(9.30 hodin)
(pokračuje Fischer)
Situace, kdy Ústavní soud zrušil termín předčasných voleb a volby se tudíž uskuteční až v řádném květnovém termínu příštího roku, nemá v naší politické historii precedent. Je to nová a neznámá situace pro občany této země, politické strany, prezidenta i vládu. A vláda ani já sám se nemůžeme a nechceme tvářit, že se nic nestalo a že vláda může bez dalšího pokračovat dále.
Vláda, v jejímž čele stojím, se ujímala odpovědnost na pět měsíců. Tomu také odpovídal její program. Před pěti měsíci jsem vám zde v této Sněmovně slíbil, že to bude vláda spravující zemi maximálně apoliticky, že to bude vláda uměřená a že se bude vyhýbat politicky sporným krokům. Jako priority jsem tehdy určil pět témat: Důstojné a profesionální dokončení českého předsednictví v Radě Evropské unie. Realizace kroků k oživení tuzemské ekonomiky zasažené globální ekonomickou krizí, boj s rostoucí nezaměstnaností. Dále to byla příprava realistického a odborně podloženého rozpočtu na rok 2010. Poté pokračování těch projektů včetně legislativních, které připravila vláda předešlá a které mají ve Sněmovně většinovou podporu. A konečně zlepšení a zrychlení čerpání prostředků z fondů Evropské unie. Troufám si tvrdit s výjimkou posledního bodu, kde přetrvávají problémy systémového rázu, že vláda tyto deklarované cíle splnila. V rámci přípravy rozpočtu sice nakonec musela sáhnout k původně neplánovanému postupu a požádat Sněmovnu o změny v tzv. mandatorních výdajích, resp. v daních, čímž se jí podařilo splnit svůj hlavní slib - připravit rozpočet s podílem deficitu na HDP ve výši 5,3 %.
V tomto smyslu svoji pětiměsíční misi v čele vlády považuji za splněnou. Využívám této příležitosti i k tomu, abych zde poděkoval za spolupráci jak členům svého vládního týmu, tak Poslanecké sněmovně a zprostředkovaně i Senátu.
Definovat mandát a program vlády, která se neopírá o jasnou politickou a programovou většinu v Poslanecké sněmovně a má přitom vést zemi až do termínu řádných voleb, je podstatně těžší, než tomu bylo před pěti měsíci. Už jsem to naznačil. S úřednickými nebo politickými vládami na krátkou dobu máme v naší zemi už určité zkušenosti. Aby však takové vlády nesly odpovědnost za správu země delší čas, to je situace nová a pro nás všechny neznámá a nutno zdůraznit, že to není pro kvalitu demokracie v naší zemi situace ideální. Za normální a správné bych považoval, aby dnes na mém místě byl už zvolený politik a vláda měla z voleb mandát k uskutečňování plnohodnotného politického programu.
Svoje setrvání v pozici předsedy vlády tedy beru jako svého druhu mimořádné řešení v mimořádné situaci a velmi vás prosím, abyste k tomu tak přistupovali i vy. Zdůrazňuji to vše proto, že zde nevystupuji s klasickým programovým prohlášením vlády, jakkoli by to bylo politicky možná nejčistší řešení, a dodávám, že i pro mě osobně také nejjednodušší. Dohoda politických stran, které podpořily další pokračování mojí vlády, byla ale jasná v tom směru, že většina ve Sněmovně nepovažuje nové hlasování o důvěře vládě za nezbytné. To respektuji.
Dnes tedy před vás předstupuji, abych formuloval určité principy a závazky, které budu jako premiér v práci vlády garantovat. Obsahově tak navazuji na programové prohlášení vlády z června. Doufám, že tím poskytnu Sněmovně dostatečnou představu o tom, jakým způsobem bude moje vláda přistupovat ke správě země, tedy co od ní můžete a také co naopak nemůžete očekávat.
1. První, co chci zdůraznit, je kontinuita. Budu v řízení vlády vycházet ze stejných principů jako v uplynulých pěti měsících. Moje vláda bude vládou úřednickou v tom smyslu, že jejími členy budou odborně zdatní nestraníci. Kvůli kontinuitě jsem proto také, a bylo to proti mým původním předpokladům, nepřistoupil k personální obměně vlády. Pokud se však v budoucnu ukáže, že je třeba personálních změn, budu se při výběru nových ministrů řídit uvedeným pravidlem. Uvědomuji si, že mým úkolem není realizace politického programu, ale kvalitní nestranná a maximálně politicky neutrální správa země.
2. Vláda bude komunikovat s Parlamentem, politickými stranami, samosprávou i s veřejností. V situaci, kdy vláda není postavena na půdorysu klasické koalice, považuji tento bod za zvlášť důležitý. Povedu proto členy vlády k tomu, aby nadstandardním způsobem komunikovali zejména s jednotlivými výbory Sněmovny a informovali je o chodu svých resortů. Mohu rovněž zaručit, že bude dále pokračovat dialog vlády v rámci tripartity, dialog se zástupci krajů, měst a obcí i s rozhodujícími nevládními organizacemi. Chci vést vládu, která naši společnost spojuje, nikoliv rozděluje.
3. Vláda bude nadále vládou proevropskou. Za klíčové považuji dokončit ratifikaci Lisabonské smlouvy tak, aby začala platit do konce letošního roku. Z tohoto důvodu budu v příštích týdnech aktivně jednat, aby státy Evropské unie vytvořily prostor, který našemu prezidentovi umožní zakončit ratifikaci Lisabonu. Vláda po konzultacích s politickými stranami rovněž rozhodne o nominaci českého eurokomisaře. Pokud v tomto nedojde k dohodě napříč politickým spektrem, což bych jednoznačně preferoval, vezmu odpovědnost na sebe a navrhnu vládě kandidáta, který podle mého názoru bude nejlépe reprezentovat Českou republiku. Vláda bude pokračovat v kontinuitě závazků vyplývajících z členství České republiky v NATO. Za významnou prioritu považuji rovněž posilování role tzv. ekonomické diplomacie.
4. Vláda nebude dělat hluboké systémové změny v klíčových resortech. Nedojde-li k dnes nepředvídanému propadu tuzemské ekonomiky, nebudu Parlamentu předkládat nějaké další verze úsporných rozpočtových balíčků. Dohlédnu však na to, aby vláda pokračovala v expertních pracích na přípravě nutných změn v oblasti daní a mandatorních výdajů. Cílem bude, aby vláda vzešlá z voleb, ať už bude levicová či pravicová, měla připraveny kvalitní podklady pro svá politická rozhodnutí, která budou nutná pro přípravu rozumného rozpočtu na rok 2011.
Vláda se bude zasazovat o efektivní a racionální chod státní a veřejné služby. Bude pokračovat v plnění již dříve přijatých opatření ke zlepšení podnikatelského prostředí, zejména k odstraňování byrokratických překážek v podnikání. Ministerstva a další státní orgány či instituce tu nejsou samy pro sebe, ale pro občany, kteří si je platí ze svých daní. Budu žádat jednotlivé ministry, aby se osobně věnovali sledování a hodnocení výkonu svých aparátů, modernizovali jejich řízení, posilovali spolupráci mezi resorty. Vláda bude přijímat opatření k racionalizaci výdajů resortů a bude bránit plýtvání státními a veřejnými prostředky. Považuji rovněž za významné, abychom výrazně pokročili v zavádění projektu eGovernmentu v souladu s již přijatými zákony.
5. Vláda bude navrhovat pouze takové zákony, které mají reálnou šanci v Poslanecké sněmovně uspět a být projednány. Návrh legislativního plánu práce vlády projednám v nejbližší době se zástupci všech parlamentních klubů a vyřadím z něj ty návrhy, o nichž bude zřejmé, že nemají ve Sněmovně jakoukoli šanci na úspěch. Chci také, aby stejnou revizí prošel seznam vládních návrhů zákonů předložených v minulém období a aby vláda následně stáhla ty návrhy, které evidentně naději na projednání nemají.
6. Vláda bude dál aktivně bojovat s důsledky ekonomické krize. Nesdílím optimistické názory, že ekonomická krize začíná být minulostí, a povedu vládu v tomto směru k velké opatrnosti. Klíčoví ekonomičtí ministři musí pečlivě vyhodnocovat všechny důležité makroekonomické ukazatele a zejména včas na ně reagovat. Vláda bude připravovat tzv. exit strategii jako zásadní dokument pro to, aby země byla připravena na východiska z krize. Povedu vládu k rozumné vyvážené politice mezi sociální ohleduplností a solidaritou na straně jedné a realističností v oblasti veřejných financí a podpoře podnikatelského sektoru na straně druhé. Současně stav veřejných financí též musí odpovídat přijatému konvergenčnímu programu, který vytváří naše závazky vůči Evropské unii. Samozřejmě budu nadále dbát, aby vláda jednostranně nepodléhala některé politickoekonomické doktríně. ***