(12.20 hodin)
(pokračuje Kasal)

Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 140. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 149 poslanců, pro bylo 50, proti 13, takže tento návrh nebyl přijat. Končím projednávání tohoto bodu konstatací, že jsme nepřijali usnesení.

 

Připomínám, že ve 12 hodin 30 minut mají proběhnout volební volby.

 

Mám tady na stole

62.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 888/ - třetí čtení

Pokusím se projednat tento bod s vaší pomocí, samozřejmě. Dávám tedy slovo panu ministru Tošovskému, který za nepřítomného ministra Eduarda Janotu návrh uvede.

 

Ministr průmyslu a obchodu vlády ČR Vladimír Tošovský Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, pan ministr financí vás již dříve informoval o obsahu novely zákona o spotřebních daních. Stručně připomenu, že převážná část změn souvisí s implementací směrnice Rady 2008/111/ES ze dne 16. prosince 2008, o obecné úpravě spotřebních daní. Česká republika je touto směrnicí přímo vázána a je povinna zajistit její implementaci v plném rozsahu do národní legislativy s účinností od 1. dubna 2010. Směrnice dále ukládá přijetí a zveřejnění zákona nejdéle do 1. ledna 2010.

Hlavním cílem směrnice je poskytnout právní základ pro fungování elektronického kontrolního systému na intrakomunitární dopravu vybraných výrobků podléhajících spotřební dani. Zmíněný systém vznikl především za účelem boje proti podvodům v oblasti spotřebních daní. Podstatou systému je nahrazení v současné době používaných papírových průvodních dokladů elektronickými průvodními doklady. Tím dojde k zabezpečení lepší kontroly a řízení dopravy vybraných výrobků v režimu podmíněného osvobození od daně v rámci Evropské unie.

Kromě navrhovaných změn ustanovení o dopravě bylo potřeba učinit také další navazující změny, jako je například aktualizace používaných pojmů a definic.

Dále návrh novely zahrnuje změny jednotlivých ustanovení u spotřební daně z piva, které zohledňují skutečnost, že v technologii výroby piva jsou v praxi ve stále větší míře využívány i takové dílčí technologické principy, které současné znění zákona zcela přesně nepostihuje.

Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolím si upozornit, že je nutné zajistit přijetí zákona v termínech stanovených směrnicí, které jsem již uvedl.

K pozměňovacím návrhům předneseným ve druhém čtení se vyjádřím jednotlivě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Petr Braný, s tím, že pozměňovací návrhy máme rozdány jako tisk 888/2.

 

Poslanec Petr Braný: Děkuji za slovo. Rozpočtový výbor přijal usnesení, které je pod bodem A a bylo prezentováno ve druhém čtení. Potom jsou zde návrhy, jak už uvedl pan ministr, které byly vzneseny ve druhém čtení. Na ně navrhnu proceduru.

Než navrhnu proceduru, chtěl bych ještě ve svém vystoupení říci, že jsem se seznámil i se stanovisky Ministerstva financí. Nikdy o nich s nimi nepolemizuji, ale tady si jenom dovolím u pozměňovacího návrhu Miloslava Souška pod D1, kdy dává neutrální stanovisko, což je také možné stanovisko, jak se postavit k návrhu.

Chci jenom říci ctihodně Sněmovně, že jsme při posledním projednávání materie o spotřebních daních právě řešili problematiku, jak zpřesnit celou tu oblast plníren z hlediska plynu a rozdělit nebo omezit možné úniky. Úmyslem zákonodárce bylo stanovit tuto povinnost pouze při těch činnostech, kdy může dojít k záměně zkapalněného ropného plynu určeného pro pohon, pro výrobu tepla, a tím eliminovat rozsáhlé daňové úniky, které by mohly vzniknout z této činnosti. K tomu bylo svoláno za aktivní účasti Ministerstva financí jednání. Poslední bylo 9. října na Generálním ředitelství cel, kdy se všichni zúčastnění shodli. Má to i logiku, když byla velká podpora pozměňovacímu návrhu, že zavedeme takovéto měření, minule. Všichni se tedy shodli na tom, že tyto průtokoměry hmotnostní je třeba upřesnit, aby nevznikla mánie, že se bude všechno měřit apod., kdy se hledaly nějaké dílčí jiné možné výklady toho, co jsme přijali zhruba před třemi měsíci v této Sněmovně v této oblasti.

Všichni účastníci se tedy jednomyslně shodli na tom, že v současné době je prvořadým úkolem provést takovou úpravu stávajícího znění zákona o spotřebních daních, která umožní jednoznačně vymezit okruh osob povinných instalovat hmotnostní průtokoměry. Říkám to proto, že jsem byl při celé genezi tohoto projednávání tohoto pozměňovacího návrhu, který měl svůj počátek před těmi třemi měsíci, byl schválen touto Sněmovnou a teď se jedná jenom o dopřesnění. Proto nerozumím stanovisku, že je nám to jakoby jedno, neutrální, tomu ministerstvu. Ale takový už je život.

To jsem si jenom dovolil jako zpravodaj. Ostatní nebudu komentovat. Až v proceduře, pane předsedající.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, děkuji vám. Otevírám rozpravu. Přihlášky do rozpravy nevidím, takže rozpravu končím a máte příležitost nás seznámit... Chce vystoupit pan ministr? Nechce. Pane zpravodaji, prosím tedy o nástin procedury.

 

Poslanec Petr Braný: Takže k proceduře.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Prosím o klid!

 

Poslanec Petr Braný: Procedura by neměla být složitá. Navrhuji, aby se hlasovalo o pozměňovacích návrzích rozpočtového výboru pod bodem A, a to 1 až 11, v celku, jedním hlasováním.

Pozměňovací návrhy pod písmeny B1 a B2, tyto dva návrhy, které předložil Jiří Papež, jde o značení lihu, též jedním hlasováním.

Pod písmeny C, a to C1 i C2, dává Pavel Svoboda pozměňovací návrh. Též doporučuji hlasovat jedním hlasováním. Tady je řešena problematika daňová.

A u pozměňovacího návrhu D, tj. Miloslav Soušek, to je jenom D1, také jedno hlasování.

Bude-li schválena procedura, byla by čtyři hlasování o pozměňovacích návrzích a páté hlasování o celku zákona, nakolik jsem nezaznamenal žádné legislativně technické návrhy.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano. Souhlasím, pane zpravodaji. Jsou nějaké námitky, doplňky, připomínky k proceduře, kterou pan zpravodaj nastínil? Pokud ne, budeme se řídit touto procedurou.

 

Nejprve budeme hlasovat o bodu A, tedy o bodech A1 až A11. Prosím o stanoviska. (Obě souhlasná.)

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 141. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 156 poslanců, pro 138, 1 proti. Návrhy byly přijaty.

 

Nyní budeme hlasovat o bodu B.

 

Poslanec Petr Braný: B1 a B2 dohromady.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Stanoviska? (Obě souhlasná.)

 

Hlasujeme v hlasování pořadové číslo 142. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 157 poslanců, pro 143, nikdo proti. Návrhy byly přijaty.

 

Poslanec Petr Braný: Dále budeme hlasovat o pozměňovacích návrzích pod body C1 a C2 dohromady.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Stanoviska? (Ministr zásadně nesouhlasí, zpravodaj nesouhlasí.)

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 143. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 158 poslanců, pro 65, proti 41. Návrhy nebyly přijaty. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP