(16.50 hodin)
(pokračuje Vlček)

Pan poslanec Melčák navrhl vyřadit bod číslo 18, sněmovní tisk 680.

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 55 z přihlášených 169 poslankyň a poslanců pro návrh 112, proti 7. Konstatuji, že s tímto návrhem byl vysloven souhlas.

 

Pan poslanec Gandalovič nenavrhl žádný návrh. Souhlasíte, pane poslanče? Ano.

 

Pan poslanec Šplíchal navrhuje vyřadit bod 26, sněmovní tisk 554. Je tomu tak, pane poslanče? Je tomu tak.

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 56 z přítomných 169 poslankyň a poslanců pro návrh 120, proti 10. Konstatuji, že s tímto návrhem byl vysloven souhlas.

 

Paní poslankyně Jakubková vzala své návrhy písemně zpět. Nemáme tedy o čem hlasovat.

Pan poslanec Břetislav Petr také nenavrhl, abychom o něčem hlasovali. Ten nám tady vysvětloval nějaké vztahy s panem poslancem Bursíkem.

Pan poslanec Kalousek také nenavrhl žádný návrh. Je tomu tak, pane poslanče?

 

Takže podle mých záznamů bychom měli ještě hlasovat o návrhu pana premiéra Fischera, aby zítra, tedy 21. 10., byla prvním bodem Zpráva předsedy vlády k programovým prioritám vlády na období do řádných voleb a poté se projednával státní rozpočet na rok 2010.

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 57 z přihlášených 169 poslankyň a poslanců pro návrh 151, proti 1. Konstatuji, že i s tímto návrhem byl vysloven souhlas.

 

Podle mých záznamů jsme hlasovali o všech návrzích. Je tomu tak, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci? Asi ano.

 

Nyní budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 64. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen a upraven schválenými pozměňovacími návrhy.

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 58 z přihlášených 169 poslankyň a poslanců pro návrh 159, proti 2. Konstatuji, že pořad schůze byl schválen.

 

Předávám řízení panu místopředsedovi Kasalovi.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové, hezké odpoledne nebo podvečer. Podle schváleného pořadu se budeme věnovat bodu

5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb.,
o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 887/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr financí Eduard Janota, kterému předávám tímto slovo.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vás seznámil s tiskem 887, druhé čtení.

V rámci prvního čtení byl projednán vládní návrh zákona, kterým se novelizuje zákon o dani z přidané hodnoty. Tento návrh se předkládá z důvodu povinnosti členských států Evropské unie transponovat do národní legislativy především směrnice Rady, které se týkají za prvé místa plnění při poskytování služeb, za druhé vracení daně, a to jak českým plátcům, kteří žádají o vrácení daně v ostatních státech Evropské unie, tak i osobám registrovaným k dani v jiných členských státech, kteří žádají o vrácení daně v České republice. Za třetí je to předkládání souhrnných hlášení o dodání zboží a poskytnutí některých služeb do jiných členských států a poslední směrnice je dobrovolná transpozice článku 80 směrnice o dani z přidané hodnoty týkající se stanovení základu daně ve zvláštních případech. A nyní mi dovolte krátce k obsahu jednotlivých úprav.

Co se týče místa plnění při poskytování služeb, výchozí změnou při stanovení místa plnění při poskytování především přeshraničních služeb je nové základní pravidlo pro určení místa plnění, kdy je rozhodující, komu jsou služby poskytovány. U služeb poskytovaných osobám povinným k dani, to znamená podnikatelům a firmám, se nově budou tyto služby zdaňovat ve státě, kde sídlí příjemce služby. U těchto služeb je povinnost přiznat a zaplatit daň přenesena tedy na příjemce služeb. Poskytovatelé těchto služeb budou nově povinni vykazovat tyto služby v souhrnném hlášení. Základní pravidlo při poskytování služby osobám nepovinným k dani, to znamená soukromým osobám, se nemění. I nadále se budou řídit podle sídla poskytovatele služby. U některých druhů služeb se nadále budou uplatňovat výjimky ze základních pravidel, a to převážně v případech, které korespondují se zásadou zdanění ve státě spotřeby.

Co se týče vracení daně, je upravena problematika vracení daně z přidané hodnoty osobám registrovaným k dani z přidané hodnoty v členských státech. Změny spočívají především v podávání a vyřizování žádostí pouze elektronickou cestou. Žadatel bude podávat žádost o vrácení daně prostřednictvím elektronického portálu spravovaného daňovou administrativou v členském státě, ve kterém je registrován k dani. Žádost, která bude splňovat elektronické náležitosti, se elektronickou cestou postoupí k vyřízení členskému státu vrácení daně, kterého se žádost týká. Směrnice dále zkracuje lhůty pro vyřizování žádostí a stanoví sankce za jejich nedodržení.

Co se týče souhrnných hlášení. Součástí návrhu zákona je také stanovení povinnosti plátce daně podat souhrnné hlášení, pokud poskytl služby s místem plnění v jiném členském státě, u nichž je povinen přiznat a zaplatit daň příjemce služby. Za účelem boje proti daňovým únikům spojeným s plněním uvnitř Společenství dochází dále ke změnám období pro uvádění uskutečněných dodání zboží nebo poskytnutí služeb uvnitř Společenství. V případě dodání zboží je lhůta pro dodání souhrnného hlášení měsíční. V případě pouze poskytování přeshraničních služeb je lhůta pro podání souhrnného hlášení navázána na lhůtu pro předložení daňového přiznání, to je měsíčně nebo čtvrtletně. Souhrnné hlášení bude nově podáváno pouze elektronicky, a to z důvodu zkrácení lhůt pro výměnu informací mezi členskými státy.

Nyní k poslední části, směrnici, která řeší stanovení základu daně ve zvláštních případech. Cílem je zavedení těchto dobrovolných pravidel do zákona o dani z přidané hodnoty. Cílem je umožnění stanovení výpočtu daně ze základu daně ve výši obvyklé ceny při transakcích mezi osobami majícím zvláštní vztah k plátci, a tím zabránění krácení daně. Těmito osobami jsou například kapitálově spojené osoby, osoby blízké a zaměstnanci. Česká republika toto ustanovení již úspěšně využívala v zákoně o dani z přidané hodnoty před vstupem do Evropské unie a nyní i směrnice o dani z přidané hodnoty umožnila takovouto úpravu dobrovolně pro členské státy.

V této souvislosti připomínám, že novela zákona o DPH musí být účinná od 1. ledna příštího roku. Pokud by tento termín Česká republika nestihla, hrozí nejenom postihy ze strany Evropské unie, ale především i nejednotnost aplikace pravidel pro daňové poplatníky oproti jiným státům Evropské unie a také dopady na státní rozpočet. Dále vzhledem k významným změnám pravidel v uplatňování DPH, která tato novela obsahuje, by měla být daňovým subjektům dána dostatečná časová možnost na seznámení a především na úpravu svých systémů.

Vážený pane předsedající, dámy a pánové, doufám, že pochopíte moji prosbu o schválení této předlohy, protože souvisí s transpozicí evropských norem. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP