(9.50 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Druhá připomínka a současně i prosba je samozřejmě mnohem závažnější a politicky i citlivější. Tím, že nebudou předčasné volby a vláda Jana Fischera bude vládnout do konce volebního období, to znamená nejméně do poloviny příštího roku, připadne jí příprava rozpočtu na rok 2011. Do konce dubna roku 2010 musí podle zákona 218/2000 Sb. Ministerstvo financí předložit do vlády výdajové limity pro rok 2011, aby jednotlivé kapitoly mohly zahájit práce na přípravě rozpočtu roku 2011, a do konce května by vláda pak tyto výdajové limity jako závazné pro rozpočtový proces měla schválit.

A já se tady musím zeptat pana premiéra i pana ministra financí, zda opravdu vláda chce předložit pro rok 2011 výdajové limity, které budou znamenat vyšší deficit státního rozpočtu i vyšší deficit salda vládního sektoru podle metodiky ESA 95. Pokud by vláda schválila výdajové limity na rok 2011 podle střednědobých výdajových rámců, které jsou přílohou státního rozpočtu, což bude bod, který budeme projednávat následně, pak deficit státního rozpočtu bude zhruba o 20 miliard vyšší, bude to 184 miliard, a deficit vládního sektoru v metodice ESA 95 bude o tři desetiny vyšší. Nebude 5,3 jako v roce 2010, ale bude 5,6. Opravdu se vláda chce s tímhle smířit? Opravdu chce vydat signál nejenom do české společnosti, ale i na světové kapitálové trhy, které obchodují s českými dluhopisy, že přestože očekává lepší vývoj hrubého domácího produktu zhruba o 200 miliard korun, očekává také ne úplně nevýrazné zhoršení deficitu, a to jak státního, tak veřejných financí? Nemohou na základě současné rozpočtové legislativy samozřejmě ta čísla střednědobým vývojem vypadat jinak. To není rozhazovačnost vlády, která plánuje své vyšší výdaje. To je nutná reflexe stále rostoucích mandatorních výdajů, které, mírně přibrzděné takzvaným Janotovým balíčkem v roce 2010, budou samozřejmě v roce 2011 expandovat.

A já tady musím položit otázku nejenom vládě, ale nám všem, jestli to chceme, jestli se s tím opravdu chceme smířit, jestli jsme připraveni smířit se s tím, že při zlepšující se hospodářské situaci pro rok 2011 budeme připravovat, projednávat a nedejbože schvalovat státní rozpočet s vyšším deficitem než v roce 2010. Já pevně doufám, že to nechceme a že se s tím nemůžeme smířit. Pak tedy naléhavě prosím vládu, aby oproti číslům, která jsou na základě stávající legislativy realisticky stanovena ve střednědobých výdajových rámcích pro rok 2011, navrhla jiné výdaje. A protože navržení jiných výdajů není možné bez změny rozpočtové legislativy, tak aby začátkem příštího roku navrhla nezbytné změny rozpočtové legislativy - z mého pohledu na výdajové, ale pro mě za mě na výdajové i na příjmové straně - takové, aby deficit roku 2011 byl když ne nižší, tak alespoň ne vyšší než v roce 2010.

Já si dobře uvědomuji protiargument, že pan premiér i pan ministr financí a koneckonců každý realisticky uvažující člen úřednické vlády mi řekne: Co to po mně chceš? Co to sem mám předložit tři měsíce před volbami? Jak to tady asi může dopadnout? Ať napíšeme, co chceme, je to úplně jedno. V téhle Sněmovně to nemůže projít. To je možná pravda. Přesto to není jedno. Vláda je vrcholný exekutivní politický orgán. Vláda svým rozhodnutím a tím, co předkládá do Sněmovny, dává jasné signály nejen do společnosti, ale také do světa. Tady říkám - na ty mezinárodní kapitálové trhy, kde se investoři rozhodují o tom, jestli nám půjčí, nebo nepůjčí. Já velmi prosím vládu, aby zvážila, zda chce vydat signál, že to pro ten rok 2011 nechce řešit. Já si myslím, že tady musí být jasný signál, že to řešit chce, a pevně doufám, že i v těsně předvolebním období se v Poslanecké sněmovně nalezne vůle to řešení podpořit.

Přestože je mi jasné, že politicky vyvážené řešení, které bude respektovat současnou rovnováhu sil v Poslanecké sněmovně, nemůže vyhovovat tomu, co by například chtěli poslanci TOP 09, přestože je mi jasné, že takové řešení nutně bude muset navrhovat úpravy na výdajové i na příjmové straně bilance veřejných rozpočtů, přesto jsem přesvědčen, že takové řešení předloženo být musí. A chci za nás garantovat, že bude-li skutečně vyvážené, bude-li to win win, bude mít naši podporu, přestože s tím z hlediska ideových východisek nebudeme souhlasit. Bude to prostě praktické řešení a bude to řešení ve prospěch všech občanů České republiky, protože není v zájmu žádného občana České republiky zvyšování deficitu. Deficit ve výši 184 miliard není jenom hrozivé číslo, ale je to také minimálně 8 až 10 miliard ročních nákladů, každoročních nákladů, na dluhovou službu, jen to fikne. A je to, samozřejmě, nesmírně dramatický vzkaz věřitelům na zahraniční kapitálové trhy, že my s naší situací nic neděláme.

My s tím něco dělat musíme. Ta situace se prostě opakuje. Kdyby byly předčasné volby, bylo by stejně nezbytné projednat takzvaný Janotův balíček ještě v předčasných volbách, protože žádná vláda, která by vzešla z předčasných voleb, by už neměla šanci změnami rozpočtové legislativy ovlivnit rozpočet roku 2010. Protože volby nebudou předčasné, ale budou až v létě roku 2010, tak se to prostě o ten rok opakuje úplně stejně. Žádná vláda, která získá svůj mandát z předčasných voleb, nebude mít šanci v řádném legislativním procesu upravit rozpočtovou legislativu ať už na výdajové nebo na příjmové straně tak, aby mohl být zásadním způsobem ovlivněn zákon o státním rozpočtu na rok 2011.

Nezbývá nic jiného, jestliže chceme praktické řešení, jestliže chceme udržet veřejné rozpočty tak, aby nehrozila maďarizace, aby nehrozil věřitel poslední instituce, aby nehrozil protektorát Mezinárodního měnového fondu, než to prostě zopakovat a požádat vládu, aby předložila takové úpravy rozpočtové legislativy, které umožní deficit ne vyšší než v roce 2010 pro rok 2011. Požádat ji, aby tak učinila s úpravou rozpočtové legislativy, která pro mě za mě může platit pouze rok, neboť nechť pak vláda, která vzejde z voleb řádných a bude mít politický mandát, navrhne a prosadí svoji strategii snižování deficitů a snižování relativní zadluženosti země tak, jak si budou přát její voliči. Ale to bude mít šanci reálně udělat až pro rozpočet roku 2012. Pro rok 2011 tu šanci mít nebude.

To je podle mého názoru bohužel úkol ještě pro Fischerovu vládu a to je podle mého názoru obrovská výzva pro toleranci a politickou velkorysost všech nás, kteří sedíme ve Sněmovně a takový návrh budeme zvažovat a samozřejmě překusovat rozpory, které budou mezi takovýmto návrhem, pokud ho vláda předloží, a našimi vlastními programovými východisky, se kterými půjdeme do voleb. Nicméně přesto to pokládáme za absolutně nezbytné. A já si dovolím za všechny poslance TOP 09 ministra financí, premiéra i vládu velmi naléhavě požádat, ať takový návrh předloží. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP