(12.20 hodin)
(pokračuje Filip)
Nebyl důvod, že by ten balíček byl tak dobrý, nebo že by to snad byl jakýsi krvavý kompromis, o kterém se mluvilo. Bylo to jen zakrytí faktického stavu toho, kdo tento návrh připravil a kam má směřovat. Nakonec vývoj jednání od pátku, zejména včerejší jednání u předsedy vlády, ukázal, že se ODS nehodlá smířit s tím, že tady bude daňová diferenciace. Jsem přesvědčen, že nezvýšit daně alespoň na rozumnou evropskou úroveň těm, kteří mají měsíčně nikoliv 100, ale téměř 200 tisíc korun, je výsměch občanům České republiky v době ekonomické krize, kterou tito lidé nezavinili.
Klub KSČM tedy rozdělil svá vystoupení v podrobné rozpravě k tomuto balíčku na dvě části, to znamená na to, co považujeme za potřebné, aby bylo přijato dočasně, a to, co považujeme za potřebné, abychom se tím zabývali do budoucna. Vím, že řada pozměňovacích návrhů nebude přijata, ale musíme alespoň lidem říci, že toto není jediná cesta. Cesta, která je tady naznačena, je cesta k prohloubení krize, a jak správně říká pan ministr Janota a členové vlády, nejde o opatření, která by měla znamenat východisko České republiky z krize nebo řešení krize, nejde ani o to, aby svým způsobem rozpočet byl prorůstový, ale jde o to, aby se snížil deficit. Přitom snížení deficitu znamená jednoznačně, že se ještě sníží výkon české ekonomiky a prohloubí se tedy krizová situace u nás. S tím klub KSČM nemůže souhlasit.
Nyní mi dovolte k jednotlivým principům, které jsou obsaženy v návrzích zákonů. Nebudu se zabývat těmi, které nemají rozpočtový dopad a které mě spíše utvrdily v tom, že někteří vládní úředníci prostřednictvím svých ministrů se pokusili do změn zákonů prosadit takové věci, které jsou v rozporu s principy ústavnosti České republiky. Katastrofálním návrhem bylo, že by z veřejného zdravotního pojištění měly být hrazeny distribuční firmy. Něco tak odporného, co se podařilo do toho balíčku prosadit, jsem ještě nečetl, protože pokus o to znovu, dokonce si myslím počtvrté, prosadit, aby z veřejného zdravotního pojištění se platily soukromé obchodní firmy, nemohu pojmenovat jinak, než že paní ministryni zdravotnictví její aparát buď podvádí, nebo si z ní dělá legraci, protože z nás si snad už její aparát legraci dělat nesmí, když jsme mu to třikrát odmítli.
Pokud jde o opatření finančního charakteru, klub, KSČM nepodpoří zvýšení sazby DPH ve snížené sazbě z 9 na 11 %, ale také nenavrhne její snížení zpátky na 5 %, přestože to je naším politickým programem, a to proto, že chápeme, že v této době krize je potřeba alespoň na rok 2010 tuto zvýšenou sazbu ještě zachovat; ale pro zvýšení na 11 % hlasovat nebudeme. Jsme připraveni podpořit zvýšení sazby základní, to znamená dnes 19procentní, na 20 %, a tím podpořit příjmy státního rozpočtu.
Nemáme zásadní výhradu k růstu daní z nemovitostí, s tím, že ministr financí přislíbil, že obce budou moci ještě do konce listopadu rozhodnout, jakým způsobem se budou daní z nemovitostí zabývat, když jejich původní termín uzavření jejich pohybu byl v srpnu letošního roku, a pokud to bude možné do listopadu, tak v tom případě takový krok je jistě možný.
Předložíme zvýšení daně z tabáku, a to ze dvou důvodů. Za prvé, že v samotném návrhu je špatně. Dalším důvodem je jednoduchá věc, že v tomto ohledu vidíme zdravotní rizika tabáku tak velká, že se z pohledu vývoje zdraví obyvatelstva České republiky toto opatření jeví jako pozitivní a samozřejmě by mělo přispět i ke zvýšení příjmů státního rozpočtu cca o 2 mld. Kč.
Komplikovaná je otázka zvýšení daně z piva, a to už proto, že vláda České republiky zcela nekonzistentně, nesprávně zdaňuje jednotlivé výrobce lihovin, ať už jde o tvrdé alkoholy nebo pivo, a z vína jsou zdaněna pouze šumivá vína. Rozuměli jsme tomu opatření a podporovali jsme odstranění daně z vína v letech, kdy jsme vstupovali do Evropské unie a potřebovali jsme zvýšit vlastní produkci. Nezavedením této daně se samozřejmě stane jednoduchá věc - že podpoříme dovozce dotovaného vína z ostatních zemí na úkor našich vlastních výrobců. Myslím si, že řešení, které dnes není na stole a které nenavrhujeme - zavedení daně z vína - by ale mělo být řešením do budoucna, a v každém případě přijdeme v politickém programu pro další období, pro rok 2011 a následující, s řešením, které bude kompatibilní pro jednotlivé výrobce lihovin, to znamená od piva až po tvrdé alkoholy, a přitom bude stimulovat českou výrobu. Je samozřejmé, že prostřednictvím vinařského fondu bychom se mohli dostat při zavedení daně k tomu, že česká výroba bude minimálně takovým způsobem dotována, jako je tomu ve Francii, Španělsku nebo Itálii. To, že jsme v tomto ustrnuli a po roce 2004 jsme se tím znovu nezabývali, je chybou předchozích vlád. Této vládě to nevyčítám, jenom říkám, že tuto chybu tam jasně vidím.
Pokud jde o zvýšení daně z lihu, tvrdého alkoholu, nic proti tomu nenamítáme a budeme to podporovat.
Už máte na stole jednotlivé pozměňovací návrhy u daně z příjmu fyzických a právnických osob. KSČM stojí trvale za tím, aby stát, jak jsem řekl v úvodu, se podíval lidem do očí a řekl, kolik daní potřebuje a jakou daňovou zátěž pro jednotlivé příjmové skupiny předpokládá. Říkáme to nejen pro fyzické osoby, ale říkáme to zejména pro právnické osoby. Je pro mě nepochopitelné, že v době, kdy potřebujeme podporovat malé a střední podnikatele, dáváme stejnou daňovou sazbu malé společnosti s ručením omezeným s obratem milion nebo pět milionů korun jako nadnárodním korporacím, které nutí tyto malé výrobce platit zalistování ve svých obchodních řetězcích, platit reklamu těchto obchodních řetězců apod. Jsme přesvědčeni, že tito velcí výrobci, velcí prodejci, nadnárodní korporace a obchodní řetězce mají být zdaněny více, a to minimálně na úrovni, která je v okolní Evropě běžná. Protože je krize, ale ten krok děláme velmi opatrně, navrhneme zvýšení na 25 % daně u těchto velkých podniků.
Nemáme zájem zvyšovat nezdanitelný paušál pro živnostníky a osoby samostatně výdělečně činné. Jsme přesvědčeni, že úroveň, která je pro rok 2008, je dostatečná a není důvod pro to, abychom tam daň zvyšovali.
Jsme připraveni hlasovat, jak jsme mnohokrát navrhovali a deklarovali, pro zdanění náhrad ústavních činitelů, ale i všech platů ve veřejné sféře. ***