(11.30 hodin)
(pokračuje Dohnal)
Procesní postupy pro každou kontrolu jsou nastaveny zákonem. I vážená Poslanecká sněmovna si pro svá jednací pravidla, která zavazují jenom vás, přijala jednací řád formou zákona. A tady kontrolní výbor hlasy deseti poslanců rozhodl o schválení jakéhosi kontrolního řádu, kterým se ukládají povinnosti třetím osobám, a domníval se, že to je záležitost, která je naprosto normální a v souladu se zákonem. Já nezpochybňuji to, že kontrolní výbor může přijmout usnesení, které bude takové či onaké. Jenom upozorňuji na to, že usnesení kontrolního výboru není zákon a nemůže být pomocí tohoto usnesení ukládána jakákoli povinnost někomu jinému.
Šest poslanců kontrolní skupiny, které tady zmiňoval pan poslanec Ježek, skutečně tento týden přišlo na Nejvyšší kontrolní úřad s tím, že jdou kontrolovat hospodaření Nejvyššího kontrolního úřadu. Stanovisko, které jsem jim písemně předložil, máte k dispozici. Mám tady k dispozici samozřejmě i celý přepis zvukového záznamu tohoto jednání. To jednání jsem já po přivítání a po formalitách zahájil jednoduchou otázkou: Podle jakého zákona, podle jakých pravidel bude při této kontrole postupováno? Jaké mám já povinnosti jako kontrolovaný a jaká mám práva, jaká práva a jaké povinnosti mají kontrolující, tedy skupina poslanců? Ve chvíli, kdy mi bylo sděleno, že to je tento zmíněný kontrolní řád, upozornil jsem je, že tímto kontrolním řádem nemohou mi být ukládány jakékoli povinnosti, a proto tuto kontrolu nepovažuji za kontrolu, ale jenom za jakýsi pokus o to, stavět se do role nejvyšších soudců, kontrolorů nebo nevím čeho. Rozhodně je to postup, který není v souladu se zákonem.
Jestliže tady pan poslanec Ježek mluvil o tom, že jsem namítal neústavnost, není to pravda. Namítal jsem to, že postup kontrolní skupiny není v souladu s žádným zákonem, není upravován, a proto se jím ani nebudu řídit. Nebylo to tedy tak, že jsem namítal neústavnost. Jestliže pan poslance Ježek říká, že jsem tím porušil zákon, ptám se který. Kontrola hospodaření Nejvyššího kontrolního úřadu probíhá každoročně. Pominu roli interního auditu. Ale hospodaření Nejvyššího kontrolního úřadu je každoročně podrobováno i kontrole externím auditorem a výsledky těchto zpráv dostáváte v Poslanecké sněmovně k dispozici. Hospodaření a dodržování zákonných předpisů na Nejvyšším kontrolním úřadu je kontrolováno Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, finančními úřady, úřady práce, Českou správou sociálního zabezpečení. Všechny tyto kontroly mají jasně a dopředu nastavená procesní pravidla, která vyváženým způsobem zahrnují práva a povinnosti kontrolovaných a kontrolujících a tato pravidla jsou vyjádřena v zákonech této země.
Po zkušenostech s prací některých poslanců kontrolního výboru musím trvat na tom, že i v případě kontroly hospodaření Nejvyššího kontrolního úřadu musí být postupováno v souladu se zákony této země. Jestliže jsem při sledování sdělovacích prostředků měl možnost slyšet vyjádření jednoho z představitelů kontrolního výboru o tom, že nemáme-li zákon, který by toto upravoval, měli bychom přiměřeně postupovat podle jiných zákonů, tak chci jenom upozornit na to, že jako v pohádce Byl jednou jeden král si nepřipadám. Myslím si, že v zájmu Poslanecké sněmovny a v zájmu Nejvyššího kontrolního úřadu je, aby jakákoli kontrola také kontrola hospodaření Nejvyššího kontrolního úřadu probíhala jasně, srozumitelně a podle zákonem stanovených pravidel. Pravidel stanovených dopředu, před tou kontrolou.
Já myslím, že v této chvíli své vystoupení ukončím. Trvám na tom, že jsem neporušil žádný zákon této země a že poslanci kontrolního výboru, kteří se pokusili svou argumentací, svým vystupováním ve sdělovacích prostředcích a neustálým opakováním toho, že Nejvyšší kontrolní úřad porušuje zákony této země, že zákony porušuje i jeho prezident, aniž by předložili jediný důkaz k tomu, tak to jsou oni, kteří porušují pověst a narušují důstojnost a nezávislost Nejvyššího kontrolního úřadu. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: To byl František Dohnal, prezident Nejvyššího kontrolního úřadu. Do rozpravy je dále přihlášen pan poslanec Miroslav Kalousek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové jistě jako drtivá většina z vás jsem ve velmi obtížné situaci, protože nemám ani dost informací, ani dost kompetence, abych na jakoukoli z těch věcí si mohl udělat silný právní názor a říci ano, tak to je, a být v těchto věcech arbitrem je vždycky složité, zvlášť tam, kde existuje několik právních výkladů, kde existuje celá řada podezření a kde také planou emoce a píší se novinové články.
Já vůbec nezpochybňuji věty, které zde padly, že medializovaná podezření, nebo podezření, která byla v médiích velmi frekventovaná, škodí Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, jeho pověsti, že pochopitelně škodí i pověsti prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu. Určitě nás všechny mrzí, že tato ústavní instituce se minimálně ve sdělovacích prostředcích dostává občas do tohoto světla. Myslím si, že bychom měli mít stejnou péči o pověst ústavní instituce jménem Poslanecká sněmovna a že bychom neměli riskovat podezření stejně úctyhodné instituce, že snad - a já znovu říkám, to podezření už bylo řečeno, už bylo napsáno, to podezření se nabízí a já o něm vím stejně tolik jako o podezřeních u NKÚ, to znamená nevím. Podezření, zda se tady nejedná spíše o projev osobních animozit nebo o politickou snahu některých politických sil obsadit vedení Nejvyššího kontrolního úřadu.
Pan poslanec Fiala řekl, že by bylo tragickým nedorozuměním se to domnívat. Já také doufám, že se to třeba ukáže jako tragické nedorozumění. Leč historie je plná tragických nedorozumění, která se občas časem pak ukázala jako syrovou skutečností. A já skutečně váhám, jaký zvolit postup, aby se Poslanecká sněmovna tomuto podezření mohla vyhnout.
Jsem-li dobře informován a pokud jsou informace v médiích pravdivé a informace některých kolegů z kontrolního výboru pravdivé, pak s panem prezidentem Dohnalem bylo zahájeno předběžné šetření o tom, zda bude, či nebude obviněn a vyšetřován z podezření z trestného činu porušování povinností při správě cizího majetku. Při vší úctě ke kompetenci a nezávislosti členů kontrolního výboru, mám-li někomu věřit jako autoritativní instituci, která mě bude nějakým způsobem informovat o tom, zda byl, či nebyl porušen zákon, pak jsem náchylný v tomto případě, a také proto, abych odvrátil podezření od ústavní instituce jménem Poslanecká sněmovna, tak jsem náchylný velmi věřit autoritativnímu stanovisku orgánů činných v trestním řízení. Proběhne předběžné šetření a orgány činné v trestním řízení učiní nějaké procesní rozhodnutí. Buď případ odloží, nebo bude pan prezident Dohnal obviněn.
Proto navrhuji a velmi doporučuji, abychom se zbavili té možnosti podezření, že se snažíme něco zpolitizovat již době, kdy toto předběžné šetření platí. Proto dávám procedurální návrh, abychom přerušili jednání tohoto bodu do procesního rozhodnutí orgánů činných v trestním řízení. Prosím, aby se o procedurálním návrhu jak bývá zvykem hlasovalo bez rozpravy.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já samozřejmě tak mohu učinit, jenom oznamuji, že je tady přihláška pana poslance Stanislava Křečka. Ale ta nemění nic na tom, že o vašem návrhu dám bez rozpravy hlasovat. Jen zazvoním, chvilku počkejte, prosím. Odhlásil jsem vás, přihlaste se svými identifikačními kartami, abychom zjistili přesný počet poslanců ve Sněmovně. ***