(16.40 hodin)
(pokračuje Zapletal)

Cílem této novely bylo změnit sporná a konfliktní ustanovení, kdy praxe ukazuje, že některá ustanovení tohoto zákona jsou pro zajištění bezpečnosti v dopravě nedostatečná. Jedná se především o precizaci ustanovení, která se týkají přednosti chodců, zamezení zneužívání institutu tzv. osoby blízké, zavedení povinnosti podrobit se psychologickým vyšetřením před návratem řidičského oprávnění při tzv. vybodování nebo např. povinnost policie do pěti dnů informovat přestupce o přestupku. Dále tam byly změny v některých bodových položkách, např. dva body za nepoužití směrových světel při změně směru, vypuštěn je přestupek jízda po tramvajovém pásu, zvýšení bodových položek ze dvou na tři u nepoužití autosedačky, nepoužití bezpečnostního pásu a neoznačení překážky v silničním provozu, a z jednoho bodu na čtyři u neoprávněného používání výstražného modrého majáku a zvukové signalizace, nebo např. zavedení tříměsíční lhůty pro projednání přestupků ve společném řízení, tak aby se řidičům nekumulovaly neprojednané přestupky a na základě jednoho řízení tak nedocházelo k jejich vybodování někdy i účelově.

Vláda ještě pod vedením Mirka Topolánka zaujala k návrhu této novely negativní stanovisko s tím, že novelizace zákona o silničním provozu je sice potřebná, ale žádá dopracování návrhu, a to především v otázkách zneužití tzv. osoby blízké, a to tak, aby řešení tohoto zneužívání nebylo v kolizi s Ústavou České republiky. Následovala rozsáhlá diskuse, a to jak v odborné veřejnosti, tak mezi zákonodárci. Došla celá řada návrhů, změn a podnětů. Hospodářský výbor všechny tyto připomínky a návrhy sjednotil a zpracoval komplexní pozměňovací návrh jako usnesení hospodářského výboru č. 318 ze dne 13. ledna 2010, který vám byl rozeslán jako sněmovní tisk č. 679/2 dne 25. ledna 2010. V tomto usnesení vypíchnu jen pár bodů.

Zpřísňuje se ustanovení týkající se přednosti chodců ještě na cyklisty, rozšiřuje se zákaz předjíždění před křižovatkami o cyklistické přejezdy a upřesnění použití jízdního pruhu pro cyklisty nebo stezky pro cyklisty. Vypouští se rychlost pro osobní vozidla na určitých úsecích na 160 km v hodině. Komplexní návrh hospodářského výboru dále rozšiřuje původní návrh novely o část třetí, která řeší otázku zdokonalování odborné způsobilosti řidičů profesionálů, kteří se při návratu ke své profesi musí zúčastnit povinného školení v rozsahu 35 hodin, a část čtvrtou, která se týká trestního zákoníku a vrací řízení bez řidičského oprávnění pod skutkovou podstatu trestného činu.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, toto je prosím stručný výčet změn, o kterých si myslíme, že jejich vypuštění, upřesnění nebo zpřísnění v praxi povede k větší bezpečnosti na našich silnicích. Z tohoto důvodu vás žádám o podporu této navržené novely, a to ve znění komplexního pozměňovacího návrhu hospodářského výboru. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Cyrilu Zapletalovi a prosím, aby se slova ujal pan zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Karel Šidlo. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo, pane předsedající. Členové vlády, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vám jako zpravodaj hospodářského výboru předložil usnesení hospodářského výboru z 13. ledna 2010 jako číslo 318, které doporučuje Poslanecké sněmovně projednat a schválit tisk 679 ve znění schváleného komplexního pozměňovacího návrhu.

Zástupce předkladatelů podrobně popsal vývoj celého tisku 679, tak jak procházel Sněmovnou. Jeho cesta je poměrně dlouhá, velmi složitá. V podstatě i rok 2009 zaznamenal vlastně dvě úrovně projednávání tohoto tisku. Poprvé tisk byl projednán v prvním čtení v průběhu měsíce června, potom byly termíny na pozměňovací návrhy a projednání hospodářským výborem, což se díky množství pozměňovacích návrhů a úrovni projednávání na jednotlivých odborných úrovních dostalo do druhé části pozměňovacích návrhů a harmonogramu hospodářského výboru, který se potom dostal do podoby schváleného usnesení v komplexním pozměňovacím návrhu.

Je trochu škoda, že tento tisk, nebo tato novela zákona 361/2000 Sb. je projednávána jako poslanecká novela, protože to vytvořilo celý velký prostor, poměrně problematický, k tomu, aby se vyjednaly určité kompromisní podmínky mezi odbornou veřejností, odbornými ministerstvy, a dospěli jsme do stadia komplexního pozměňovacího návrhu.

V závěru mého vystoupení mi dovolte, abych vás požádal, a předsedajícího, o jedno procedurální hlasování. Abychom mohli případně dále projednávat tisk 679 a novelu zákona 361/2000 Sb., je bezpodmínečně nutné, abychom určili správný nosič těchto budoucích změn, a měl by se jím stát komplexní pozměňovací návrh hospodářského výboru. Na ten by se měli soustředit případně kolegové, kteří podali již písemně své pozměňovací návrhy a pravděpodobně se k nim přihlásí v průběhu druhého čtení. Takže abychom věděli a dokázali zvládnout celou proceduru třetího čtení tak, aby vznikla novela zákona v co nejčistší podobě.

Dovolte mi ještě, abych požádal o přihlášení do podrobné rozpravy.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane zpravodaji, vaši připomínku jsem si zaznamenal a budeme o ní hlasovat před zahájením podrobné rozpravy. Ano? To znamená odhlasovat číslo tisku, který bude základem pro podávání pozměňovacích návrhů.

Otevírám nyní obecnou rozpravu. Konstatuji, že v obecné rozpravě mám dvě přihlášky a do podrobné zatím šest. Eviduji samozřejmě pana ministra do obecné rozpravy s přednostním právem, takže budou zatím tři přihlášené v obecné. U paní kolegyně Jakubkové nevím, jestli obecná, nebo podrobná. Do obecné rozpravy. Dobře. Obecná, i podrobná. Dobře.

Nyní tedy v obecné rozpravě vystoupí ministr dopravy vlády České republiky pan Slamečka. Prosím, pane ministře, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP