(15.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče, bude vám řádně odpovězeno.

Nyní prosím pana poslance Petra Krilla, aby interpeloval ministra Jakuba Šebestu ve věci interpelace z 10. září ve věci Lesů ČR.

 

Poslanec Petr Krill: Budu velice stručný. Interpelaci, kterou jsem podal, podařilo se vyřešit během poledne. Odpověď jsem dostal. Byla datována 5. října, ale nebyla adresována mně, ale předsedovi Poslanecké sněmovny. Dostal jsem ji teprve dnes. S odpovědí spokojen nejsem, protože je obecná a neodpovídá na mé konkrétní otázky. Využiji institutu písemné interpelace.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí se svou interpelací pan poslanec Vladimír Koníček - interpelace na omluveného ministra obrany Martina Bartáka ve věci rekonstrukce Památníku Ploština.

 

Poslanec Vladimír Koníček: Vážený pane ministře, při rekonstrukci pietního místa Ploština, chráněné kulturní památky ve Zlínském kraji, došlo k odstranění sochy partyzána a symbolů Sovětského svazu. Protestoval proti tomu Český svaz bojovníků za svobodu, protože tím byl porušen zákon č. 122/2004 Sb., o válečných hrobech a pietních místech. Podle mých informací se vaše ministerstvo tímto problémem začalo zabývat.

Rád bych se zeptal, zda toto porušení zákona Ministerstvo obrany skutečně řeší a kdy bude provedena náprava. Občané Zlínského kraje a především odbojáři by uvítali, kdyby u příležitosti 65. výročí osvobození Československa byl Památník na Ploštině v původním stavu.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Věřím, že pan ministr odpoví.

Nyní má příležitost ke své interpelaci paní poslankyně Ladislava Zelenková. Bude interpelovat omluvenou ministryni Miroslavu Kopicovou ve věci platů ve školství.

 

Poslankyně Ladislava Zelenková: Vážená nepřítomná paní ministryně, vaše ministerstvo připravilo návrh na zvýšení úvazků pedagogických pracovníků. Mělo by se pohybovat v rozsahu 2 až 10 hodin dle jednotlivých kategorií pedagogických činností. Ministerští úředníci zdůvodňují tento krok všelijak. V konečném důsledku však nejde o nic jiného než o razantní navýšení týdenních hodinových úvazků pedagogických pracovníků. Připravovaná změna nařízení vlády č. 75 by znamenala, že poprvé po dlouhých desetiletích bude možno opustit princip jednoznačného stanovení úvazků řadových učitelů. Když říkám jednoznačného stanovení, myslím stanovení jedním číslem, nikoli rozpětím. Jedno číslo určovalo týdně odučené hodiny a stanovovalo základní tarif. Tím, že chcete zavést rozpětí, přenesete další část ze svých kompetencí z ministerstva na ředitele škol. Pro samotné učitele by to potom znamenalo navýšení počtu odučených hodin při stále stejné mzdě, dokonce by to mohlo znamenat, že dva učitelé se stejným tarifem a různým počtem odučených hodin budou brát stejný plat.

Myslíte, paní ministryně, že je to s ohledem na školskou platovou mizerii dobré opatření? Opravdu ho chcete zrealizovat? Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí pan poslanec Miroslav Váňa. Bude interpelovat řádně omluveného ministra Ladislava Mika ve věci povolení Ministerstva životního prostředí k výstavbě spalovny nebezpečných odpadů.

 

Poslanec Miroslav Váňa: Vážený pane nepřítomný ministře, na území okresu Pardubice, konkrétně v Rybitví v našem Pardubickém kraji, má být vystavěna spalovna nebezpečného odpadu, já říkám spalovna jedů. Obracím se na vás a budu vás žádat o písemné stanovisko v tom smyslu, že vaše ministerstvo v uplynulých dnech v rámci procesu EIA, posuzování dopadů na životní prostředí, k tomuto vydalo kladné stanovisko. Pozoruhodné je, že se jedná o největší spalovnu jedů v historii České republiky, kam jedy do Pardubic se budou vozit z území celé České republiky, ale i ze zahraničí. Smutné je, že tuto spalovnu jedů provozuje rakouská firma. Aby mohla mít rakouská firma tučný a pěkný zisk, budou umírat lidé u nás v Pardubicích. Bohužel nepřeháním. Z jasných posudků odborníků vyplývá, že díky této spalovně jedů bude do ovzduší unikat rtuť, azbest, arzen, pesticidy, dioxiny, karcinogeny, čpavek a ostatní cytostatika. Bohužel musím říct, že se dostaneme před rok 1989, kdy Pardubice byly zasypány deštěm tzv. kyselých dešťů jako důsledek přechemizovaného prostředí. V Polabinách, dvacetitisícovém sídlišti, se rozpadaly paneláky a rozpadalo se zdraví lidem. V tomto období se opět vrátíme do těchto smutných dnů. Musím říct, že 50 tisíc občanů je připraveno vyjít do ulic, podepsalo petici a nesouhlasí se spalovnou jedů. Smutné je, že toto vaše ministerstvo nepovolilo projekt splavnění Labe do Pardubic, aby náhodou neutrpěly žabičky, čolkové a mloci. Bohužel, tady se jedné o životy lidí.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Věra Jakubková. Bude interpelovat ministra Gustáva Slamečku ve věci dálnice 47.

 

Poslankyně Věra Jakubková: Vážené kolegyně a kolegové, pane ministře, podkladem pro mou dnešní interpelaci byl dopis soudního znalce připravujícího podklady pro advokáta zastupujícího jednoho z okradených majitelů drobných stavebních firem zajišťujících subdodávky pro firmu ISTE, Inženýrské stavby Košice, která vysoutěžila stavbu na D47 v úseku Bělotín - Hladké Životice. Ve zmiňovaném dopise a následně při osobním setkání jsem byla seznámena s tušenými, ale přesto dech beroucími praktikami některých stavebních firem. Zaujalo mě, že firma ISTE vysoutěžila zakázku za výrazně nižší než projektovanou cenu. Jakými postupy v takovém případě garantují zodpovědní úředníci při výběru realizátora kvalitu stavby? Jak tomu bylo v tomto konkrétním případě? Košická firma stavbu sama nerealizovala, našla si jako mezičlánek firmu Michlovský ze Zlína a ta dokázala cenu subdodávek pro konečné dodavatele stlačit ještě níže, přibližně o polovinu. A nejen to. Dokonce jí nakonec za provedenou práci nezaplatila, v současné době se nachází v insolvenci.

Žádám vás, pane ministře, o doložení plateb a jejich průběhu Státního fondu dopravní infrastruktury na tuto konkrétní stavbu, dále předání všech kontrolních protokolů k této investiční akci. Žádám o předání metodiky kontrol dálničních staveb prováděných ŘSD, SFDI a Ministerstvem dopravy.

Prosím o sdělení, kdo provádí kontrolu souladu díla a zadání a plnění norem a technologických postupů. Obdržela jsem totiž písemnou i obrazovou dokumentaci dokládající hrubé nedostatky stavby. Lze předpokládat, že pokud bude stavba kolaudována se skrytými vadami, budou v blízké budoucnosti zapotřebí nemalé prostředky na opravy. Je reálný termín ukončení stavby 24. listopadu tohoto roku? Děkuji za detailní odpovědi a za materiály.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, paní poslankyně. Prosím pana ministra, aby na vaši interpelaci reagoval.

 

Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka (Hovoří slovensky.) Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, vzhledem na rozsah a obsah požadavku nejsem schopen to dnes zabezpečit, budeme odpovídat písemně. Nyní pouze krátká informace, která bude zajímat nejen paní poslankyni, ale všechny, kteří se zajímáte o osud dálnice D47.

Takže 25. 11. - ne 24. - 25. 11. budou otevřeny chybějící dva úseky do Ostravy, přičemž první část, to znamená od Bělotína po Hladké Životice, bude otevřena v poloprofilu a zbývající úsek od Životic až po Bělotín bude otevřen v plném profilu. Všechny ostatní informace pošlu písemně.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. Paní poslankyně bere na vědomí.

Nyní prosím, aby pan poslanec Ladislav Velebný přednesl svou interpelaci na ministra zemědělství Jakuba Šebestu. Bude se týkat stávající legislativy o prodeji pozemků.***




Přihlásit/registrovat se do ISP