(16.50 hodin)
(pokračuje Miko)
To, co jsme viděli jako velmi podstatné, je, že řada žadatelů věděla, že aby si mohla do programu vstoupit, potřebuje zpracovat energetické hodnocení domů a projektovou dokumentaci, která něco stojí, a pro řadu lidí byl právě toto limitující faktor. Proto jsme se rozhodli poskytovat dotaci na energetické hodnocení a na projektovou dokumentaci v stanovené výši. V zásadě pro majitele rodinných domů je to na každý z těchto projektů jak na energetické hodnocení, tak projektovou dokumentaci po deseti tisících korunách, což by mělo vlastně stačit a pokrýt náklady. Tato podpora bude poskytována do 31. března příštího roku, případně do vyčerpání 50 milionů korun, pakliže by ten náběh byl rychlejší.
Dále. Po proběhlých jednáních s Ministerstvem pro místní rozvoj týkajících se vztahu programů Nový panel a Zelená úsporám jsme vydali dodatek k přílohám směrnice Ministerstva životního prostředí a tento dodatek umožňuje, aby od 1. září letošního roku mohlo být podporováno i celkové zateplení v panelových bytových domech.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane ministře, já se omlouvám. Jednací řád mi, bohužel, ukládá upozornit vás, že pět minut vašeho času pro tuto chvíli uplynulo. Nicméně pan poslanec Bratský může samozřejmě získat pro vás další dvě minuty. Má to ve své moci. Nechci nikomu napovídat.
Poslanec Petr Bratský: Děkuji, pane místopředsedo. Já podám doplňující otázku, a to jestli by pan ministr mohl doplnit ještě některé další údaje. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Takže další dvě minuty pro vás, pane ministře.
Ministr životního prostředí vlády ČR Ladislav Miko Děkuji mockrát. Já se tedy pokusím zrychlit. Chtěl bych asi odpovědět ještě na ta čísla. Je to myslím velmi důležitá věc.
Ze začátku toho programu, před první úpravou, jsme měli v zásadě asi padesát žádostí za měsíc. To byly ty první tři měsíce. Po první úpravě měsíční počet žádostí narostl asi trojnásobně. A to, co je podstatné: po té úpravě, kterou jsem tady zmínil, nárůst za poslední měsíc je asi 13násobný. Čili jednoznačně se ukazuje, že se úprava trefila správným směrem a že počet žádostí dramaticky vzrostl. Přidám k tomu ještě to, že máme už dneska v jednání asi 300 žádostí bytových družstev a některé velké zakázky, řádově v desítkách milionů korun, už jsou projednávány na fondu. Nejsou samozřejmě ještě uzavřeny, protože od 1. 9. uplynulo málo času, ale každopádně ten zájem se dostavil a je veliký.
Abych to shrnul: Za naše ministerstvo nemám obavy, že se nepodaří ten pomalý start překonat. Věřím, že ten program bude nakonec úspěšný. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane ministře. Nyní opět vystoupí pan poslanec Petr Bratský, tentokrát s interpelací na ministra vnitra Martina Pecinu ve věci nelegálních závodů na českých silnicích.
Poslanec Petr Bratský: Děkuji. Vážený pane ministře, čím dál častěji se dozvídáme o tom, že po našich silnicích prosvištěl zhruba zpravidla výrazně vyšší než povolenou rychlostí nějaký ten závod milionářů, závod luxusních aut, tajný závod sporťáků a podobné akce, pořádané často i v mezinárodním rozsahu napříč několika zeměmi. Jeden z těchto závodů započatý v Praze nedávno razantně ukončila hned za hranicemi německá policie zadržením účastníků i dočasným zabavením jejich vozů. Česká média na tuto situaci reagovala značně nelichotivými srovnáváními schopností a možností českých a německých policistů či jejich akceschopnosti. To mě pochopitelně netěší, a vím, že naše policie ve spolupráci s Ministerstvem vnitra poté poměrně usilovně hledala cestu, jak podobným nebezpečným akcím na silnicích zabránit tak, aby to bylo v souladu s platnými zákony.
Myslím, že v té věci proběhly nějaké právní analýzy, a proto bych rád od pana ministra slyšel, k čemu konkrétně jeho podřízené složky v této věci došly. Jaké jsou aktuální možnosti zásahu proti nelegálním závodům? Byla zjištěna potřeba úpravy současné legislativy? A pokud ano, pracuje vaše ministerstvo, případně Ministerstvo dopravy, na předložení takové změny do vlády a následně do Parlamentu? Existují i další cesty, jak problematiku řešit rychleji jinak než změnou zákonů, např. cestou ministerských vyhlášek či technicko-organizačními opatřeními v silničním provozu či při práci policie? Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Petru Bratskému. A nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec Ludvík Hovorka, který bude interpelovat ministra dopravy Gustáva Slamečku ve věci odměňování manažerů Českých drah a jejich motivace.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, já vás interpeluji opakovaně, a to z toho důvodu, že odpověď, kterou jsem dostal na poslední interpelaci, nebyla úplná. Já jsem pokládal otázku, jestli je pravda, že devět předních manažerů Českých drah pobírá měsíčně 12 milionů korun na odměnách. Já jsem tuto informaci dostal v mailové poště a chtěl jsem se zeptat, jestli můžete tuto informaci potvrdit.
Informoval jste o snížení odměn o patnáct procent, to znamená že si management snížil odměny o patnáct procent. Chtěl bych se zeptat, jestli pokládáte toto snížení za dostatečné vzhledem k tomu, co jsem uvedl na začátku této interpelace, a jestli je to v souladu se záměrem ministra Janoty o snižování odměn manažerům ve státních nebo polostátních firmách.
Chtěl bych také vědět, jaká je pozitivní i negativní motivace manažerů Českých drah v oblasti mezd, v oblasti odměňování, k tomu, aby dráhy přepravovaly více cestujících a více nákladů a aby měly lepší hospodářský výsledek. Jenom pro srovnání uvedu, že v roce 2002 tady vysvětloval premiér Špidla, proč musí mít generální ředitel plat 200 tisíc korun. V současné době ty mzdy raketově vyskočily. Já nikomu tyto mzdy nezávidím, ale chtěl bych vědět, jestli skutečně ta motivace je tady, protože v roce 2003, pokud vím, dozorčí rada přijala motivační program, kde byla snížena zaručená složka mzdy a zvýšena ta nezaručená složka mzdy a bylo stanoveno odměňování do plusu i do minusu podle počtu přepravených cestujících a tun nákladů a hospodářského výsledku. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hovorkovi. Nyní prosím pana ministra dopravy, Gustáva Slamečku, aby odpověděl na vznesené podněty.
Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka (Hovoří slovensky.) Pane předsedající, vážené dámy a pánové, plat generálního ředitele akciové společnosti České dráhy a všech jeho náměstků v letech 2008 a 2009 zůstal na úrovni roku 2007. Od června tohoto roku byl plat - ne odměny, plat - vrcholového managementu a. s. České dráhy snížen o 15 procent. Ke stejnému termínu přijalo představenstvo a. s. České dráhy opatření ke snížení platů - opakuji znovu: platů - až o 15 procent na úrovni ředitelů odborů, na generálním ředitelství a u představenstvem přímo řízených vedoucích pracovníků. Úsporný program byl nastartován u dceřiných společností a. s. České dráhy, a to na základě dopisu generálního ředitele a. s. České dráhy, ve kterém vyzval všechny zástupce společnosti zvolené do funkce člena dozorčího nebo statutárního orgánu, aby iniciovali projednání a přijetí souboru úsporných opatření v dceřiných společnostech a. s. České dráhy. Úsporný program byl v dceřiných společnostech už přijat, např. v dcerách ČD Cargo, a. s., ČD Telematika a v Dopravním vzdělávacím institutu.
U vrcholového managementu a. s. České dráhy nedošlo k výplatě odměn ani bonusů už v roce 2008. Pro rok 2009 také představenstvo a. s. České dráhy schválilo návrh, aby nedošlo k výplatě žádných bonusů ve vazbě na hospodářské výsledky společnosti.
Akciová společnost České dráhy má v současné době 28 500 zaměstnanců, průměrná mzda za první pololetí tohoto roku byla téměř 26 000 korun. Celkový počet zaměstnanců skupiny České dráhy, tj. mateřské společnosti včetně dceřiných společností, je 41 000 zaměstnanců. Plat vrcholového managementu akciové společnosti České dráhy je podle průzkumů srovnatelný s platy managementu společností obdobné velikosti s obdobným počtem zaměstnanců.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. Pan poslanec Hovorka má příležitost položit doplňující otázku či repliku. ***