(15.30 hodin)
Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo. Chci říct k uvedenému návrhu pár poznámek, ke kterým mě vede nejenom probíhající rozprava, ale obsah zákona.
Za prvé se zdá, že návrh projde do druhého čtení. Z připomínek, které tady zaznívají, je snad i cítit, že postaví-li se někdo na zřetelný a důrazný odpor proti tomu návrhu, bude považován nebo označen za radikála a toho, kdo odmítá snahu činit svět spravedlivějším. Já bych tedy těm kolegům, kteří chtějí zítra svět udělat spravedlivější právě touto cestou, rád připomněl onu větu, která říká, že cesta do pekel je dlážděna právě dobrými úmysly, nezřídka prosazovanými i neobratným způsobem. A mám pocit, že tento návrh splňuje obojí definičně: je to možná dobrý úmysl, ale nemůže skončit dobře. To říkám už teď. A je tedy prosazován způsobem, který je přinejmenším neobratný.
Pro to, abych své vystoupení co nejvíce zkrátil a zbytečně některé věci neopakoval, bych z velké části podepsal vystoupení pana kolegy Bendy. Přistupuji s pokorou i k jeho vnitřnímu a osobnímu rozhodnutí tuto věc vylepšovat a opečovávat na půdě ústavněprávního výboru. Vůbec mu to nezávidím, ale zároveň mu to přeji. Rozhodl se pro to on sám. Já tedy neprokážu sdílet radost a naději spočívající v tom, že snad zákon, až se přepíše či přepracuje, bude lepší.
Já jsem si zapsal podrobně, a koneckonců zkontroloval jsem si to i v zákoně, abych se nemýlil, to, co je považováno definičně za lobbing. Je jím působení na představitele za účelem ovlivnění výsledku rozhodnutí. A v zákoně je výpis těch představitelů, kteří jsou ze zákona považováni za ty, kteří mohou takto býti ovlivňováni lobbingem. Je-li to tedy tak, pak každý, kdo mě za mých deset let v kanceláři navštívil, je lobbista! Zcela jednoznačně. Považuji svět za zvrácený, jestliže výsledkem něčeho takového má být onen záznam, který v určité míře nadsázky zmiňoval pan poslanec Benda ve svém vystoupení. Já tedy budu chtít napříště od každého, kdo přichází, čestné prohlášení. Přijde do mé poslanecké kanceláře a já budu chtít čestné prohlášení: nepřicházím k vám jako lobbista, jako fyzická osoba, nemám žádné podnikatelské aktivity, které by snad byly v souladu, či případně v zavádějícím vztahu s věcí, se kterou k vám přicházím, a tímto čestným prohlášením budu v kanceláři vybaven a zároveň každému oznámím, že jeho čestné prohlášení bude předáno okamžitě policii. Chcete-li takto vidět svět spravedlivější, dobrá. Bude-li tohle výsledkem vašeho rozhodování, já to tedy budu respektovat.
Jenom tedy očekávám, nebo doufám, že to vidíte v této věci stejně jako já, že všichni, kteří k nám do kanceláří přicházejí a setkávají se s námi, doufají, že nás svými názory a svými zkušenostmi ovlivní v našem rozhodování. Kdyby to tak nemělo být, proč by za námi chodili a proč by nakonec ještě poslanci byli vůbec voleni lidem, když by je lid neměl svými názory ovlivňovat? To je velmi zvláštní. Já jsem si tady s trochou nadsázky a při chabé paměti napsal pár poznámek, zda je možné považovat za vrcholného lobbistu třeba zástupce Odborového svazu pracovníků ve státní správě. Já jsem s paní Vondrovou mluvil tolikrát, a mám z ní kolikrát hlavu jako pátrací balon, omlouvám se za tento příměr, ale myslím si, že je-li něco vrcholem lobbismu, tak její energie a její schopnost ovlivňovat, resp. snažit se ovlivnit mé rozhodování. Ředitelé finančních úřadů, ředitelé hasičských záchranných sborů, mysliveckého a rybářského svazu - vždy v souvislosti s věcmi, které se tady projednávají. To je přece lobbing! Je-li vámi takto popsán lobbing, pak toto jsou lobbisté a není třeba rozdělovat svět na vrcholné lobbisty a jiné. Já myslím, že jejich vliv na mé rozhodování je úplně stejný jako ty, které zmiňujete jako náhražku toho, co ve skutečnosti regulovat chcete. Unie malých a středních podniků, výrobci v automobilovém průmyslu v souvislosti s projednávaným šrotovným atd. atd. atd.
Já jsem zkoušel domyslet, kam tato věc směřuje, a je mi líto, nemohu říci nic jiného, než že se obávám a chovám jistou míru podezření toho, že tento návrh psali lobbisté sami, tedy ti, kteří už tady teď v tuto chvíli jsou etablováni. Oni jsou totiž jediní, kdo mají tu efektivní výhodu toho, že ví, za prvé, co v tom zákoně je, ví, jak definičně omezovat a ovlivňovat to, jak zákon v konečném hlasování má být. Považuji za nestoudné to, že zde budou oficiálně akreditováni a budou se pohybovat po budově Parlamentu s výhodami, které má tisk. To se tedy dožijeme ještě toho, že tady budou mít oficiálně pronajaté kanceláře, anebo tady budou pracovat jako naši asistenti, případně aparát Parlamentu, a budou se tady pohybovat nikým nesledováni a nikým nekontrolováni. Výsledkem tedy bude podnikatelský prostor obsazený těmi lobbisty, kteří budou podnikat v souladu se živnostenským zákonem. Zjistí se, že něco tak složitého, něco tak zvláštního potřebuje samosprávu, ustanoví se asociace lobbistů, bude mít pravomoci komory, a tím se trh uzavře. A nikdo jiný než etablovaní, na trhu fungující lobbisté už na něj nebude mít přístup a všichni ti malí, všichni ti, které nechceme vidět, to jsou myslivecké svazy a podobná sdružení nebo jiní lobbisté vznikající v souladu se zákonem, už se sem nikdy nedostanou.
Snad se mýlím v tomhle černém odhadu. Nechtěl bych se toho dožít, ale je to představitelné a obávám se, že tento váš návrh směřuje tímto směrem. (Potlesk zprava.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Michalu Doktorovi. Slova se ujme pan poslanec Ondřej Liška, připraví se pan poslanec Bratský. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ondřej Liška: Děkuji. Já chci vyjádřit podporu tomuto návrhu za klub Strany zelených, to znamená podporu pro návrh sociální demokracie. Jsme přesvědčeni, že je potřeba o tom vést skutečně ještě dobrou diskusi, a jsme připraveni představit naše pozměňovací návrhy. Proto velmi oceňuji i postoj sociální demokracie, která sama o toto vyjádřila zájem. Naším zájmem je rozhodně, abychom došli k nějakému kompromisu, který nebude bezzubý, ale bude účinný.
To, co tady říkali mí předřečníci, s tím se do značné míry ztotožňuji. Regulace lobbingu rozhodně neznamená to, že dokážeme vychytat všechny schůzky, které považujeme už dnes za nelegitimní, byť si třeba myslím, že by do seznamu zveřejňovaných schůzek a s kým, kdo, kde, kdy a jak a za kolik, že by tam patřily i některé dovolené z letošního léta, že by tam patřily možná i některé schůzky, které se nakonec projevily hlasováním Janotova balíčku, ale toto jsou všechno věci, které nelze upravit zákonnou normou úplně do důsledku. Regulace lobbingu i v zahraničí, tam, kde funguje, má význam především jako jakýsi etický kodex, který demonstruje to, že společnost odmítá určité praktiky. A regulace lobbingu v důsledku neznamená to, že všechny tyto schůzky se najednou začnou odehrávat za přísné kontroly veřejnosti, protože to bychom byli naivní, že něčeho takového dosáhneme, ale můžeme dosáhnout minimálně toho, že prostředí, které dělí politiku a třeba zájmy byznysu, které je dneska jakousi šedou zónou, tak můžeme regulovat alespoň tak, že jí dáme určité mantinely. A ti, kdo budou mít zájem ukázat, že se chtějí pohybovat v těchto mantinelech, budou pro to mít možnost.
Je v zájmu velkých podniků, je v zájmu malých podniků, je v zájmu různých organizací, které si přejí a legitimně se snaží ovlivňovat zákonodárství, protože prostě artikulují a zprostředkovávají zájmy, které se potom ztělesňují jako legislativní normy, které tady přijímáme, tak je zcela v jejich zájmu, aby si platily své lobbisty, aby slovo lobbista dostalo i pozitivní význam.
Já sám, když jsem pracoval tři roky v Evropském parlamentu jako poradce, tak jsem byl de facto v dennodenním kontaktu s lobbisty, kteří byli registrováni v Evropském parlamentu. Jejich význam spočíval právě v tom, že legislativa, kterou Evropský parlament schvaluje či o ní spolurozhoduje, je natolik komplexní, že málokterý poslanec je schopen sám určit a odhadnout, jaký konkrétní dopad bude mít tato jedna jediná formulace společná pro 27 společných zemí, jaké konkrétní dopady, možná i nezamýšlené, může mít v jednotlivých zemích. A od toho jsou tady právě svazy, jsou tady skupiny, které mají svá zastoupení v Bruselu, které mají své placené a akreditované takzvané bílé lobbisty, kteří cirkulují, pracují s poslanci a předkládají jim informace zevnitř prostředí. To znamená my jsme díky tomu ke každému našemu pozměňovacímu návrhu, který jsme předkládali třeba jako skupina zelených v Evropském parlamentu, byli schopni zjistit, jak na to bude reagovat svaz evropského průmyslu, svaz producentů toho či onoho, nevládní organizace environmentální, lidskoprávní, zabývající se humanitární pomocí atd. ***