(11.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Paní poslankyně Bohdalová se fakticky hlásí.

 

Poslankyně Vlasta Bohdalová: Vážený pane místopředsedo, vaším prostřednictvím panu kolegovi Plachému: Sociální demokracie zvedla ruku pro Janotův balíček, ale zároveň navrhla podpůrné usnesení, kde žádá vládu, aby ve sféře státních zaměstnanců nesnižovala platy o 4 %. A toto podpůrné usnesení zde bylo přijato.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Grospič se také hlásil fakticky, tuším. Je to tak.

 

Poslanec Stanislav Grospič: Děkuji, pane místopředsedo. Chtěl bych vaším prostřednictvím předřečníkům říci, že ta situace je trochu jiná. Tady se schvaluje odpovědnost mezi pravicí a levicí, ale většina parlamentních stran, které se podílely na vládách od roku 1996, nesou přímou odpovědnost za to, že od roku 1996 jsou rozpočty České republiky trvale deficitní. Jestliže dnes stát není schopen umořovat jistinu, stále platí jenom dluhy, ale není už schopen dostát ani dluhové služby, pak je to vina současných parlamentních stran, které se podílejí na vládě. V tento moment je to vina Občanské demokratické strany i České strany sociálně demokratické, protože tyto vlády ovlivnily sestavení současné pravicové vlády Jana Fischera.

Proto Komunistická strana nehlasovala a nepodporovala jediné opatření z Janotova balíčku. My jsme ukazovali na ten problém státních zaměstnanců, který se vůbec netýká úředníků, ale týká se statisíců lidí ve veřejné správě. A dnes, kdy si tyto dvě strany odsouhlasily Janotův balíček, odsouhlasily základní rámec rozpočtu, tady hrají divadlo před lidmi a snaží se dosáhnout toho, aby byly na platy ve veřejné správě znovu získány finanční prostředky. Chci ale říci, že pro nás jako pro Komunistickou stranu Čech a Moravy je prioritní, aby lidem neklesaly reálné platy a mzdy právě v době hospodářské krize. A celý tento rozpočet je postavený tak, jako byl rozpočet už pro letošní rok, na absurdních číslech a odhadech.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Myslím, že teď mohu udělit slovo řádně přihlášenému poslanci Kalouskovi. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já jsem se během těch faktických poznámek mezitím rozhodl, že nebudu reagovat na vaše vystoupení, protože bych riskoval vaši opětovnou reakci. A toto riziko nepodstoupím, dokud nebudu ujištěn ministryní zdravotnictví, že i poslanec v Poslanecké sněmovně je povinen dodržovat hlukové hygienické normy.

Dovolte ale, abych vzhledem k některým nepřesným výrokům, které zazněly nejen v médiích, a k zjevným nedorozuměním od kolegů jiných politických stran se pokusil ještě jednou vysvětlit, velmi stručně, motivy a důsledky pozměňujícího návrhu, který jsem tady přednesl ve druhém čtení. Je totiž diametrálně odlišný od ostatních pozměňujících návrhů, které finanční krytí hledají v titulech a výdajích obligatorního charakteru, tedy ze zákona povinných mandatorních výdajích, de facto navyšují faktický deficit, o tom nemůže být sporu, a vedle toho v řadě případů také změkčují takzvaný Janotův balíček.

Návrh, který jsem přednesl, toto finanční krytí hledá výlučně ve vládní spotřebě výdajů fakultativní povahy, to znamená snižuje vládní spotřebu, aniž by vytvářel další tlak. Fakticky znamená úsporu vládní spotřeby o 2 mld. a o tyto 2 mld. by byly posíleny rozpočty měst a obcí do 10 tisíc obyvatel.

Co se totiž děje v příjmové základně měst a obcí? Vzhledem k propadům příjmů ze sdílených daní, mnohem větším než mohl očekávat stát, kraje i obce - sice obce dosud, do dnešního dne, nezvyšují příliš dynamicky objem svého zadlužení, protože v minulosti drtivá většina z nich hospodařila lépe než stát, tzn. vytvářela si poměrně značné rezervy v dobách hojných, ale během tohoto roku klesly ony rezervy o více než 30 %. A je zřejmé, že začátkem příštího roku budou dočerpány. Vzroste enormní tlak na zadlužení měst a obcí jednak na zajišťování běžných standardních služeb, které obce svým občanům poskytují, a pak především na kofinancování projektů ať už z Evropské unie nebo z národních zdrojů, neboť cash flow obcí pro toto kofinancování bylo počítáno a předpokládáno v období, kdy obce nemohly s takovýmto propadem příjmů počítat.

Jestliže bude posílena tato příjmová základna o 2 mld., znamená to, že tyto 2 mld. si obce nebudou muset půjčit. Konečný efekt dopadu na veřejné rozpočty je sice teoreticky v nejhorším případě skutečně fiskálně neutrální, ale fakticky znamená pozitivní dopad na deficit veřejných rozpočtů, protože bude znamenat alespoň trochu menší zadlužení soustavy veřejných rozpočtů, než když tento krok neuděláme. Vedle toho samozřejmě zejména malým obcím významným způsobem pomůžeme, protože jejich přístup k úvěrovým zdrojům je mimořádně komplikovaný vzhledem k tomu, že většinou nemají čím úvěr bankám jistit.

Zazněla také výtka, že to je jakýsi rafinovanější medvěd. Prosím, chci opět zdůraznit, že to není pravda. Přece dobře víme, že medvěd je návrh na profinancování konkrétní investiční akce v konkrétní obci s konkrétním názvem a velmi často už i s konkrétním, dopředu známým dodavatelem. (S úsměškem.)

Tento návrh nemá s medvědem vůbec nic společného. Je to návrh na posílení obcí, rozpočtů obcí do výše 517 korun na jednoho obyvatele a týká se 98 % měst a obcí v České republice. Znovu si dovoluji zdůraznit, že v České republice je 6242 obcí a měst a z toho měst a obcí do 10 tisíc je 6111, což je 97,9 %. To nemá s medvědem nic společného. To je prostě pomoc rozpočtům měst a obcí ve výši 98 %.

Nicméně přesto, pokud Poslanecká sněmovna zváží, že ony výdaje ve vládní spotřebě, které navrhujeme snížit, jsou vyšší prioritou než dvoumiliardová pomoc městům a obcím do 10 tisíc obyvatel, budeme to absolutně respektovat a nepřijetí tohoto pozměňujícího návrhu nic nezmění na našem přístupu podpořit návrh rozpočtu Fischerovy vlády. Co ale respektovat nemůžeme, je přijetí pozměňujících návrhů, které na rozdíl od tohoto návrhu, o kterém jsem teď mluvil a znovu vysvětloval, hledají finanční krytí mezi výdaji nikoliv fakultativní, ale obligatorní povahy, tedy fakticky zvyšují deficit a fakticky změkčují takzvaný Janotův balíček. Pokládáme to nejenom za neúnosné z hlediska výše deficitu, z hlediska dodržování elementárních politických dohod, které byly uzavřeny nad Janotovým balíčkem, ale pokládáme to také za neúnosné z hlediska signálu vůči veřejnosti, a to jak domácí, tak zahraniční.

Možná že se mnou teď nebudete souhlasit, ale vsadím cokoliv na to, že jakákoliv politická reprezentace po řádných volbách v roce 2010 bude donucena k rozpočtovým krokům neskonale tvrdším a neskonale neúprosnějším, než jsou poměrně nesmělé, protože musely být průchodné v této Sněmovně, krůčky takzvaného Janotova balíčku. Toto poměrně velmi měkké opatření, které navíc bude zkonzumováno během roku 2010, abychom ještě změkčili, to je naprosto falešný signál o nezbytných rozpočtových krocích, které budeme muset dělat, ať už v jakékoliv politické sestavě v budoucnosti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP