(16.50 hodin)

 

Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka (hovoří slovensky) Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi ve stručnosti vyjádřit se k právě projednávanému poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon o silničním provozu.

Chtěl bych vám při této příležitosti sdělit, že Ministerstvo dopravy předložený poslanecký návrh dlouhodobě věcně podporovalo a podporuje i další projednávání tohoto tisku, neboť úprava v něm obsažená navazuje na výsledky odborných diskusí v široké expertní skupině, kterou ministerstvo v minulosti zřídilo. Proto též vítáme další posun v projednávání předloženého návrhu, který nyní již přichází do druhého čtení. Ministerstvo dopravy se také aktivně zúčastnilo projednávání uvedeného poslaneckého návrhu novely v hospodářském výboru a podporuje přijetí jím navrženého komplexního pozměňovacího návrhu. V této souvislosti mi dovolte, abych zde poděkoval hospodářskému výboru za aktivní účast při projednávání pozměňovacích návrhů.

Z pozměňovacích návrhů přijatých hospodářským výborem bych chtěl upozornit zejména na nejvýznamnější, a to je návrh řešení omezení možnosti zneužívání institutu takzvané osoby blízké, prostřednictvím kterého se řidiči často snaží vyhnout potrestání za spáchané přestupky. Tisk 679 obsahuje změnu § 10 odstavec 3 zákona o silničním provozu, která volí kontroverzní cestu prolomení ústavního práva na odmítnutí výpovědi. Ministerstvo dopravy v dohodě s Ministerstvem vnitra zde proto podporuje pozměňovací návrh, který jde cestou vymezení obecné odpovědnosti provozovatele vozidla za jeho užívání.

Co se týče ostatních pozměňovacích návrhů podaných k poslaneckému návrhu nyní při projednávání v plénu, je ministerstvo připraveno se k nim konkrétně vyjádřit při třetím čtení návrhu.

V neposlední řadě bych chtěl upozornit na skutečnost, že v minulém roce se na pořad jednání Poslanecké sněmovny dostalo hned několik novel zákona o silničním provozu. V souladu s názorem vyjádřeným hospodářským výborem však Ministerstvo dopravy podporuje další projednávání a přijetí pouze jedné novely tohoto zákona, a to právě sněmovního tisku 679, jak bylo řečeno panem zpravodajem.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi doporučit vám přijmout tisk 679 ve znění pozměňovacích návrhů, které byly schváleny hospodářským výborem. Schválení předložené novely zákona o silničním provozu vyřeší některé zásadní problémy či mezery této právní úpravy a přispěje ke zvýšení bezpečného silničního provozu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi dopravy Gustávu Slamečkovi za jeho vystoupení. Slova se ujme pan poslanec David Šeich, který je druhým přihlášeným do obecné rozpravy, a připraví se pan poslanec Karel Kratochvíle. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec David Šeich: Vážený pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi vyjádřit se k návrhu zákona, který předkládají kolegové poslanci.

Je to již téměř dva a půl roku, co jsme s kolegyní Dundáčkovou pozvali skupinu expertů, sezvali lidi, kteří se zabývají dopravní problematikou z pohledu teoretického i z pohledu praktického. Členkou této expertní skupiny byla kolegyně poslankyně Dundáčková. Pan poslanec Úlehla se připojil také k návrhu zákona a z expertních kolegů to byl pan Huml, který byl dříve příslušníkem Policie České republiky a posléze se zabývá a zabýval dopravní problematikou na úrovni analytické a expertní. Byl to bývalý ředitel Centra dopravního výzkumu, místopředseda Automotoklubu České republiky, bývalý automobilový závodník, který dnes se zabývá prevencí, řada lidí takto širokospektrálně pojatá, skupina lidí z praxe i z teorie. Závěrem té skupiny je návrh zákona, který jsme promítli do praktické podoby a předložili této Poslanecké sněmovně. Je to můj návrh, návrh kolegyně paní poslankyně Dundáčkové a kolegy pana poslance Úlehly. Tento návrh bohužel stále ještě čeká na projednání v prvním čtení a nedostal se na pořad projednávání a uvidíme, jak tento vývoj v tomto funkčním období bude pokračovat.

Řekl bych, že pro české řidiče je to relativně škoda. Jako alternativa je připravován a předložen vládní návrh zákona a je tu návrh zákona z dílny kolegů poslanců napříč politickým spektrem, zejména to členů hospodářského výboru. K tomu návrhu se mi velmi obtížně vyjadřuje, protože v sobě má několik drobných zlepšení pravidel silničního provozu a to bych mu nechtěl upírat, na druhé straně v některých oblastech jde směrem spíše ke zhoršení stávajícího stavu.

Co tedy navrhujeme my v návrhu zákona, který stále v této Poslanecké sněmovně leží a řekl bych ke škodě českých řidičů není projednáván, a co je v tomto návrhu zákona?

Především je tu všeobecná shoda na tom, že situace ohledně takzvané osoby blízké a vymlouvání se na osobu blízkou je situace neudržitelná. Náš návrh zákona, který leží v Poslanecké sněmovně a stále čeká na projednání, řeší problematiku poměrně zajímavým způsobem a poté se k tomu vrátím. Návrh kolegů poslanců - považuji tu část úpravy o osobě blízké právě za jednu z těch problematických oblastí. Zejména návrh kolegů poslanců jde do rozporu s článkem 37 Listiny, to znamená s možností a s právem každého občana chránit sobě blízké osoby před trestním stíháním a v takovémto smyslu možnost odepřít výpověď. Ten návrh zákona prostě přikazuje v rozporu s Listinou a s Ústavou osobu blízkou prozradit. Já si myslím, že i kolegové sami již vědí, že tudy cesta nejde, a je to také věcí vlády, a myslím si, že i kolegové předkládají nějaké návrhy na zlepšení, ale na druhé straně si myslím, že to pořád neupravuje tu situaci tak, aby to bylo v souladu s Ústavou, v souladu s Listinou. Čili cesta, kterou tento návrh jde, to znamená přikázat prozradit osobu blízkou, jde proti Ústavě, proti Listině, kolegové právníci jistě nemohou nesouhlasit s tímto názorem, a je to směr, který není možný.

My předkládáme jinou alternativu. Ta alternativa je, aby ten, kdo chce využít institutu osoby blízké, měl dvě volby, a to pouze u elektronicky zjištěných přestupků, protože tam je ta osoba blízká zneužívána. To znamená pokud nejste zastaveni dopravním policistou, pokud je váš přestupek zjištěn pouze elektronicky a tam využíváte toho, nebo zneužíváte toho institutu osoby blízké, tak v takovém případě, abyste měli dvě možnosti. Dostanete okamžitou peněžitou sankci do výše 2 tisíc korun bez dalšího, bez bodů, a odpovídá automaticky majitel vozidla, to znamená majitel vozidla si peněžitou sankci vyřizuje ve své firmě, vyřizuje ve své rodině, protože on nepochybně ví, kdo to vozidlo řídil. Já myslím, že pouze pokud je vám vozidlo odcizeno, a ten případ myslíme jako výjimku z toho obecného pravidla, tak přece pokud vám vozidlo není odcizeno, tak ve své firmě podle knihy jízd a ve své rodině přece víte, kdo vaše auto řídil. Čili my jdeme touto cestou: okamžitá sankce peněžitá, bez bodů, osoba blízká se neřeší a odpovídá vždy majitel vozidla. Ale máte možnost si vybrat jiný způsob a rozporovat, namítat, že vaše vozidlo řídila osoba blízká, a pak jdete podle stávajícího režimu, tedy s rizikem bodů, s přísným ale prokazováním toho, kdo vozidlo skutečně řídil. Čili je to alternace, máte možnost výběru a samozřejmě tím se nedostáváte do rozporu s Ústavou a s Listinou. Čili buďto si vybíráte okamžitou sankci peněžitou bez bodů, bez dokazování pro majitele vozidla, anebo jdete do sporu, dokazujete, přísně se zjišťuje z kamerových záznamů, z knihy jízd, z GPS, kdo vozidlem jel.

Myslím si, že kolegové také v další oblasti jdou naším směrem. My jsme chtěli zvýšit rychlost na některých rychlostních komunikacích a dálnicích až na 160 km za hodinu. Byli jsme připraveni ke kompromisu 150, který by se dal v Poslanecké sněmovně diskutovat. Já si myslím, že dnes ten stav některých úseků nových komunikací, zdůrazňuji některých, menšího procenta, menší části komunikací, zejména těch nově budovaných, je dnes možné zvýšit při těch současně kvalitnějších vozidlech, kvalitnějších brzdových systémech, prostě dneska to nejsou škodovky 120, jsou to prostě jiná vozidla, která mají jinou schopnost zastavit, ABS systém, brzdění atd., čili na těch některých nových vozovkách podle mě rychlost 150, maximálně 160, je možná. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP