(16.00 hodin)
Poslanec Ladislav Velebný: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, stávající legislativa a předpisy o prodeji pozemků vlastněných státem brání řadě veřejně prospěšných záměrů našich obcí. Stát na jedné straně dotačně podporuje opatření k revitalizaci krajiny například výsadbou prvků územního systému ekologické stability a na straně druhé znemožňuje obcím získat pozemky nutné k realizaci těchto opatření. Veškerá iniciativa obcí tak naráží na bariéru vlastnictví pozemků. Stát ať už prostřednictvím Pozemkového fondu nebo Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových vydává bezúplatně například pozemky pro bytovou výstavbu či pozemky pod místními komunikacemi, ale pozemky k revitalizaci krajiny nemůžou obce ani koupit. Přes odpor obcí jsou tyto pozemky nabízeny do prodeje, přičemž obec je z okruhu kupujících danými podmínkami vyloučena. Situace je natolik paradoxní, že Pozemkový fond České republiky například prodal k zemědělským účelům část parku, pozemky, na nichž stojí již realizované ÚSESy, či pozemek pod vodojemem. Stejné potíže nastávají i s řadou liniových staveb, například cyklostezek, výsadbou alejí podél komunikací, a co je nejhorší - stát prodává cesty umožňující přístup do krajiny.
Pane ministře, žádám vás proto o přehodnocení prováděcí metodiky Pozemkového fondu České republiky, tak aby na výše uvedená opatření a stavby bylo možno pozemky od státu převádět na obce. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane poslanče, a prosím, aby se slova ujal pan ministr Jakub Šebesta.
Ministr zemědělství vlády ČR Jakub Šebesta Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, co se týče územních systémů ekologické stability, pokud se tyto systémy zřizují v rámci pozemkových úprav, je přímo zákonem 139, o pozemkových úpravách, o pozemkových úřadech, stanoven postup, jak pozemkové úřady zajišťují potřebnou výměru půdy. Přednostně jsou povinny využít pro tento účel půdu státní, potom obecní a teprve potom půdu ostatních vlastníků. K ochraně, péči nebo rozvoji přírodního, kulturního nebo jiného bohatství, které je ve vydané územně plánovací dokumentaci vymezeno jako veřejně prospěšné opatření, má obec podle stavebního zákona § 2 předkupní právo k určeným pozemkům, a to i k těm, které jsou ve vlastnictví státu.
Pozemkové úpravy Pozemkový fond ze svých prostředků spolufinancuje. S pozemkovými úřady ročně pro tento účel může použít až 400 milionů korun. Čerpání těchto prostředků je však závislé i na kapacitě dodavatelů, zpracovatelských firem a na množství problémů řešených v rámci pozemkových úprav.
Co se týče realizace zeleně, Pozemkový fond České republiky převádí na základě žádosti obce, a nebrání-li tomu převodu práva třetích osob, do jejího vlastnictví zemědělské pozemky v zastavitelném území určené vydaným územním plánem nebo vydaným regulačním plánem. Tyto pozemky jsou převáděny bezúplatně a pozemky s revitalizací krajiny v nezastavěném území může Pozemkový fond obci pronajmout, a to i na dobu určitou, a nájemní vztah převodem vlastnictví na jinou osobu obci neskončí.
Vysazování alejí podél komunikací se zpravidla nedotýká zemědělského půdního fondu, protože jsou vysazovány na pozemcích, které tvoří součást tělesa komunikace. Ale co se týče cyklostezek, žádný právní předpis nemá ustanovení, podle kterého by právě pro tento účel bylo možno pozemky převádět na jiné osoby, to je i na obce. Pokud však jsou budovány na pozemcích podél komunikací, budou zpravidla stejně jako aleje, chodníky a podobně tvořit součást tělesa komunikace. Pokud je nezbytné vybudovat cyklostezku mimo komunikaci, převádí Pozemkový fond v těchto případech pozemky s využitím možností daných ustanovením paragrafu sedmnáct tři zákona o půdě.
Tady bylo hovořeno i o pozemkových úpravách. Obce si stěžují, že jejich žádostem není plně vyhověno. Já jenom pro vaši představu: V letošním roce se realizuje pozemkových úprav za 1,9 miliardy korun. Pro příští rok bude ta realizace čítat asi 1,8 miliardy korun, což je, a to si dovolím říct, pro příští rok nad možnosti až téměř našeho rozpočtu omezeného. Ale bohužel tyto stavby a tyto realizace byly zazávazkovány v době minulé a dneska budou probíhat.
Já, tak jak pan poslanec sdělil, abych se zasadil o změnu prováděcí metodiky, já ho ujišťuji, pokud se to týká jenom metodiky, že udělám maximum pro to, aby se ta metodika změnila v duchu a naplnění těchhle požadavků. Pokud mám informace od kolegů, tak ve vaší interpelaci byla i některá zjištění, která se týkají konkrétních věcí, a že byla dohodnuta už osobní jednání k těm konkrétním věcem, a věřím tomu, že najdeme společnou cestu, jak ten problém vyřešit. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane ministře. Pan poslanec je pro tuto chvíli spokojen.
Nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec Ludvík Hovorka a interpeloval omluvenou nepřítomnou ministryni Danu Juráskovou ve věci sběru dat.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážená nepřítomná paní ministryně, já bych se rád zeptal na některé věci, které souvisí se záležitostí nezákonného sběru dat o pacientech v souvislosti s tzv. centrálním úložištěm dat. Jak je známo, v zákoně o léčivech na konci roku 2007 byl schválen tzv. elektronický recept a v souvislosti s tím centrální úložiště elektronických receptů. Realizací byl pověřen Státní ústav pro kontrolu léčiv a v průběhu roku 2008/2009 se vypsala některá výběrová řízení k tomu, aby se zajistilo naplnění tohoto zákona. Bohužel jak se ukázalo, prostředky, které byly vynaloženy, jak jsem se před chvílí dozvěděl, byly prostředky mimorozpočtové v rozsahu zhruba půl miliardy až jedna miliarda korun, přesné číslo neznám. Rád bych věděl, odkud se ty peníze vzaly a kolik to přesně bylo na to, aby se začala budovat jakási databáze údajů o pacientech, která neměla nic společného se zákonem o léčivech a která byla v rozporu s tímto zákonem, jak nakonec konstatoval Úřad na ochranu osobních údajů. Tato databáze byla nakonec nařízena zlikvidovat Úřadem na ochranu osobních údajů a jako argument proti zrušení této databáze se objevil argument, že ta databáze má sloužit právě ke zjišťování lidí, kteří si nakupovali léky s pseudoefedrinem k nezákonné výrobě pervitinu.
Já bych se chtěl zeptat, jestli ministerstvo dalo příkaz k tomu, aby byl vybudován takovýto systém, který je v rozporu se zákonem. (Upozornění na čas.) A chtěl bych požádat o doslovný překlad příslušné směrnice Evropské unie, která nařizuje sběr dat tady k této záležitosti. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec František Novosad, který bude interpelovat omluveného ministra obrany Martina Bartáka ve věci výzbroje české armády.
Poslanec František Novosad: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové, poněvadž není přítomen pan ministr a místopředseda vlády, pošlu svoje dotazy písemně. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Můžeme přistoupit k další interpelaci a tou je interpelace paní poslankyně Věry Jakubkové na nepřítomného a omluveného ministra financí Eduarda Janotu ve věci státního rozpočtu a investic v dopravní infrastruktuře.
Poslankyně Věra Jakubková: Pane předsedající, kolegyně, kolegové. Vážený pane ministře, přestože se dnes při projednávání mé interpelace nesetkáme osobně, věřím, že se jejím obsahem budete zabývat poctivě a výsledek obdržím v písemné podobě tak, abych jej mohla zohlednit při projednávání státního rozpočtu na rok 2010.
Zcela jistě vám neunikly závěry hloubkové analýzy dopravních investic Petra Holuba zveřejněné na serveru Aktuálně.cz. Studie, která byla zadána společně českými a evropskými úředníky, identifikovala řadu zbytečných dopravních staveb a zároveň potvrdila výsledky analýzy z roku 2005, kterou pro Ministerstvo dopravy zpracovala poradenská firma Mott MacDonald. ***