(9.20 hodin)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pan poslanec Kováčik.
Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo. Paní předsedající, paní a pánové, dovolte mi stručně reagovat. Nejde o žádnou flexibilitu, ale jsme lidé, jsme lidé omylní, zejména v této době předvánoční, kdy už mnozí myslíme na duchovnější věci, než je například to, aby se včasným projednáním onoho bodu zabránilo přesunu finančních prostředků například ve prospěch sociálních služeb.
Já se ještě jednou omlouvám, že jsem způsobil tento zmatek. Byla to moje vina, nicméně teď je vše v pořádku. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Můžeme se vrátit k první odpovědi na písemnou interpelaci. Rozprava je otevřena, slovo má pan poslanec Němec.
Poslanec Pavel Němec: Vážená paní předsedající, pane premiére, členové vlády, kolegyně a kolegové, rád bych se ve svém vystoupení zaměřil na otázku provozování internetových forem hazardních her v České republice. Nejprve mi však dovolte krátce se vyjádřit k nedávným spekulacím některých médií k otázce možného střetu zájmů mé osoby, pokud jde o téma regulace hazardních her, kterému se dlouhodobě odborně věnuji.
Na stránkách některých médií se objevila informace o tom, že tím, jak se dlouhodobě věnuji problematice regulace sázkových her, jsem vlastně ve střetu zájmů. Jsem prý poslancem, který se ve Sněmovně výrazně angažuje při prosazování loterijního zákona, což činím především formou interpelací na ministra financí a premiéra. V uvozovkách na vrub je mi přičítáno i spoluautorství návrhu novely zákony o loteriích, který má umožnit obcím regulovat nekontrolovatelný hazard. Podotýkám, že se jedná o návrh ČSSD, neboť ve Sněmovně dnes čekají na projednání celkem čtyři návrhy novelizace zákona o loteriích. Ve střetu zájmů prý mohu být podle některých novinářů i proto, že v současnosti mám vlastní advokátní kancelář a zastupuji obce ve sporech s Ministerstvem financí. Konečně za zmínku k možnému střetu stojí prý i to, že jsem v minulosti stál v čele státního dozoru nad sázkovými hrami a loteriemi na Ministerstvu financí.
Spekulace ohledně mého možného střetu zájmů zásadně odmítám. Ve vztahu k regulaci hazardních her nemám osobní zájem, regulaci sázkových her se věnuji po odborné stránce. Mezi lety 2005 a 2006 jsem šéfoval státnímu dozoru nad sázkovými hrami a loteriemi, práci na tomto úseku jsem musel ukončit po svém odvolání tehdejším ministrem financí Tlustým. Důvodem odvolání byla zřejmě právě má snaha výrazně omezit podmínky pro provozování hazardních her, konkrétně videoloterijních terminálů. Řádově několik desítek hodin před přijetím příslušných opatření jsem byl z funkce odvolán.
Sázkovým hrám se věnuji i jako advokát. Je pravdou, že poskytuji různé konzultace, zastupuji obce v různých řízeních, kromě jiného i ve sporech s Ministerstvem financí, které tvrdošíjně odmítá uznat oprávněné nároky obcí v oblasti regulace sázkových her. Odborně jsem se podílel i na přípravě senátního návrhu novely zákony o loteriích. Jsem také členem legislativní komise předsednictva Svazu měst a obcí a i zde se věnuji mimo jiné regulaci sázkových her. Účastnil jsem se veřejné diskuse organizované společností Ernst & Young v objednávce Ministerstva financí k novému hernímu zákonu, opět jako zástupce komunální sféry, a byl jsem přítomen i na semináři k aktuálním tématům týkajícím se hazardních her, který byl konán zde na půdě Poslanecké sněmovny pod záštitou podvýboru pro finanční trhy a loterie. Komunikuji s Ministerstvem financí, s obcemi, nevyhýbám se ani diskusi s provozovateli sázkových her.
Trvám na tom, že jsem zákon o střetu zájmů neporušil. Zákon stanoví povinnost poslance oznámit svůj poměr k projednávané věci, jestliže se zřetelem k výsledku projednání věci by mu mohla vzniknout osobní výhoda nebo újma anebo má-li na věci jiný osobní zájem; to neplatí, jde-li jinak o prospěch či zájem obecně zřejmý. Příslušné oznámení pak je poslanec povinen podat ústně v průběhu jednání, nejpozději však předtím, než se přistoupí k hlasování. Na půdě Sněmovny se dosud o žádné podobě zákona o loteriích věcně nehlasovalo, vyjma tedy procedurálních hlasování, hlasování neproběhlo ani u žádné z mých interpelací. A i kdyby proběhlo, myslím si, že můj odborný zájem v oblasti regulace sázkových her je dostatečně veřejně známý a píši o něm i na svých webových stránkách poměrně podrobně. Že by mi snad mohla zpřísněním podmínek regulace hazardních her novelizací zákona vzniknout osobní výhoda nebo újma, to rozhodně odmítám a považuji to za absurdní. Ve stejném duchu odmítám střet zájmů v situaci, kdy využívám svého práva na podání ústní či písemné interpelace týkající se regulace hazardních her.
Pokud bychom přijali takto absurdní chápání jinak tolik potřebného institutu střetu zájmů, pak by jistě ve střetu zájmů byl například každý poslanec, který nedávno hlasoval o snížení svého platu. Takovým hlasováním mohla leckterému poslanci vzniknout újma a měl by to Sněmovně podle zákona oznámit. Jistě cítíte, jak je celá tato argumentace přitažená za vlasy.
A nyní tedy k podstatě problému. Dne 1. října t. r. jsem se obrátil s písemnou interpelací na ministra financí ve věci postupu Ministerstva financí v oblasti internetového sázení. Obsahově se interpelace týkala především problému nabídky sázení na internetových serverech provozovaných zahraničními sázkovými subjekty. Jedná se o společnosti, které nemají k provozování sázkových her v České republice povolení a které neodvádějí do veřejných rozpočtů žádné povinné platby, jako je tomu u českých sázkových společností. Náš stát tak každoročně přichází o desítky až stovky milionů korun, které by měly být odvedeny do veřejných rozpočtů.
Masovým rozšířením internetového hazardu se také nekontrolovatelně šíří nabídka hazardních her ke všem skupinám obyvatelstva, včetně mladistvých a žen, když tyto skupiny obyvatelstva nepatří mezi tradiční hráče, hazard se stává přístupným z domácností. Je tím porušen základní princip regulace hazardních her, a sice princip omezení nadměrné nabídky sázkových her. Obyvatelstvo je vystaveno sázkovým příležitostem doslova na každém kroku, což zvyšuje riziko vzniku sociálních problémů včetně hráčské závislosti.
Mám za to, že Ministerstvo financí má i za současné zákonné úpravy možnost zabránit zahraničním společnostem podnikajícím dnes na našem území bez platného povolení v nabízení svých služeb v oblasti hazardu. Ve své interpelaci jsem ministra financí upozornil na rozsudek, který dne 8. září 2009 přijal Evropský soudní dvůr ve věci C - 42/07 Liga Portuguesa de Futebol Profissional (CA/LPFP) a Baw International Ltd proti Departamento de Jogos da Santa Casa da Misericórdia de Lisboa. Tímto rozsudkem dal Evropský soudní dvůr členským státům Evropské unie důležitý nástroj pro boj s provozovateli nepovoleného internetového sázení. Soud konstatoval, že článek 49 Evropské smlouvy nebrání takové právní úpravě členského státu, která hospodářským subjektům, jako je například společnost Bwin International Ltd, usazeným v jiných členských státech, v nichž legálně poskytují obdobné služby, zakazuje nabízet hazardní hry prostřednictvím internetu na území uvedeného členského státu.
Dnešní zákon o loteriích sice výslovně nezakazuje provozování sázkových her po internetu, v řadě svých ustanovení ale fakticky dálkové neboli distanční formy hazardu vylučuje. Činí tak především z důvodu ochrany mladistvých a veřejného pořádku obecně. Je totiž zřejmé, že zákon o loteriích není a nemá být normou umožňující nekontrolovatelný rozvoj hazardních her, resp. masové rozšíření nabídky sázení. Proti tomuto duchu zákona dnes stojí právě provozovatelé sázení na internetu, s nimiž ministerstvo podle mého názoru nebojuje, když na potírání nepovolených druhů sázení totálně rezignovalo. Vždyť i tolik kontroverzní krok, kterým bylo povolení kurzového sázení po internetu několika českým subjektům v závěru roku 2008, a za tento krok je přímo osobně odpovědný tehdejší ministr financí Kalousek, byl učiněn vlastně proto, že si naše ministerstvo nevědělo rady s hrami nabízenými českým hráčům ze strany zahraničních sázkových kanceláří bez platného povolení vydaného na našem území.
V textu své interpelace jsem na ministra financí vznesl konkrétní dotazy. Ptal jsem se zejména na to, jaké konkrétní kroky Ministerstvo financí podniklo a ještě podnikne pro jasný zákaz nepovoleného internetového sázení. A jaká byla odpověď pana ministra financí? Cituji: "Vážený pane poslanče, pochopitelně jsem dobře obeznámen s rozsudkem Evropského soudního dvora ze dne 8. září 2009, který dává členským státům Evropské unie důležitý nástroj pro boj s provozovateli nepovoleného internetového sázení. ***