(15.20 hodin)
(pokračuje Bičík)
Tedy v relativním porovnání je to o 0,476 %. A protože je to návrh poměrně závažný z pohledu zabezpečení prostředků pro žáky a studenty v regionálním školství, chtěl bych ještě upozornit, že při projednávání petice školských odborů Vzděláváním proti krizi v našem partnerském senátním výboru tato horní komora Parlamentu České republiky prostřednictvím tohoto výboru doporučuje, aby tato částka byla schválena.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane poslanče. Pan zpravodaj zváží, zdali váš návrh lze považovat za legislativně technickou úpravu.
Nyní požádám pana poslance Petra Bratského, aby se ujal slova.
Poslanec Petr Bratský: Hezký den přeji. Já bych chtěl jenom říci ještě takové krátké možná snad zamyšlení. V době ekonomických krizí se obvykle vlády zamýšlejí nad tím, jak z toho ven, a hledají řešení, která jsou prorůstová, která jsou do budoucna opřena o to, že veškeré státní prostředky, které můžeme uvolnit mimo administrativních a mandatorních výdajů, by měly směřovat někam do oblastí, které budou vynášet do budoucna více. A můžeme mluvit buď o vzdělanostní společnosti, můžeme mluvit o všech možných dalších efektech ze všech oblastí života společnosti. Já zmíním jenom některé z nich, a možná malý reverz do minulosti, jak se někteří lidé zamýšleli v minulosti, a možná dopady, které tehdy vymysleli a které i směřovaly naši společnost někam dál, a trvalo to třeba několik desetiletí, než se ukázalo, že oni tehdy měli pravdu.
Vezměme např. oblast dopravy. Dnes, před chvílí, někdo vzpomenul jméno pana Bati. Dobře, Baťa byl nepochybně výrazná osobnost naší společnosti za období tzv. první republiky. Vzpomenu několik jeho projektů, které tehdy byly docela nadčasové a které posouvaly Českou republiku někam dál. Vezměme si třeba návrh jeho vodních cest. Někomu se to možná zdá trochu směšné. Proti vodním cestám, upřímně řečeno, jak za doby Bati, za války, po válce za komunistů, ale i za posledních dvacet let se vždycky snesla řada připomínek, ale přiznejme si, že západní část Evropy má vodními cestami protkanou síť a v podstatě to byly cesty, které byly ještě dříve, než byly dálnice a silnice. Ty vznikaly od 16. století a jsou nejlevnějším dopravním spojením v Evropě. V současné době kupodivu řada z nich vůbec nesouvisí s průmyslem, ale souvisí možná s cestovním ruchem, ale to je další součást průmyslu. Země na jih a na západ od České republiky mají obrovské území protkané vodními cestami, a Baťa kdysi vymýšlel kanál, který měl propojit Dunaj, Odru, Nisu a Labe, přičemž na mapě Evropy by vznikla velmi zajímavá síť, která by ten východ Evropy velmi posunula blíž tehdejšímu průmyslu, rozvoji, ale řekněme si z dnešního hlediska, určitě i k turistickému ruchu. Do dnešní doby jsou mnohá místa na mapě České republiky zpochybňována. Některé trasy, které by nenávratně byly ztraceny pro tuto cestu, jsou v pokusech brány v územních plánech jako území pro jiné účely. Můžeme se pobavit o síti dálnic - přeskočím od Bati k jinému tehdejšímu, možná vysoce postavenému činiteli v Německu, který řešil krizi výstavbou dálnic a rychlostních silnic. Dneska je Německo jedna ze zemí, která je vzorem v tom, jakou má obrovskou dálniční síť, a přitom její základ vznikl ještě před druhou světovou válkou. Můžeme se bavit o nákupu pendolin, rychlostních vlaků. My jsme je koupili ve chvíli, kdy jsme ještě neměli uzpůsobené tratě na ty rychlostí. Když postavíte v dráze pendolina jednu stanici, která má výhybku na osmdesát, tak tou stošedesátkou tam dlouho nikdo nepojede. Jestliže základní dopravní síť dálnic, silnic, vodních doprav, leteckých doprav a dalších nebude uzpůsobena na moderní dobu, tak moderní průmysl může zapomenout na efekty, které toto přináší.
Oblast školství. Zajímáme se o mzdy, zajímáme se o postavení našich učitelů, ale kde máme záměr vlády nebo společnosti vedené touto Poslaneckou sněmovnou na investigativní výukové programy? Jak to, že ještě dvacet let po revoluci naše základní a střední školy nemají např. chemii a fyziku pomocí izraelských programů? Jak to, že nemáme biologii ze Spojených států? Jak to, že nemáme zeměpis a dějepis z Velké Británie a matematiku z Ruska? To jsou programy, které běžně využívají základní a střední školy ve vyspělém světě. Nemluvím vůbec o vysokých školách. Včera jsme tady měli dlouhou debatu o vysokoškolském zákonu. Můžeme se pobavit o tom, chceme-li vzdělanostní společnost, jak to, že tato Poslanecká sněmovna se ve svém rozpočtu v době ekonomických krizí nebere např. za program Internet do všech domácností, a místo toho směřuje finance úplně jinam, směřuje je na projídání, na mzdy.
Můžeme se pobavit o zemědělství, o českých farmách. Kde jsou koop prodejny? Kde jsou bioprodejny českého zboží? Jak to, že nechcete směřovat peníze z Evropské unie a investovat peníze ze státního rozpočtu na tyto programy? Co životní prostředí? Ukázalo se, že minulé čistírny byly v malých obcích předimenzované a naopak nedostatečné v těch větších. Jak to, že nechceme čistotu vod? Všichni budeme hledět někam na západ, kde se teď odehrává konference o čistotě ovzduší. A o vody nám nejde? O přírodu v České republice?
A co kultura, ochrana památek? Máme čerpat finanční prostředky z Evropské unie na programy na ochranu památek, a ne na ochranu památek, které jsou spojeny s turistickým ruchem, turistickým ruchem? Turistickým ruchem, který se počítá za další část průmyslu mnoha zemí. Některé země bez turistického ruchu by své HDP mohly zabalit. A mohl bych pokračovat.
Neboli prorůstová opatření, která bychom měli jako národohospodáři dávat do státního rozpočtu, jsme zahodili a vyměníme je za populární nebo populistické projekty na jeden rok. Jaká škoda! Jaká škoda, že ty volby nebyly již letos. My ztratíme rok, my ztratíme ještě více než rok, protože po ten rok by už ta vláda, která by vzešla, musela dělat. Musela by dělat snižování administrativní zátěže, musela by dělat další opatření, musela by dělat reformy veřejných financí a bylo by úplně jedno, která politická strana by vyhrála.
Vy všichni, jak zde sedíte, snad možná vyjma komunistické strany, předpokládám, že ta by se do té vlády možná nedostala, všichni ostatní by dělali reformy. Budeme čekat rok, ale po ten rok my ještě rozdáme další prostředky. Startovací parta bude ještě horší než v letošním roce po těch volbách. My ztrácíme více než rok, vážení přátelé.
A proto já nemohu odpovědně se přihlásit k žádným změnám, které by nastaly oproti tomu, co jsme říkali v prvním čtení našeho rozpočtu. A pevně věřím, že pan ministr financí podpoří moje stanovisko, že prostě není možné zadlužovat ještě více naši zem do příštích voleb, které vytvoří vládu, která bude čekat ještě na ty další volby, na ty podzimní. Nenamlouvejme si, že před podzimními volbami někdo začne dělat nějaká opatření ekonomického rázu, která by ztížila některé skupině obyvatel možná trošku její budget. Řekněme si, že si pěkně počkáme až na ten podzim a za rok se tady sejdeme, já asi mezi vámi možná nebudu, ale vy ostatní někteří se tady sejdete a budete zvažovat a mudrovat nad dalším státním rozpočtem. Ovšem, dámy a pánové, ztratíte rok a ztratíte více než rok, protože ty nůžky se rozevřou.
Děkuji za pozornost. ***