto případně bude opět vráceno do trestního zákoníku, ale moc bych prosil, abychom přistupovali k novele kodexu s větší obezřetností a s trošku větší odpovědností. Trestní zákoník se rodil několik let, na půdě Sněmovny byl dvakrát projednáván po dobu téměř čtyř let. Jeho okamžitá novelizace, měsíc poté, co je účinný, bez toho, že by se projevily nějaké důsledky nové úpravy, mi připadá jako přílišný hazard se stabilitou právního řádu a nepříliš odpovědné přistupování ke klíčovým kodexům tohoto právního řádu. ***