(15.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Odpoví pan ministr dopravy Gustáv Slamečka, kterému mohu poblahopřát k získání českého občanství.

 

Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka (Hovoří slovensky.) Vážený pane místopředsedo, děkuji za blahopřání.

Vážení kolegové, vážené paní poslankyně, poslanci, dovolte mi nejprve reagovat všeobecně ohledně této informace a potom se pokusím ještě konkrétně zodpovědět dotazy, které jste uvedl.

Co se týká diferencovaného mýtného, tak toto nám bylo umožněno novou zákonnou úpravou, která nám mj. kromě emisních tříd a množství náprav umožňuje dávat diferencované sazby v čase, to znamená ve dnech nebo v určitých hodinách. Takže na jedné straně samozřejmě je tu oprávněný požadavek na to, aby v časových obdobích, kdy jsou velké intenzity osobní dopravy, což je hlavně páteční odpoledne, byla v podstatě nějakým způsobem nákladní přeprava regulována, na druhé straně zase samozřejmě jsou tu požadavky přepravců na to, aby tato regulace měla co nejmenší dopad jednak na zásobování a jednak i ekonomický.

My se chceme tohoto úkolu zhostit tím, že ho vyřešíme diferencovanými sazbami. V podstatě to, co chceme navrhnout, je, aby v pátek od 15. do 21. hodiny byly pro auta, která mají dvě nápravy, zvýšeny sazby o 25 % a pro auta, která mají tři a více náprav, sazby zvýšeny o 50 %, s tím, že považujeme toto opatření za regulační, to znamená v jiných dnech a hodinách budeme toto opatření kompenzovat. Vypracovali jsme studii, kde jsme zhodnotili ekonomický dopad, kde se zhodnotily určité předpoklady k přesunu intenzit, a na základě toho se vypočítala tato kompenzace. Toto bychom časově chtěli uplatnit od 1. 2. příštího roku. Je k tomu třeba nařízení vlády. Předkládáme nyní do vlády materiál, který by měl toto zakotvit.

O opatřeních jsme se velmi podrobně bavili nejen s dopravními odborníky, konkrétně tyto materiály nám zpracovalo ČVUT, ale bavili jsme se i s dopravci na vícero setkáních, která vyvrcholila minulý týden setkáním u pana premiéra, kde jsme se v podstatě na tomto postupu dohodli, a tento postup je brán jako nekonfliktní.

Co se týká vašich dalších dotazů. Co se týká geografické diferenciace, tedy že na určitých dálnicích by byly sazby vyšší než na jiných. Tam nezbývá, než souhlasit s tím, co jste uvedl, že v podstatě pokud nemáme vybudovánu páteřní dálniční síť, tak my v podstatě ani alternativní trasy dneska moc nemáme. V každém případě z hlediska zákona to zákon umožňuje, to znamená by bylo možné třebas účtovat větší sazby na D1 než na ostatních dálnicích, ale samozřejmě by si to vyžadovalo ještě i určité technické úpravy systému, aby systém toto byl schopen zvládnout. Vzhledem k tomu, že zavádíme nyní nový systém, tak jsme se dohodli, že to chceme za těchto parametrů na půl roku pokusně spustit a potom to vyhodnotit a uvidíme, zda půjdeme do dalších opatření.

Co se týká výše mýtného a jeho zavedení, tak tam bych trochu nesouhlasil, že jsme ho zavedli nějak se zpožděním, protože jsme v podstatě třetí stát, který to má. Na Slovensku bude od 1. ledna příštího roku. Je pravda, že Německo sazby zvýšilo, ale zároveň, a to je třeba říct úplně otevřeně, Německo zavedlo podporu domácích dopravců v řádu stamilionů eur, takže nemůžeme porovnávat jednoduše výši mýtného, protože tam potom samozřejmě do toho vstupují další faktory, jako jsou případné podpory, jako jsou třebas další ekonomické faktory, spotřební daň atd. Takže z tohoto pohledu si myslíme, že mýtné sazby zatím se nějak, řekl bych, nevymykají standardu, a určitě přijdeme k jejich přehodnocení, pokud se bude implementovat směrnice EU o externalizaci nákladů dopravy. Počítáme s tím, že se na sazby podíváme. Rozhodně chceme rozšířit sazby i o kategorii na EURO 5.

Poslední konkrétní dotaz, který jste uváděl - jak chceme zabránit objíždění. V podstatě ten, kdo chce objíždět, tak objíždí už i dneska. Tam nepočítáme s tím, že by se toto mělo nějak dramaticky změnit. Samozřejmě možnosti, jak tomu zabránit, existují. Na silnicích 1. třídy, které jsou v podstatě pro kamiony určeny, tam tomu nezabráníme; na nižších třídách, dvojkách, trojkách, mají vyšší správní celky možnost osadit tonážové značky, které zabrání vjezdu kamionů.

Doufám, že jsem odpověděl na všechny otázky.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Pan poslanec Petr Bratský nicméně využije času, který mu dává jednací řád.

 

Poslanec Petr Bratský: Já bych se přece jen zeptal, protože odborníky, poslance, ale především veřejnost by určitě zajímalo, zda Ministerstvo dopravy do budoucna připravuje právě takové částky mýtného na některých silnicích právě těch nižších kategorií, tam, kde bude mýtné možno do budoucna vybírat, které bude výrazně vyšší. Nejedná se nám tedy o výběr vyšší částky peněz pro státní rozpočet, ale naopak spíš o velké penále, které by mělo odradit dopravce od toho, aby využívali silnice nižších kategorií, protože tam právě nejsou obchvaty kolem menších obcí, tam jsou mosty a další dopravní stavby, které jsou velmi zatěžovány touto dopravou a nejsou na ni tak stavěné, dochází tam k větším ztrátám, tam nejsou tak připraveny podmínky pro to, když dochází k záplavám a dalším věcem, které devastují potom dopravní infrastrukturu okolo silnic ještě z dalšího hlediska.

Čili nám se jedná o to, aby obyvatelstvo nebylo zatěžováno touto tranzitní dopravou, a zda ministerstvo zvažuje některé kroky. Děkuji za doplňující odpověď.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče, a pan ministr vám odpoví.

 

Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka (Hovoří slovensky.) Tato problematika je poměrně komplexní a je třeba si uvědomit jednu věc, že pokud se bavíme o mýtném systému, tak někdo ho musí zaplatit a musí platit jeho provoz. A v podstatě ten, kdo platí opravy a údržbu na silnicích nižší třídy, tzn. dvojky, trojky, jsou kraje; měly by si zvážit, jestli si chtějí nějaký mýtný systém zavést, aby ochránily svoje silnice. To je asi základní ekonomická logika.

Na druhé straně tu máme samozřejmě nějaký mýtný systém, který funguje pro komunikace ve vlastnictví státu, a bylo by asi neefektivní, kdyby každý kraj si budoval svůj vlastní mýtný systém. Ale to samozřejmě neodbourává otázku, kdo rozšíření mýta zaplatí. Zatím se o tom ještě nějak moc nehovořilo, protože se ani neví, kolik přesně by to stálo. Možná že vás uklidním tím, že v současné době se pracuje dále na testování hybridních OBU-jednotek, protože jakékoliv rozšíření mýtného systému by šlo formou satelitního mýtného systému, ale to jsou otázky, které se musí řešit, ale to není jen otázka Ministerstva dopravy, protože pokud by Ministerstvo dopravy mělo platit tyto náklady, tak by nebylo schopno samozřejmě je zaplatit. A nemělo by to ani ekonomický smysl. Samozřejmě kdybyste se zeptali krajů, v jakém rozsahu chcete mýtný systém, pokud ho nebudete muset zaplatit, tak řeknou, že na všech komunikacích, což je samozřejmě logické.

Další věc, kterou je třeba si uvědomit, že pokud nebudeme mít dobudovánu páteřní dálniční síť, tak prostě mluvit o nějakém objíždění je dost problematické, protože mnohokrát jsou to komunikace, které z hlediska časového, i když parametricky nejsou na tuto dopravu vhodné, tak je prostě dopravci využívají. Bavíme se hlavně o severojižních spojeních. Pokud cestujete z Polska do Rakouska, tak prakticky dneska ještě stále nemáte dálnici, která by vás tam dovedla, a v blízké době asi ani mít nebudeme, takže je to víceméně z nouze ctnost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. Nyní vystoupí pan poslanec Václav Snopek s interpelací na omluveného ministra Jana Kohouta ve věci hospodaření Ministerstva zahraničních věcí.

 

Poslanec Václav Snopek: Vážený pane ministře v nepřítomnosti, dámy a pánové, v minulých dnech sdělovací prostředky promílaly Ministerstvo zahraničních věcí v souvislosti s možností korupce a podvodného jednání. Jednalo se především o věci, které se týkaly neuskutečněných seminářů v Hongkongu, Singapuru, v Číně, dále ve věci jakési studie proveditelnosti funkčnosti letiště v Indonésii předem určené firmě, která byla následně přetavena v jakýsi posudek nebo studii v částce 12 mil., která se nápadně podobá studii, kterou si již objednalo Ministerstvo dopravy a byla proplacena.

Ptám se, pane ministře, jaké jste přijal opatření vůči osobě generálního sekretáře, která byla nejvíce zmiňována v těchto kauzách? Jaká jste přijal vnitřní opatření, tedy předběžná opatření, a jakým způsobem funguje vnitřní audit na Ministerstvu zahraničních věcí? Děkuji za odpověď. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP