(10.10 hodin)
(pokračuje Exner)

A to ještě bylo potom posíleno ve zvláštní části důvodové zprávy, kde se znovu mluví o finančních prostředcích na likvidaci škod způsobených povodněmi k narušení základních funkcí a konkrétně se mluví o poškození rodinných domů. Ani jedna z těch dvou částí, jak jsem je vyjmenoval, ale nereprezentuje obnovu majetku, i když naprosto správně a nepochybně užitečně se týká odstranění škod po povodních. To je tedy druhý problém, na který jsem se v této souvislosti ptal a snažil jsem se zjistit, jaký je konkrétní stav.

A třetí dílčí problém, který ještě zůstává otevřen, je problém týkající se tentokrát úpravy rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení, kde se hovoří o tom, že z tohoto fondu budou poskytovány jednak úvěry a jednak dotace, a to úvěry a dotace jak fyzickým osobám, tak obcím, buď na opravy a modernizace, nebo na výstavbu bytů, příp. opravy a rekonstrukce poškozených objektů bydlení formou zvýhodněných úvěrů atd. atd. V samotném materiálu, který se týkal problematiky rozpočtu státního fondu, jsme ale měli uvedeny pouze účty 5641, kde se mluví o neinvestičních půjčených prostředcích obcí, 5660, kde se mluví o neinvestičních půjčených prostředcích obyvatelstvu, a 6460, kde se mluví o investičních půjčených prostředcích obyvatelstvu. Já jsem se ptal, kde tedy jsou ty dotace. Na to dostávám odpověď od ministra Vondrušky, že přesun 200 mil. korun z položky 6440, z investičních úvěrů, tedy úvěrů určených na výstavbu bytů mladým manželům, byl proveden ve prospěch společné položky 5641, neinvestiční půjčené prostředky obcím pro zvýhodněné úvěry a dotace. Tedy nejen půjčené prostředky, ale i dotace obcím. Cituje se nařízení vlády. A pan ministr Vondruška mně píše, že předem nelze stanovit podíl úvěrů a dotací na schváleném objemu podpory. V případě, že budou poskytovány dotace, promítne se jejich čerpání na položce 5321 neinvestiční dotace obcím, kde ovšem žádná úprava rozpočtu v tomto směru nebyla navrhována. To není tedy nijak zmíněno v těch podkladových materiálech a snad to je nějakou vnitřní věcí úpravy rozpočtu státního fondu, s tím, že se provede snad nějaký následný převod při ukončení příslušných akcí.

Tady se ptám, jaká jsou tedy pravidla. Jestliže se něco v rozpočtu schválí na úvěr, jak se z toho může potom stát následně dotace? Také to vypadá tak, že žádné dotace do té doby, kdy jsem dostal odpovědi, nebyly poskytnuty. Dnes jsem dostal podklad o čerpání prostředků na Ministerstvu pro místní rozvoj, za který děkuji. Dostal jsem ho ale těsně před zahájením jednání o této věci, takže jsem se bohužel nemohl sám nějak podrobněji v tomto materiálu rozebrat.

Musím ale konstatovat, že jestli celá věc přispěla k tomu, že ve 36 případech v těch tabulkách, které jsem dostal, byly příslušné prostředky obcím poskytnuty předevčírem a včera, pak je tedy velice dobře, že se touto problematikou také z tohoto pohledu zabýváme. Buď je to náhoda, nebo pokud to snad přece jenom přispělo k zrychlení poskytnutí těchto prostředků, je celá ta záležitost dobrá.

Děkuji oběma pánům ministrům za odpovědi v jiných částech mých otázek v interpelaci, kde na základě toho, co mně napsali, si myslím, že věc je definitivně vyjasněna. Pokud jde ale o ty otázky, o kterých jsem se teď zmínil, tak prosím, jestli by mohly být v průběhu rozpravy nyní ještě upřesněny.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji, pane poslanče. Než dám slovo dalším diskutujícím v této rozpravě, oznamuji, že pan kolega Vojíř má náhradní kartu 34.

Kdo si přeje z pánů ministrů vystoupit? Pan ministr financí Eduard Janota. Máte slovo, pane ministře.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já jsem upřímně rád, že interpelace tohoto typu tady je, že je mezi poslanci zájem vědět, jak vláda utratila prostředky v souvislosti s povodněmi. To považuji za velmi správné.

Chci potvrdit slova pana poslance Exnera prostřednictvím předsedající, že vláda konala, rychle a aktivně problém řešila a že i hejtmani, na jejichž bedrech mnohé záleželo v souvislosti s povodněmi, tuto činnost vlády velmi pozitivně takto hodnotili.

Co se týče konkrétních věcí. Já jenom potvrdím to, že jsme se opravdu řídili zákonem č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území, a že koordinátorem těchto věcí byl z logiky věci a z dikce zákona pan ministr Vondruška. Já jenom potvrdím, že škody byly zmapovány, projednány a hejtmany vlastnoručně podepsány na celkovou výši 6,8 mld. korun a že vláda přijala usnesení a byla přijata novela zákona o emisi dluhopisů ve výši 7 mld. korun. Ten rozdíl představoval jakousi rezervu, kdyby náhodou došlo k nějakým věcem, které se nepodařilo postihnout v prvním šetření.

Co se týče prostředků, tak z těch 7 mld. - já to jenom velmi stručně shrnu, pak požádám paní předsedající, aby dala slovo panu ministru Vondruškovi, protože ty otázky jsou velice detailní a spadají do jeho výsostné kompetence - tedy ze 7 mld. bylo vyčleněno, nebo resp. ze 6,8 mld., chcete-li, připadají na Ministerstvo pro místní rozvoj cca 4 mld. V tom je 3,6 mld. korun na obnovu krajského a obecního majetku. Čili obnova krajského a obecního majetku. Program Ministerstva pro místní rozvoj č. 217117. To za prvé. Za druhé. 441,7 mil. korun bylo poskytnuto na obnovu bydlení. Zase program Ministerstva pro místní rozvoj č. 117510. A konečně zbylých 35,8 mil. korun na demolice objektů narušených povodněmi podle nařízení vlády č. 394/2002 a č. 395/2002.

Ke zmiňované části bydlení v interpelaci uvádím, že 441,7 mil. korun, jak jsem se zmínil, je určeno na obnovu bydlení v postižených krajích v působnosti Ministerstva pro místní rozvoj a spadá to, jak jsem již říkal, do programu č. 117510. Tento program má podprogramy. Z těchto 441,7 mil. korun je součástí podprogramu č. 117517 na podporu při zajišťování dočasného náhradního ubytování a dalších souvisejících potřeb v důsledku povodně v roce 2009, tzn. jde o dočasné hrazení ubytování osob, obnovu základních funkcí domácnosti, částka ve výši 95,5 mil. Korun. Za druhé, v rámci podprogramu 117516 na podporu výstavby obecních nájemních bytů pro občany, kteří ztratili střechu nad hlavou, je částka 346,2 mil. korun. Obě tyto podpory jsou poskytovány obcím, u nichž došlo k postižení povodněmi. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP