(12.00 hodin)
(pokračuje Bublan)
Takže se domnívám, že by bylo lepší, aby dostali zaplaceno za přesčasy, které musí vykonat z důvodu toho, že je jich tam třeba málo a nebo se ta situace naplánuje dopředu, a nedostali by zaplaceno v těch krizových situacích, které vzniknou skutečně ad hoc a kde policista zcela určitě obětuje ten svůj volný čas na to, aby do té akce vstoupil.
Další bod se týká také platby za práci a to je práce ve svátek. Tam by platilo stejné pravidlo, že by buďto dostal náhradní volno, anebo po třech měsících by byl tento zapracovaný svátek proplacen s příplatkem za svátek.
Pátý bod, nebo pátá oblast vychází vstříc policistům, kteří zastávají služební místo a nemají na ně odpovídající vzdělání. Dlužno říci, že se to týká policistů skutečně středního věku, kteří jsou zkušení, pracují u policie již minimálně 15, 20 let a zatím nedosáhli na bakalářské nebo magisterské vzdělání. My zde navrhujeme, aby se prodloužila doba, po kterou může příslušník zastávat toto místo, než si vzdělání doplní. Ta doba by se měla prodloužit o dva roky a současně je tady prostor na to, aby policejní školství nabídlo příslušný odborný program.
Poslední oblast je rovněž vedena snahou zabránit odchodům zkušených a kvalifikovaných policistů a týká se takzvaného přechodného období. Koncem tohoto roku končí takzvané přechodné období, kdy může příslušník odejít ze služby, má-li odslouženo alespoň 10 let, a dostane příspěvek za službu ještě podle toho starého zákona, protože podle toho nového zákona se tento příspěvek vyplácí až po 15 letech. To vede k tomu, že mnoho příslušníků, kteří mají odslouženo třeba jenom 12 let, zvažuje, zda odejít koncem tohoto roku a nechat si proplatit příspěvek, anebo sloužit zase další roky. Chceme prodloužit toto přechodné období na 12 let a dát těmto lidem možnost, aby si to ještě rozmysleli a hlavně aby zůstali sloužit i další léta u policie.
Jako úplný dovětek se navrhuje zvýšit jednorázové odškodnění pozůstalým. U manžela a nezaopatřených dětí je to 300 tisíc korun z dosavadních 200 tisíc. U rodičů, s nimiž příslušník žil ve společné domácnosti je to 100 tisíc. Umožňuje se také poskytnutí odškodnění i pro jiné osoby, které žily s příslušníkem v domácnosti, dokonce i pro nenarozené dítě.
Návrh tohoto zákona je v souladu s právy obsaženými v Evropské sociální chartě. Podtrhuje právo na spravedlivou odměnu a vyšší odměnu za práci přesčas.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Františku Bublanovi. Slova se ujme pan zpravodaj pro prvé čtení poslanec Zdeněk Boháč. Pane zpravodaji, máte slovo. Prosím.
Poslanec Zdeněk Boháč: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane vicepremiére, dámy a pánové, na úvod mi dovolte jenom upozornění na jednu skutečnost. Omlouvám se za trošku delší slovo zpravodaje, které vás čeká, ale délka mého vystoupení bude přímo úměrná významu tohoto tisku, který já tedy tomuto zákonu přikládám. A prosím alespoň své kolegy z výboru pro bezpečnost, aby slovu zpravodaje věnovali přiměřenou pozornost. Děkuji.
Vážená vládo, vážené poslankyně, vážení poslanci, předložený návrh novely zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, je dle jeho předkladatelů zaměřen zejména na stabilizaci bezpečnostních sborů, zejména Policie České republiky. Předkladatelé jsou totiž přesvědčeni, že současná právní úprava zákona č. 361/2003 Sb. neskýtá záruky dlouhodobější stabilizace personální situace policejního sboru.
Cílem tohoto návrhu je zcela vyloučit, nebo alespoň minimalizovat riziko hromadných odchodů od Policie České republiky, které podle předkladatelů návrhu hrozí, a policejní sbor tak stabilizovat. Navržené změny spočívají zejména ve zrušení služebního poměru na dobu určitou, ve zrušení hranice pro rozsah služby přesčas a omezení využívání služby přesčas bez poskytnutí služebního příjmu, ve zvýšení jednorázového odškodnění pozůstalých po příslušníkovi, který zemřel v důsledku služebního úrazu nebo nemoci z povolání, v prodloužení doby ustanovení příslušníka bez odpovídajícího vzdělání na služební místo a v úpravě přechodného období, v němž mohou příslušníci při skončení služebního poměru využít nároku podle předchozí právní úpravy.
Vážené dámy, vážení pánové, z návrhu viditelně vyplývá, že se předkladatelé zaměřili především na známé a mediálně diskutované problémy vzniklé v souvislosti s vlnou odchodů zejména policistů ze služebního poměru a z těch pak při koncipování některých navržených změn vycházeli. Návrh nezahrnuje ovšem fakt, že zákon č. 361/2003 Sb. nedopadá pouze na Policii České republiky, respektive policisty. Předkladatelé pominuli, že zákon č. 361/2003 Sb. neupravuje právní poměry odměňování a služební vztahy pouze příslušníků Policie České republiky, ale také příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky, Celní správy, Vězeňské služby, Bezpečnostní informační služby či Úřadu pro zahraniční styky a informace.
Já osobně jsem přesvědčen, že důvod předložení návrhu novely zákona úzce zaměřený zejména na policejní sbor není dostatečně pevným základem pro tak zásadní změny v systému fungování bezpečnostních sborů, které předložený návrh obsahuje a které budou mít na personální situaci bezpečnostních sborů zcela opačný účinek než účinek zamýšlený předkladateli. Při důkladnějším zamyšlení nad jednotlivými body návrhu a nad návrhem jako celkem je možné dospět k jedinému závěru, a tím je ohrožení fungování bezpečnostních sborů a jejich stability přijetím tohoto návrhu novely zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, a nikoliv ponecháním jeho stávajícího znění. Některé z navrhovaných změn narušují nastavený kariérní řád a mohou na příslušníky bezpečnostních sborů působit demotivačně.
Předkladatel při stanovení ekonomické náročnosti vychází z nesprávného předpokladu, že náklady spojené s novelou budou v řádech stovek milionů. Na základě ekonomického rozboru však lze předpokládat, že skutečné náklady budou v řádu miliard. Z toho lze dovodit závěr, že finanční rozvaha nebyla ze strany předkladatele provedena odpovídajícím způsobem. Legislativní návrhy s takovým dopadem do státního rozpočtu ovšem musí vycházet ze solidních rozborů fungování systému v praxi a musí být připraveny na pokladě ověřených poznatků z praxe a uváženého zhodnocení dosavadního fungování zákona. Tomuto požadavku předložený návrh v žádném případě neodpovídá.
Dámy a pánové, při projednávání tohoto návrhu a zejména při hlasování o něm je třeba mít na paměti, že v rozporu s úvahami předkladatelů změny v něm navrhované povedou naopak k destabilizaci bezpečnostních sborů, narušení jejich schopnosti plnit řádně jim svěřené úkoly a ke zhoršení postavení jejich příslušníků. Jsem přesvědčen, že tento nesystémový zásah do stávající právní úpravy bude mít za následek minimálně ohrožení důvěry stávajících příslušníků bezpečnostních sborů v právní jistoty, které jim zákon dosud poskytoval, a v důsledku toho i v celý systém, jehož jsou oni součástí.
Navržené řešení při vší snaze nelze považovat za úpravu, která by ke stabilizaci bezpečnostních sborů přispěla. Většina navrhovaných změn podle mého názoru se stabilizací ani nesouvisí. Například úprava jednorázového odškodnění, zrušení služebního poměru na dobu určitou a podobně. Při posuzování důvodů odchodu nelze podle mého názoru opomíjet, že pro některé příslušníky je výhodnější využít možnosti získat výsluhové nároky podle předchozí úpravy. Dále nelze opomíjet, že podíl na odchodech může mít i čas od času se objevující zpochybňování těchto nároků. Opakované otevírání diskusí o nárocích plynoucích ze zákona o služebním poměru udržuje u příslušníků bezpečnostních sborů pocit nejistoty. ***