(15.00 hodin)

 

Poslanec Jan Hamáček: Děkuji. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych po dohodě s panem ministrem zahraničních věcí navrhl pevné zařazení bodu, který je v současné době označen jako bod 32. Jedná se o sněmovní tisk 883, vládní návrh zákona o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci poskytované do zahraničí a o změně souvisejících zákonů. Navrhuji jeho zařazení ve druhém čtení na pátek 29. ledna. Zaznamenal jsem, že kolegyně Horníková a kolega Jandák již navrhovali dva body. Navrhuji tedy, aby to byl třetí bod v pátek 29. ledna. Vzhledem k tomu, že to není kontroverzní návrh, předpokládám, že druhé čtení skončí úspěšně, požádal bych o zařazení třetího čtení tohoto tisku na pátek 5. února jako první bod. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Kratochvíle, připraví se paní poslankyně Zelenková. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Kratochvíle: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, já bych chtěl zařadit vládní návrh zákona tisk 1022, kterým se mění zákon 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů. Je to návrh transformace směrnice Komise 2008/61/ES ze dne 17. června 2008, kterou se stanoví podmínky, na základě kterých lze pro pokusné nebo vědecké účely a pro práci ve šlechtění odrůd dovážet některé škodlivé organismy, rostliny, rostlinné produkty a jiné předměty uvedené v přílohách.

S ohledem na výše uvedené a vzhledem ke vstupu již jmenované směrnice Komise v platnost dnem 8. července 2008 je nezbytné, aby navrhovaná právní úprava nabyla platnosti a účinnosti co nejdříve. Odklad by znamenal setrvání v riziku možného uložení sankcí ze strany Evropské komise, resp. Evropského soudního dvora. Z tohoto důvodu navrhuji, aby Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas se zákonem již v prvním čtení podle ustanovení § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., jednacího řádu. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: To znamená, pane poslanče, že je to prvé čtení tohoto návrhu?

 

Poslanec Karel Kratochvíle: Ano, je to nově zařazený bod.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Zelenková, připraví se pan poslanec Zajíček. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Ladislava Zelenková: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych požádala o pevné zařazení návrhu zákona zastupitelstva Pardubického kraje o přechodu některých věcí z majetku České republiky do majetku Pardubického kraje. Jedná se o sněmovní tisk 775, druhé čtení. Prosila bych o zařazení na středu odpoledne jako další bod po již pevně zařazených bodech. Návrh zdůvodňuji akutní potřebou řešit prostorové možnosti krajského úřadu Pardubického kraje. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí pan poslanec Zajíček, připraví se pan poslanec Bursík. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Tom Zajíček: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych i já přičinil jeden návrh na změnu programu. Žádám vás o to, aby současný bod číslo 7, sněmovní tisk 833, což je změna zákona 137/2006 Sb., vládní návrh zákona o veřejných zakázkách, byl zařazen pevně na úterý příštího týdne, 2. února. Jestli mě paměť nešálí, bylo na toto úterý zařazeno prvních pět bodů, což jsou vratky ze současného programu, takže žádám o zařazení jako šestého bodu. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Bursík, připraví se pan poslanec Pleva. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Bursík: Děkuji pěkně. Vážený pane předsedo, vážený pane premiére, paní a pánové ministři, dámy a pánové, v dohodě s předsedou poslaneckého klubu si dovoluji zdůvodnit návrh na zařazení tisku číslo 999, což je poslanecký návrh poslanců Martina Bursíka, Libora Ambrozka, Kateřiny Konečné a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon o geologických pracích, horní zákon, a dále také zákon o přestupcích.

Důvod, proč jsme se na klubu dohodli, že vystoupím samostatně se zdůvodněním tohoto návrhu zákona, tkví v tom, že se této problematice a konkrétně tomuto zákonu věnuji více nežli tři roky, a protože vláda zcela bezprecedentním způsobem, který bych zde rád Sněmovně popsal, vládní návrh zákona stáhla, resp. vzala zpět, rozhodl jsem se spolu s dalšími poslankyněmi a poslanci předložit Poslanecké sněmovně analogický návrh, který je zjednodušený, má logičtěji postavenou důvodovou zprávu, formou poslaneckého návrhu.

Budu žádat pana předsedu Sněmovny o dvojí hlasování. Jednak o hlasování o zařazení tohoto návrhu zákona do bloku prvních čtení a dále samostatně hlasovat o pevném zařazení tohoto zákona za již pevně zařazené návrhy v prvním čtení.

Na co bych rád upozornil Poslaneckou sněmovnu a také pana premiéra a také nepřítomného pana ministra průmyslu Tošovského, je argumentace zcela vadná, nesprávná, dokonce si troufám říci lživá, kterou si osvojila celá vláda vyjma dvou ministrů nominovaných za Stranu zelených, pana ministra Kocába a Dusíka, na základě které vláda vyslovila nesouhlas s tímto návrhem zákona.

Já vím velmi dobře, jak to chodí. Pan premiér požádá gesčního ministra, aby připravil argumentaci, která se týká konkrétního poslaneckého návrhu, a poté vláda v drahné většině případů tuto argumentaci, to znamená v tomto případě argumentaci Ministerstva průmyslu a obchodu, převezme a zapracuje ji do stanoviska vlády. Problém ovšem je v tom, že vláda převzala argumentaci, která je vystavěna na údajném argumentu, že tento návrh zákona by mohl zásadním způsobem ohrozit naplňování cílů aktualizované energetické koncepce a surovinové politiky státu. Za prvé je potřebné říct, že ani jeden z těchto koncepčních dokumentů doposud nebyl vládou projednán ani schválen, a princip, kdy se vláda odkazuje ve svém negativním stanovisku na doposud neexistující dokumenty, je formálně právně vadný. Za druhé je potřebné říci, že se v tomto stanovisku argumentuje tím, že by mohlo dojít k situaci, kdy schválená poslanecká novela zákona by mohla zamezit naplňování cílů, to znamená možnosti využití uhlí za územně ekologickými limity pro energetické potřeby státu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP