(10.20 hodin)
(pokračuje Janota)

Vedle toho na návrh vlády schválil výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj Parlamentu ČR změnu rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2009, která umožňuje poskytnout z prostředků Státního fondu rozvoje bydlení další pomoc, zdůrazňuji další pomoc v oblasti bydlení v celkové výši 420 mil. korun účelově určenou na - za prvé - opravy a modernizaci bytového fondu formou nízkoúročených úvěrů a dotací podle nařízení vlády č. 396/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Předpoklad je, že v roce 2009 bude z tohoto použito 200 mil. korun. Za druhé, na výstavbu bytů fyzickými osobami formou zvýhodněných úvěrů, na výstavbu bytů podle nařízení vlády č. 396/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů; předpoklad pro rok 2009 je 70 mil. Korun. A za třetí, opravy a rekonstrukce poškozených objektů bydlení formou zvýhodněných úvěrů fyzickým osobám podle nařízení vlády č. 28/2006 Sb; předpoklad v roce 2009 byl 150 mil. korun.

Chci tedy říct, že v žádném případě se nejedná o duplicitu v oblasti bydlení mezi MMR a Státním fondem rozvoje bydlení. Ale toto je gesčně daleko blíže a více parketa pana ministra Vondrušky, tak bych poprosil paní předsedající, aby mu dala slovo, aby tyto věci, které jsem já zevrubně z pohledu ministra financí, který je odpovědný za celkové prostředky rozpočtu, za jejich směrování, za dodržování jejich účelu, čili toto je moje kompetence; ostatní detaily jsou věci Ministerstva pro místní rozvoj, resp. fondu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já také děkuji. Nyní má slovo pan ministr Vondruška.

 

Ministr pro místní rozvoj vlády ČR Rostislav Vondruška Vážená paní předsedající, dámy a pánové, děkuji za slovo. Chtěl bych úvodem říci, že pan poslanec Exner položil písemně celkem sedm otázek, které tematicky jsou si velmi blízké. Myslím si, že jedna věc, která je provazovala, je nejistota, zda částky, kterými se likvidovaly škody na krajském a obecním majetku a které byly poskytovány fyzickým osobám, nebyly nijak ani částečně duplikovány. Tomu odpovídají i písemné odpovědi, protože částky a dotační tituly spolu navzájem velmi úzce souvisí.

Chtěl bych říci, že prostředky, které jsou zajištěny z fondu na popovodňovou pomoc podle sněmovního tisku číslo 898, nejsou zahrnuty v potřebách, které jsou naopak definovány ve sněmovním tisku 904, a naopak. Zcela evidentně při zajišťování zdrojů pro jednotlivé, v uvozovkách, povodňové podpory nedochází k žádné, ani k částečné, duplicitě.

Chtěl bych se ještě zmínit o vysvětlení pojmu obnovy majetku, potažmo bydlení, to znamená bytového fondu, který je v majetku obcí a krajů, ve vztahu ke specifikaci účelu použití prostředků navrhovaným právě dluhopisovým programem, který zmiňoval pan ministr Janota. Pojem výstavba v názvu již výše uvedeného povodňového programu - podpora výstavby obecních nájemních bytů pro občany postižené živelní pohromou - je forma, jakým způsobem vzniká nový byt, a tento pojem není v rozporu s účelem použití finančních prostředků získaných z prodeje dluhopisů. Dotace z tohoto podprogramu je obcím poskytována na výstavbu nájemního bydlení pro občany, kteří v důsledku živelní pohromy přišli o možnost trvale užívat své dosavadní bydlení a nemohou svou bytovou situaci řešit jiným způsobem. Jedná se tam zejména o dva podprogramy. U jednoho se jedná o podporu při zajišťování dočasného náhradního ubytování a dalších souvisejících potřeb vzniklých v důsledku živelní pohromy, a potom se jedná o podprogram podpory výstavby obecních nájemních bytů pro občany postižené živelní pohromou.

Co se týče nejasnosti formulované v otázce, která se týká změny Státního fondu rozvoje bydlení, kdy došlo ke snížení položky úvěry mladým lidem na výstavbu nebo pořízení bydlení ve výši 420 mil. korun, a toto se promítlo do snížení položky č. 6460 pouze ve výši 350 mil. korun. Chtěl bych to tady vysvětlit tím způsobem, že původní výše položky 6460 byla 1,3 mld., což byly investiční úvěry na výstavbu mladým lidem. Tato položka byla zvýšena o 70 mil. právě za účelem povodňových úvěrů na výstavbu bydlení fyzickým osobám a zároveň byla ponížena o 420 mil. právě z původní položky investiční úvěry na výstavbu mladým lidem. Tím docházíme vlastně na konečnou výši položky 950 mil. korun, což je skutečně 350 mil. ponížení oproti původní výši 1,3 mld.

Na podotázku, která tam původně nebyla položena, že ve chvíli, kdy program byl schválen, nevíme poměr mezi úvěry a dotacemi. Je to skutečně tak. Je to způsobeno tím, že povodňové škody náhle vzniknou, stejně tak náhle vznikne potřeba řešit bytovou situaci v obcích a v krajích, stejně tak jako potřeba řešit obnovu krajského majetku a obecního majetku. Prioritou vlády bylo v tuto chvíli poskytnout a zpřístupnit žadatelům finanční prostředky na likvidaci těchto škod, což se podařilo, a záleží potom na žadatelích, což jsou obce a kraje, v jaké struktuře budou skutečně žádat.

Já bych se chtěl panu poslanci Exnerovi omluvit za pozdní dodání, nicméně původně to nebylo, co se týče tabulek, které jsem dal, součástí odpovědi, nicméně jsem si myslel, že když dáme podrobnou strukturu, tzv. brake down jednotlivých finančních titulů, ve kterých se pomoc odehrávala, tak to usnadní pohled na pomoc v tom smyslu, protože skutečně jsou tam uvedeni jednotliví příjemci, ať už jsou to obce nebo fyzické osoby, a že se tam neopakují, tudíž že se nemůže jednat o duplicitní podporu.

Ještě k datu. Položky povodňové pomoci byly poskytovány průběžně od osmého měsíce v podstatě do současnosti. Poslední byly poskytnuty a podepsány včera. Čili není to tak, že položky, které jsou v seznamu, byly všechny poskytnuty, schváleny, podepsány, odeslány ke včerejšímu datu. Pravdou je to, že záleží hodně, poté co vláda zpřístupnila finanční pomoc, na obcích a na krajích, na správcích obecního a krajského majetku, jak rychle se vypořádají s administrativou, která je, ačkoliv není příliš složitá, kterou je potřeba zhotovit pro náš resort, tak abychom peníze mohli uvolnit. Proto také samozřejmě prostředky jsou čerpány průběžně.

Pokud by bylo potřeba ještě nějak detailněji vysvětlit přesuny v rámci rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení, které byly vyvolány povodňovými škodami, tak to mohu ještě písemně také učinit. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já děkuji. Pan poslanec Exner.

 

Poslanec Václav Exner: Páni ministři, já vám děkuji za vaše odpovědi, ale musím konstatovat, že jste mi to moc neusnadnili. Pan ministr Janota znovu odpověděl, že celkové škody byly zmapovány, hejtmany podepsány celkově za 6,8 mld. korun, a zopakoval jejich členění. Z vašich odpovědí vyplývá, že celkové škody musely být výrazně vyšší, protože se nyní prostřednictvím obou dvou způsobů, jak ze státního rozpočtu z položky Ministerstva pro místní rozvoj, tak z fondu rozvoje bydlení, poskytují jenom částečné pomoci na úhrady škod. Já jsem v přípravě informoval oba dva vaše pomocníky, že by pro věc bylo užitečné, kdybyste uvedli aspoň odhad celkových škod, jaké z povodní v roce 2009 byly, protože to se dosud nikde neobjevilo v podkladech, o kterých teď mluvíme, abychom si mohli udělat představu, jak vlastně stát těmi částečnými pomocemi, jak oba dva argumentujete, k věci přispívá. To je první věc. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP