(9.30 hodin)
(pokračuje Němec)

Toto rozhodnutí má přímý dopad na snahy Ministerstva financí zabránit nezákonnému provozování internetového sázení zahraničními subjekty na našem území. Ministerstvo financí v současné době připravuje řešení inkriminovaného problému legislativní cestou, a to v nové úpravě sázkových a jiných podobných her, která již bude explicitně upravovat podmínky provozování her dálkovým způsobem a stanoví, že provozovatelem jakékoli hry bude moci být výlučně osoba se sídlem v České republice, která je držitelem oprávnění k této činnosti. Do doby, než bude platit nový zákon, by Ministerstvo financí mohlo jít cestou nových trestních oznámení na zahraniční firmy při využití argumentace výše uvedeným rozsudkem Evropského soudního dvora." Tolik citace z odpovědi na interpelaci.

Vážený pane ministře, chci se tedy zeptat, zda již byla podána příslušná trestní oznámení, na jaké zahraniční subjekty a jaké má k průběhu jednotlivých řešení ministerstvo informace. Dále se chci zeptat, zda hodlá Ministerstvo financí zakročit i proti správcům webových stránek umožňujících provoz internetového sázení, včetně reklamy na tyto hry. Hodlá Ministerstvo financí tolerovat finanční převody na hráčská konta realizovaná prostřednictvím českých bank? Jak je možné, že i na obrazovkách českých televizních stanic lze dnes najít reklamy na nepovolené sázení provozované zahraničními subjekty? Povolilo Ministerstvo financí například turnaj v pokeru vysílaný na TV Nova pod názvem VIP Poker Show? Pokud ne, obrátilo se Ministerstvo financí v této věci na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání? Dále se chci zeptat, zda ve věcném záměru zákona upravujícího hazardní hry počítá Ministerstvo financí se zákazem dálkových forem hazardu nebo s jejich povolením. Dále se chci zeptat, zda některý ze zahraničních subjektů požádal Ministerstvo financí o vydání povolení k provozování sázkových her na našem území.

Tolik prozatím úvodem. Podle reakce pana ministra financí zvážím podání návrhu na přijetí usnesení k této interpelaci. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane poslanče. Kdo další si přeje vystoupit v této rozpravě? Pan ministr financí Eduard Janota. Vážený pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji. Dámy a pánové, pan poslanec, prostřednictvím předsedající, tady sám zrekapituloval své byznysové i koníčkové zájmy, spojené s problematikou loterií. To jsem rád. To za prvé.

Za druhé, zřejmě nemá nic jiného na práci, než mě pětkrát interpelovat za dobu asi pěti měsíců.

Za třetí, ví, že mým úsilím je snaha provést úpravu, změnu, protože slovo novela nestačí, zákona o loteriích, a tak to činím. Zákon, jeho věcný záměr, je ve vnějším připomínkovém řízení a má tři cíle: 1. zvýšit pravomoci obcí o rozhodování, zda budou, či nebudou povoleny zejména videoterminály, protože toto je oblast, která trápí, 2. obce budou mít vyšší podíl nejen na rozhodování, ale i na inkasu příjmů z tohoto byznysu, 3. abychom přijali velmi účinná opatření, která se týkají negativního vlivu tohoto byznysu na mládež v souvislosti s kriminalitou apod.

To jenom obecně.

Co se týče konkrétní interpelace, já jsem odpověděl panu poslanci dopisem ze dne, myslím, že to bylo 20. října, a jsem teď pochopitelně připraven reagovat na jeho dotazy.

Za poslední, vím, že existují minimálně čtyři návrhy, senátní, sociálně demokratický - rovná se pan Němec, potom je tady ještě návrh města Prahy a věcný návrh Ministerstva financí. Já jsem rád, že mnohé pasáže ze sociálně demokratického návrhu jsou jako by z oka vypadly z věcného záměru. Jsem tomu opravdu velmi rád, že takto spolupracujeme, protože patrně máme stejný cíl. To jen na úvod.

Co se týče této věci, vy se mě ptáte, jestli znám rozsudek tzv. Liga Portuguesa. Pochopitelně, psal jsem vám, že jsem s tím seznámen. Na otázky, které jste mi položil, se pokusím reagovat.

Chci říci, a vy to koneckonců sám uvádíte, že stávající zákon o loteriích v podstatě blíže nespecifikuje ani neupravuje provozování sázkových her prostřednictvím internetu. Tohoto postupu využil řekněme i můj předchůdce pan Miroslav Kalousek, když povolil toto sázení. V podstatě tento stávající loterijní zákon je koncipován na principu hry osob mladších 18 let a na fyzické přítomnosti hráče při realizaci sázky v prostorách, které byly k tomuto účelu povolujícím orgánem schváleny a kde je možno ověřit věk hráče na základě předložení průkazu totožnosti. V tom se asi shodneme. Ministerstvo financí proto nepovoluje provozovat prostřednictvím internetu hry, které jsou v loterijním zákoně výslovně v části první až čtvrté upraveny a svou podstatou založeny na výše zmíněném principu. Jedná se o klasické hry, jakými jsou loterie, výherní hrací přístroje, kursové sázky, sázkové hry v kasinu. Loterijní zákon však zmocňuje Ministerstvo financí v ustanovení § 50 odst. 3 povolit také hry, které nejsou v tomto zákoně výslovně definovány a upraveny, s tím, že při jejich povolování postupuje pouze přiměřeně podle části první a čtvrté loterijního zákona a v povolení podrobně stanoví všechny podmínky provozování. To je vše, co už jsem vám psal v dopise, já to jen pro poslance tady opakuji.

Musím s vámi souhlasit v tom, že v České republice již řadu let nelegálně nabízejí zahraniční firmy provozování klasických hazardních her prostřednictvím internetu. Ano, souhlasím s tím, děje se to. Odvolávají se na oprávnění, která mají vydaná jejich domovskými státy, a zejména na princip svobody poskytování služeb zakotvený ve smlouvě o přistoupení k Evropské unii. To podotýkám. Vzhledem k tomu, že tyto firmy konají v České republice nezákonně z pohledu naší legislativy, podalo vůči nim Ministerstvo financí, a to vy dobře víte, již v letech 2005 a 2006 několik trestních oznámení. Všechna trestní oznámení však byla orgány činnými v trestním řízení zastavena a nedovolené činnosti zahraničních subjektů se tak nepodařilo účinně zabránit.

Především z důvodu reakce na výše uvedenou nelegální činnost zahraničních subjektů a na snahu narovnat postavení českých provozovatelů proti zahraničním využilo Ministerstvo financí koncem loňského roku zmíněné zmocnění v § 50 odst. 3 loterijního zákona a rozhodlo povolit pěti domácím provozovatelům provozovat prostřednictvím internetu specifickou kursovou sázku s tím, že princip zákazu hry osob mladších 18 let bude zajištěn mnou zmiňovanou povinnou registrací potenciálních hráčů v kamenných pobočkách provozovatele, kde bude na základě průkazu totožnosti ověřen jejich věk a poté jim bude přiděleno uživatelské jméno a heslo, bez jehož zadání do PC nemohou realizovat své sázky.

Zastávám názor, že tento názor byl nezbytný a za dané situace byl jediným možným řešením. Proto jsme se rozhodli mimo jiné provést komplexní novelu, jak jsem se o tom zmiňoval. Znovu zdůrazňuji, tato novela je ve vnějším připomínkovém řízení, myslím věcný záměr, a já věřím, že nejpozději do konce února bude předložen tento věcný návrh na jednání vlády. Proč věcný návrh? Protože tak mi to vlastně doporučila Legislativní rada vlády. Legislativní rada vlády nesouhlasila s tím, abychom rovnou zpracovávali paragrafované znění. To je další důvod, proč se tento problém protahuje.

Chci pana poslance ujistit, že jsem seznámen s rozsudkem Evropského soudního dvora, který je nepochybně přínosným dokumentem pro potírání nelegálního působení zahraničních provozovatelů v České republice, a rovněž cenným právním argumentem pro přípravu nové právní úpravy. My chceme tento problém řešit legitimně legislativní cestou, a to v nové právní úpravě, o které jsem se již zmínil. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP