(10.00 hodin)
(pokračuje Bičík)
Jak to bude alespoň v rámci této kapitoly s financováním výzkumu a vývoje, už jsem naznačil. My budeme mimo jiné projednávat také návrh doprovodného usnesení k financování institucionálních výdajů Akademie věd České republiky na léta 2011 a 2012. K části vládního prohlášení týkajícího se podpory sportu a tělovýchovy jenom podotýkám, že neexistence "medvěda" podstatně omezí podporu státu do sportovních investic, že na to doplatí zejména malé obce a sportovní občanská sdružení. A dále, že navržených 157 mil. korun na dotace na údržbu a provoz sportovních zařízení je v jasném rozporu s tou částí programového prohlášení, která hovoří, a zase budu citovat, "o pokračování ve vytváření podmínek pro dobrovolné aktivity sportovního prostředí".
K péči státu o volný čas dětí a mládeže. Programové prohlášení o tom decentně pomlčelo. Snad vás tedy bude zajímat, že v příštím roce to v investicích, tedy kapitálových výdajích i běžných výdajích, spraví 233 mil. korun, a to včetně nenápadného přesunu v oblasti organizace soutěží a přehlídek dětských a mládežnických aktivit, kterého si málokdo všimne.
Na závěr, když už jsem s tím začal, mi dovolte alespoň stručné shrnutí plnění dalších závazků z programového prohlášení, neboť s rozpočtem úzce souvisejí.
Tedy pokračování v reformě vysokých škol. Popravdě řečeno, s výjimkou kauzy Plzeň, a promiňte mi tu uštěpačnost, není pozorovatelné. Složení před 14 dny jmenované komise jako by téměř dávalo záruky, že výsledkem její práce bude to, co už akademická obec odmítla.
Dokončení návrhu reformy výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. Sami můžete zhodnotit, k jakému posunu došlo od jara, kdy tady prošla novela příslušného zákona, o jak velký kus a jakým směrem jsme tedy postoupili, a ty méně nebo jednostranně informované prosím, aby navázali kontakt například s iniciativou Věda žije.
Jisté zjednodušení procesů vedoucích k využití prostředků Evropské unie. Zde pokrok existuje a my připravované opatření na přechodnou dobu podpoříme, i když z perspektivního hlediska může po uplynutí plánovacího období Evropské unie a po "zavření kohoutků" nastat velký problém.
Projekty zaměřené na podporu učitelů. Ty jsme sice zatím neviděli, myslím však, že by za některý z nich mohla vláda pokládat, a tedy i podpořit, některé z pozměňovacích návrhů, které k této kapitole dnes zazněly nebo ještě zazní.
A zbývá, tuším, pečlivé sledování čerpání prostředků operačních programů, nebo přesněji toho operačního programu s nepřesně uvedeným názvem. Musím říci, že také já pečlivě sleduji čerpání prostředků z OP Výzkum a vývoj pro inovace, a vzpomínám si v této situaci na legraci, kterou si svého času užívali zaměstnanci Československých státních drah, když na povinně vyplňovanou a odevzdávanou hlášenku pečlivě zapisovali: není co hlásit. Teprve v minulém týdnu totiž byly schváleny první čtyři projekty a u věcného plnění je a ještě pěknou řádku týdnů bude nula.
Čili jaký k tomu učinit závěr? Dosavadní faktická realizace cílů stanovených ve vládním programovém prohlášení s tím původním horizontem a návrh finančního zabezpečení jak běžného chodu resortu, tak další realizace prodlouženého plnění programového prohlášení a činnosti nové vlády až do voleb do Poslanecké sněmovny nepokládám za dostatečné, a to ani v současných složitých ekonomických podmínkách. Prosím vás proto, kolegyně a kolegové, abyste v hlasování podpořili návrhy, které se situaci pokusí alespoň částečně zlepšit.
A dovolte mi ještě dvě věty k návrhu střednědobých výdajových rámců, protože to s tím souvisí. Ty totiž ukazují, jakým směrem by se měl v nejbližších dvou letech ubírat další vývoj. Pokud se někdo domnívá, že, a zase to řeknu v uvozovkách, "přidušení resortu" je dočasnou reakcí na nepříznivý stav ekonomiky, měl by vědět, že výdajové rámce resortu na další dva roky žádný signál prioritního postavení nedávají, naopak mohu dovodit, že relativně dojde k dalšímu poklesu.
Kdo tedy slova o perspektivnosti a výhodnosti investic do vzdělání, vědy, výzkum, rozvoje moderních technologií myslí vážně, nemůže pro rozpočet ani pro střednědobý výhled v této podobně zvednout ruku. Pokud ji zvedne, jsou jeho proklamace jen šidítkem pro veřejnost.
Kolegyně a kolegové, v podstatě jsem i zdůvodnil pozměňovací návrhy, ke kterým se teď oficiálně hlásím. Prosím, abyste je vzali na vědomí. Byly vám rozdány do lavic a já jeden tiskopis těchto pozměňovacích návrhů odevzdám panu ministru financí a zpravodaji. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, a nyní prosím Pavla Ploce. Připraví se Zdeněk Škromach.
Poslanec Pavel Ploc: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovoluji si podat pozměňovací návrh ke státnímu rozpočtu na rok 2010. Tento pozměňovací návrh vám byl rozdán již do poslaneckých lavic. Jedná se o přesun financí v kapitole 333 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, a to v programu 233510 snížit výdaje na investice z 620 mil. korun o 100 mil. korun a o tuto částku navýšit v programu 7 Údržba a provoz sportovních zařízení ze 157 mil. korun na 257 mil. korun.
Mé stručné zdůvodnění. Na jedné straně loterijní společnost Sazka neplní své závazky vůči sportovnímu prostředí, plýtvá se penězi z veřejných rozpočtů, a to při Mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci a nezodpovědnou olympijskou kandidaturou Prahy. Na straně druhé nám chátrají a omezují provoz sportoviště, a to především v oblastech, kde je mizivá možnost sehnat sponzorské prostředky. Náš stát již nainvestoval velké množství finančních prostředků do rozvoje sportovní infrastruktury a bylo by naší velkou nezodpovědností o některá tato funkční sportoviště přijít.
Vím, že řešení pomocí tohoto pozměňovacího návrhu není systémové, ale v současné době jediné možné. Aby v budoucnu k takovým excesům v oblasti sportu nedocházelo, je nezbytně nutné konečně přijmout koncepci státní politiky rozvoje sportu v České republice, která neexistuje od roku 2006, a novelu loterijního zákona, která bude obdobná zákonům o loteriích ve starých členských státech Evropské unie a přinese větší množství finančních prostředků na veřejně prospěšnou činnost včetně sportu.
Děkuji za pozornost a vaší podporu.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, tak to byl Pavel Ploc. A teď bych požádal v pořadí - vystoupit by měl poslanec Zdeněk Škromach a připraví se Bohuslav Sobotka. Slovo má poslanec Zdeněk Škromach.
Poslanec Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dámy a pánové, dovolte, abych se vyjádřil k jedné části státního rozpočtu, která se týká hlavně financování sociálních služeb a - (Vypnutý mikrofon.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Nevím, jak je to možné. To už je dnes podruhé. Neučinil jste, pane poslanče, nic, žádný pohyb? Prostě to přestalo fungovat. (Veselost v sále.) Dobře, já vás budu sledovat. Prosím.
Poslanec Zdeněk Škromach: Pane předsedající, pohybů jsem učinil několik, ale hlavně vy nesmíte mačkat to strategické červené tlačítko.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ne, ne, já jsem ho nemačkal. Já to budu také sledovat i tady, i u vás. Prosím, můžete. ***